Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har en ide  (läst 5456 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Har en ide
« Svar #20 skrivet: 20 feb-09 kl 22:53 »
Min gammla morfar vill att jag ska ha finnhäst om jag ska köpa häst ska jag bani mej köpa finnhäst.
Men jag vill ha stora hästar som jag kan oxå rida på och det är jag för tung för en finnhästs rygg :(
men finnhästen är snabba hästar och det vad jag vet är ardennen inte det men.
Jag kan ha fel det har jag haft förut

Ardennern är starkare men finnhästen är stark den med o du kan ju ha en som är något större.

Min dotter är 13år nyfyllda o hon har redan bestämmt sej för att ha gård o bruk .
Det finns flera som du *s*

jag själv skaffade min första häst (ardenner hingst ) jag fick han gratis som relativ nybörjare .
Kan du inte gå på nån rid eller körskola ?

Visst kostar det ganska så mkt att ha häst .
Men jag har 4 st o dom kostar 2000kr i mån i mat + 275kr i strö .
Hovslagare kostar 450kr/häst varannan månad .
Mina hästar går på lösdrift hemma på gården så jag har det ganska så soft tidsmässigt .
Försäkring per häst o månad ligger på ca 200kr , ardenner är något billigare .

Man kan ju faktiskt börja med en shettis som man kan få gratis och den kostar inte många kr att föda , äter ca 3kg hö om dagen , behöver mkt sällan täcken , små o lätthanterliga .
Hur du en stallplatts tex på en ridskola brukar man ha möjligehten att låna ut dom till lektioner o på så vis få billigare stallhyra .

I din atrakter finns massa stall ,,, kolla runt på nätet .
Du kan säkert kontakta dom o bli stallskötare på så sätt kan du lära dej massor .

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 16 mar-09 kl 11:26 »
Ska kolla på stallen runt om huddinge så får jag se om jag hittar någon som kan och vill lära mig om hästar :D
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #22 skrivet: 16 mar-09 kl 15:38 »
Min gammla morfar vill att jag ska ha finnhäst om jag ska köpa häst ska jag bani mej köpa finnhäst.
Men jag vill ha stora hästar som jag kan oxå rida på och det är jag för tung för en finnhästs rygg :(

Får lite känslan av ardennern har ganska långsam skritt men både trav och galopp i samma klass som andra hästar. Nu har jag bara ridit mina två och en annan ardenner utöver det så helt hundra kan jag ju inte vara. Men min 4-åring galopperar lika snabbt som kompisens islänning iaf ;D.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Nyponros

« Svar #23 skrivet: 16 mar-09 kl 17:18 »

Jag tror inte du behöver vara orolig för att finnhästen ska var för liten att rida på. Det är det fina med den rasen, det finns allt från hästar i ponnystorlek till de som är över 1,70 i mankhöjd och lätt bär upp även större ryttare.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 16 mar-09 kl 20:32 »
Jaha det visste jag inte.
Då kan man kolla lite mer på finnhästen då  :D
Men var kan man kolla på finnhästar om man så vill ??
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Ptr

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 21 apr-09 kl 15:47 »
Försök att hinna med det medans gubben lever! På det viset kan du nog locka ur honnom mer kunskap och klokskap än vad du annars kan samla på dig på ett helt liv på egen hand!!!
Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 21 apr-09 kl 16:40 »
I Finland Jimmy  ;D

Den finns några enstaka i Sverige, men dom är inte många...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 21 apr-09 kl 17:03 »
men det finns inte många arbetar finnhästar  :( som jag och morfar vill ha  :-\

Ptr

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 17 maj-09 kl 23:40 »
Kanske på tiden att någon gör något åt det då, denna kommentar är inget skämt, jag menar allvar!

Hur pigg är gubben, du kanske ska flytta dit och skaffa häst tillsammans med honom, han har nog i alla fall en massa åsikter hur din häst skall vara!

Med sådanna kuskaper i familjen är det brottom om möjligheter finns!

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 18 maj-09 kl 08:59 »
han 77år och är glad och pigg och har en massa åstkter om vad jag ska ha och inte ha och mycket mer  ;D

Ptr

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 19 maj-09 kl 15:52 »
Du kan väl få honom at dela med sig på forumet? Vill han inte hamra skälv på datorn får han väl göra det genom dig!

Mvh

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 19 maj-09 kl 21:56 »
ja det får jag fråga honom  ;D

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 20 aug-09 kl 14:36 »
nu när jag och morfar har pratat som vanligt och han har förståt att jag inte skojar. Jag vill ha brukshästar och nu sade han om jag inte bode på två ställen och inte orkar längre så hade jag köpt häst igen och nu har han fel på sitt hjärta så hoppas att han lever när jag skaffar mina egna hästar ?

Ptr

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 30 aug-09 kl 22:43 »
Vad tycker nu morfar skiljer bruksfinnhästen frå de svenska hemfödingarna?

Mvh

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #34 skrivet: 31 aug-09 kl 10:10 »
han är finne  ;D
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 15:17 av Jimmy G »

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 02 sep-09 kl 15:20 »
jag och min mamma satt och tittade på tv  när en pratande häst kom upp då frågade jag mamma om jag kan få en pratande häst ? ja om du hittar en  så jag vill ha hjälp med att hitta en pratande ardenner eller nordsvensk eller finnhäst  ;D

Ptr

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 03 sep-09 kl 22:45 »
Tycker finnhästarna verkar intresanta som ras, har nu nordsvensk. bara det att man delade rasen i 3 grenar så att ridfolket kunde hålla på för sig och inte störa brukssidan. Men hur gick det sen? Finns troligen en del att läsa på nätet, men jaag är inte finne och inte kan jag deras ädla språk heller. Därav så passar jag på att vara extra nyfiken!

Ha  det
Ptr

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 04 sep-09 kl 11:22 »
det jag vet så är finnhästen i 4 olika ridfinnhäst travfinnhäst mindre finnhäst och bruksfinnhäst  ;D

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #38 skrivet: 04 sep-09 kl 16:45 »
Ja, dom är uppdelade i fyra olika inriktningar, men dom är blandbara med varan. Tex.kan man starta trav med en bruksstammad osv.

Jag är uppvuxen bland finnhästar och i mitt tycke finns det ingen bättre hästras ;)

Snart, snart... Hämtar jag hem min nya fölunge -En Finnhäst   :D

Se även  http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=59336.0
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 2 användare
mulen, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser