Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammningsrutiner?  (läst 4689 gånger)

Skågedalen

• -
Lammningsrutiner?
« skrivet: 15 feb-09 kl 09:33 »
Nu börjar det ju dra ihop sig till vår första lammning och jag funderar lite på hur jag ska göra. Att skilja av den nylammade tackan med lamm ett par dagar hade jag tänkt, men kan jag skilja av dem inne hos de andra tackorna, en box i boxen.

Men hur kallt kan lammen ha det? Man kan säga att de går på en slags lösdrift på min loge så det är lika kallt inne som ute.
Hur brukar ni göra? Brukar ni sätta tackor med lamm i ett uppvärmt utrymme de första dagarna innan ni släpper ihop dem?

De får som kommer lamma först är Värmländska skogsfår, de senare är diverse korsningar (Texel, Gotland).
Det är dragfritt hos dem och det står på halmbädd med fri tillgång på ensilage

Tacksam för råd

Frau Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
SV: Lammningsrutiner?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-09 kl 09:53 »
Hej!
En box i boxen är det allra bästa, så att man utnyttjar den varma djupströbädden och det är enkelt att skilja av. Jag brukar alltid ha någon box färdig och stå öppen på glänt, många gånger går tackorna in där själva för att komma undan vid lamningen.

När det är mycket minsugrader som nu så ser jag till att ha värmelampa i boxen åtminstone de två första dygnen. Annars har de inte ont av den kalla luften, bättre det än för varmt. En loge som håller yttertemperatur är ju ypperligt!

Jag är lite omständig med de nyfödda, men jag mjölkar alltid ur tackan lite så att jag a) ser att båda spenarna är öppna b) kan spruta in lite råmjölk i munnen på lammen för att vara säker på att de är igång och jag kan sova gott. Jag brukar också spruta in en liten cocktail i munnen med selen och ADE-vitamin så snart de är igång för att undvika bakslag. Dessa åtgärder behövs ju egentligen oftast inte, men det förebygger eventualiteter.

Lycka till!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 18:39 »
Jag brukar spraya navelstrången med decificerande medel (blåspray, navelspray) för att förhindra att infektion går in den vägen. Man kan doppa den i jodipax oxå, men är inte lika effektivt.
Jag brukar också väga lammen det första dygnet för att ha lite koll på att de växer, om problem uppstår. Man kan lägga lammet i en hink och väga alltihop och dra av för hinkvikten.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

freeky

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 08:16 »
Gör ett litet knapplån :-[ för jag har oxå en fundering om lammning nu.Våra går ut och in som dom vill, och jag tror att 2 tackor ska lamma närsom helst.Kommer dom att välja att gå in och föda, eller ska man stänga in dom? Jag har ingen aning om exakt när dom ska till, dom kanske bara är tjocka om magen men jag är orolig.Tänk om dom föder ute, nu, i minusgrader, dör inte lammen då?
Finns det nåt bra sätt att se om dom är dräktiga? Jag har klämt och kännt men känner inte något som kan likna ett lamm.Juvren är inte svullna (än) men vaginan ser svullen ut.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 12:26 »
Först, om tackorna är vana att gå ut och in, så lammar de säkerligen inne om det inte är för trångt.
Sedan är det sällan problem om de lammar ute på vintern heller. Förutsättningen är ju att mamman tar hand om lammet direkt och slickar rent det. Är allt lungt i flocken och man inte tränger ihop för mycket djur på liten yta, så är det oftast bättre att låta dem leta upp lämplig plats själva. De är oftast lugnare då.

Fåraherden

• -
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 12:57 »
Lammen tål kyla bättre än man tror. Det är den första timmen som är kritisk. Om inte själva slickandet kommer igång blir det problematiskt. Har haft lamm som dött ute. Ofta tror jag de skulle dött ändå. Kylan verkar inte så vansinnigt stor betydelse om tackan inte tar hand om dem. Det går lite fortare utför om det är kallt bara.

Det är värre för lammen om det regnar och är blött.

Jag brukar faktiskt ofta ta in tackorna i en box inne i en gammal ladugård när de har lammat redan, så snart jag sett det lammat. Tackorna mår nog rätt bra av att vara med flocken så länge det går tror jag. Skiljer man av dem för snart bli de rädda och oroliga.

Det går lätt att få in dem. Ett lamm under varje arm så trallar tackan med bakom. Efter lamningen tycker tackan det är bra att vara ensam med lammen verkar det som.

Kanske är bra att desinfektera navelsträngen. Har aldrig gjort det, har aldrig haft några problem med att den infekterat.

Gutefåren lammar ute på våren. Då tar jag inte in dem i någon box. Det fungerar utmärkt. Det sägs att tackor kan störa varandra och "kapa" varnadras lamm. Har aldrig varit med om det.

Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Lia-Ia

« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 13:56 »
Förra året delade jag av mitt stall i två delar med grindar när lamningen började.
En del där de som inte har lammat gick och en del för de som lammat.
I den delen där de som lammat gick hade jag även några boxar för de nylammade där de fick vara ensamma några dagar.

Jag tyckte det kändes bra att inte släppa ut tackor med lamm till hela flocken (även om jag inte har så många får) utan bara till andra tackor med lamm. Dessutom fick de bara gå ut när det var bra väder och då på ett litet bete där det normalt inte går några får resten av året.

Lite omständigt att hålla på och flytta på dom, men har man bara ett fåtal tackor så kan man ju tack och lov vara lite omständig.

Jag kollar också alltid att det kommer mjölk och att lammen verkligen diar och sväljer, mina tackor är så tama att de inte bryr sig nämnvärt när jag ligger på alla fyra för att se att lammen diar. Vid minsta tveksamhet mjölkar jag ut ½-1 dl och ger dom för hand.

Om man ska använda värmelampa som någon nämnde ovan, fick jag ett tips från en granne för några år sedan och det är att sätta kontakten i taket och att ha en så kort sladd att om lampan av någon anledning skulle ramla ner i halmen så drar lampans tyngd ur kontakten och den slocknar. Kanske självklart för många, men jag hade inte tänkt på det. Bra sätt att undvika eldsvåda iallafall!

Birgit

« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 15:24 »
Jag har aldrig använt något på naveln och inte heller blandat mig i tackornas hanterande av lammen sedan tiden vi hade finull på stall (många år sedan). Mina gutar lammar alltid ute och klarar det själva.
Hade finull som lammade ute (tjuvbetäckt) Fick 3 lamm i -10 och alla lammen var pigga när jag kom på morgonen. Gäller att tackan är alert bara.
Att låta lammen komma igång med sugandet själva tror jag är väldigt nyttigt. Det ökar kommunikationen mellan tacka och lamm och det är säkert bra för intelligensen. Att lammen fumlar osv. är bara bra träning.
En del gutar hanterar sina lamm så man kunde gråta, om man inte förstod vitsen. Lammet staplar mot spenen, tackan backar och stångar ner lammet ideligen. Första gången jag såg det trodde jag tackan var knäpp, men de gör det för att kolla om lammen är livsdugliga och friska. Inget sådant lamm har dött om de fått fortsätta i lugn och ro. Däremot blandade jag mig i första året och då stångade tackan ihjäl lammet. Det hjälpte inte att tackan var tam, gutar och vissa andra äldre raser har väldigt bestämda åsikter. Det måste man ta hänsyn till.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 15:53 »
Jag har heller aldrig blandat mig i tackornas lammningsbestyr om det inte uppenbart behövs en insats. Onödigt kladdade och pillande med djuren blir de bara stressade av i den situationen. Mina tackor (värmlandsfår) går ut och in som de vill ur en rätt stor ligghall. De lammar alltid inne när vädret är kallt eller blött. Kyla verkar inte bekomma lammen om de bara får tillräckligt att äta av tackan. ofta ser jag dagsgamla lamm ligga ute i snön och sova när tackan äter vid rundbalshäcken. När de blir hungriga eller mamma kallar på dem vaknar de, ruskar på sig och går och diar på tackan.
Karin på Sagolika Höö

freeky

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 17:35 »
Va skönt att höra! Då kan man släppa den biten, men hur var det med det där att avgöra huruvida en tacka är dräktig eller ej, kan man avgöra det utan scanner?

anette i bugared

• -
« Svar #10 skrivet: 16 feb-09 kl 18:21 »
jag vill bara sälla mig till Birgit m.fl. i detta att inte heller jag "lägger mig i" tackornas lamning (i onödan). Inga konstigheter med navelsträngsdecinfektion eller vägning av lamm eller så och så får alla tackorna gå tillsammans, I SÄLLSKAP MED BAGGEN, i flock och lamma där de tycker att det känns bäst, ute eller inne .
När väl lammet kommit så ser jag däremot till att mamman tar VÄL HAND om sitt lamm och inte lämnar det titt som tätt ute i hagen eller så. Gör hon det så får mor och barn gå i en box ett tag i utestallet i anslutning till de andra fåren som går fritt ute och inne.

Första lammet kom i förra veckan, ute under natten i flera minusgrader. Det andra kom för 3 dagar sen, även den utomhus ( men under tak) under natten och det i ca 15 minusgrader, bägge gångerna medans JAG sov gott i min säng...tänk vad de kan ;). Mamman till den andra lammungen är däremot inte särskilt bra som mamma så där fick jag stänga in dem efter ett dygn då hon lämnade lammungen flera ggr långt ute i hagen, ATTANS Lilly >:(  :-*.

Kan tilläggas att jag numera har Roslagsfår och bara 5 tackor+bagge .
« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 18:23 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

agge

« Svar #11 skrivet: 16 feb-09 kl 20:37 »
Jag instämmer med er som låter tackorna sköta sig själva så mycket som möjligt.
Jag har Texel o texelkorsningar ca 60 tackor, ungtackor boxar jag alltid in efter lamningen annars oftast bara om det strular el. om jag inte har möjlighet  att kolla dem lite extra under dagen.
Texlarna har i mitt tycke fått oförtjänt dåligt rykte om sig att vara dåliga mödrar.
under våra 10 år som fårägare är det först i år som vi fått bortstötta lamm 3st.
Så nu står vi där med flasklamm, men tur i oturen är att de är tacklamm och efter rätt bagge så jag kan behålla dem
man får ju ett närmare förhållande till dem.

Deepen

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 feb-09 kl 06:32 »
Hej!
Hände en märklig sak första året jag skulle ha lamm. Jag tyckte att en tacka var riktigt nära lammning, tänkte att det händer vilken stund som helst - vilket jag har lärt mig sen att jag aldrig kan gissa säkert...
Stängde in henne i "fårhuset" och stängde nedre delen av en halvdörr och tänkte att det blev bra; -nu kunde hon lamma i lugn och ro och jag skulle ha nära att flytta in henne i lammningsbox." (Jag hade märkt av tidigare tackor som lammat att de trivdes även i fårhuset.)
När jag så går ut för att titta till dem så ser jag en välbekant nos i den övriga flocken - den, minst sagt, högdräktiga tackan har hoppat över den 1,5 m höga dörren och sprungit ut till de andra  :-\
Allt hade dock gått bra förutom att hon skrapat svansen på undersidan, lammen föddes inte den förmiddagen... men de kom ut sen, hela och friska  ;D
Så, jag lärde mig att ett ensamt får är mycket olyckligt och att man aldrig ska underskatta en Värmlandstacka!!!

I övrigt brukar jag faktiskt hjälpa till så jag VET att lammen får den första mjölken, jag har bara 5 tackor så jag pysslar gärna lite. Har lammen bara fått den första mjölken så ordnar sig allt och en orolig matte kan slappna av och gå och göra något vettigare  ;)

Hej från Martina
« Senast ändrad: 17 feb-09 kl 06:36 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Birgit

« Svar #13 skrivet: 17 feb-09 kl 07:34 »
Angående att hjälpa till, så gjorde jag det i början med gutarna, då jag tyckte de var elaka mot lammen. Det slutade alltid illa. Antingen övergav de lammen, eller stångade ihjäl dem. Gutarna är kanske lite extrema där, men det visar ändå vad fåren anser om vår "hjälp". Däremot ska man naturligtvis rycka in om något verkar fel. Men jag tror många fattar det beslutet för snabbt.

Angående freekys senaste fråga, så kan man sätta tackan på baken med ryggen emot sig (inte väldigt högdräktiga bara) kolla om spenarna är rosa/röda lite svullna. Det brukar synas ganska snart på ungtackor, kan dröja lite längre på äldre. När de är en bit in i dräktigheten växer juvret också och på slutet brukar det vara rejält fyllt. Då kan man känna bara genom att stoppa in handen där, lämpligen bakifrån.
Scanning är modern avancerad teknik för att kolla antal foster, vilket jag anser väldigt onödigt.

Även om man väljer att ge djuren kraftfoder vid dräktigheten, så är det inte svårt att känna igenom sina tackor med händerna och sortera efter hull. Det är mer givande och ger mer konkret kännedom om de enskilda djuren.
Låt djuren få vara djur och ha lite värdighet kvar också. Man behöver inte beräkna allt matematiskt, det brukar faktiskt gå bra ändå.
Ett tips: Läs sista nr av Allmogefåret, Bengt Sonessons berättelse om hur värmlandsfåren hölls när han var ung. Även Eva och Axel Davidssons berättelse om Bengt innehåller en del om hur fåren sköttes. Han poängterar även varför fåren har vissa egenskaper osv. Något att tänka på för "bevarare".

freeky

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 feb-09 kl 07:57 »
Tack Birgit, då ska jag hem och ta en match med tackorna efter jobbet!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #15 skrivet: 17 feb-09 kl 10:30 »
Trots att jag själv gör tvärtom med mina finull så håller jag med om att man måste vara väldigt försiktig med att hantera lammen det första dygnet, så man inte stör tackans modersegenskaper. Vissa tackor är ju väldigt känsliga för det där, det är säkert en genetisk programmering och helt sund.

Mina tackor får ju ofta tre eller fyra lamm, och när det är kallt så kan det bli jobbigt att hinna slicka alla torra och hinna ge alla di innan de blir nedkylda. Därför ser jag till att få i dem lite råmjölk, och behövs det så tar jag massor av halm och skrubbar dem med lite för att få igång dem. Jag försöker undvika att ta i dem med händerna, och är väldigt observant på tackan för att se att hon inte blir orolig av min närvaro.

De raser som får ett eller två lamm behöver ju sällan någon inblandning.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Ulla Krull

« Svar #16 skrivet: 17 feb-09 kl 21:09 »

Scanning är modern avancerad teknik för att kolla antal foster, vilket jag anser väldigt onödigt.

Även om man väljer att ge djuren kraftfoder vid dräktigheten, så är det inte svårt att känna igenom sina tackor med händerna och sortera efter hull. Det är mer givande och ger mer konkret kännedom om de enskilda djuren.
Låt djuren få vara djur och ha lite värdighet kvar också. Man behöver inte beräkna allt matematiskt, det brukar faktiskt gå bra ändå.

Denna inställning till scanning finner jag förvånande och lite beklaglig. Det enda jag kan hålla med om är att den är imponerande avancerad men så himla modern vet jag inte om den kan kallas längre.

Jag kan förstå om man inte finner det värt att dräktighetsscanna 5 tackor (om man ens får ut någon som gör så få djur...)
Men det finns många vinster med scanning om den görs korrekt:
Utfodringen - de med ett foster blir inte överutfodrade och de med tre eller flera kan få extra och föda starkare lamm, ha mera mjölk och därmed klara sina juver bättre.

Man kan adoptera trillingar m fl till tackor med ett lamm - innan de har lammat klart vilket är det snabbaste och säkraste sättet att adoptera.

Om tackorna inte är betäckta som man har trott kanske man hinner släppa en bagge som efterbetäckare.

Om man har många tackor och lamningstopp så kan man snabbare ägna sig åt andra tackor om man vet att en tacka har lammat färdigt. Givetvis har man ändå lite koll på att hon uppför sig som om hon är klar också...

En petitess men ändå praktiskt är att man kan beställa rätt mängd öronmärken.

Att sortera sina tackor efter hull bör man göra ändå men om du har scannat dem så vet du att den något lite tunna vuxna tackan som bara har ett foster passar bra att gå med normala tackor med två. Medan t ex den lilla ungtackan som har två foster i sig behöver gå med tackor som ska ha tre eller fler men däremot så ska runda ungtackan med ett foster definitivt inte gå där.

Att det på något sätt skulle kränka deras värdighet förstår jag inte? De går in i en "vågbur", någon tar dem lite på magen i några sekunder och sedan får de gå... I så fall måste ju klippning vara höjden av djurplågeri?

För mig handlar dräktighetsscanning inte om matematik utan om djurvälfärd och ett ovärderligt hjälpmedel som har räddat många liv.
Det har ibland även gett mig svar på varför vissa tackor inte blir dräktiga. Carl kan se förändringar i livmodern ibland och då vet man att en bagge till inte hjälper  :(

Vad det gäller att lära känna sina djur så vet jag lång tid innan tackan lammar med 99 % säkerhet hur många lamm hon kommer få. Det ger mig gott om tid att se över hennes tidigare lamningsresultat och fundera över årets utfall. Allt detta funderande gör i alla fall att jag tänker mer på mina tackor än om de bara hade gått som en blandad grupp av överraskningar  ;)

hustran

« Svar #17 skrivet: 17 feb-09 kl 21:42 »
Min erfarehet av att "känna" igenom tackorna (hull) har i alla år förvånat mig. En skitmager tacka har mått förunderligt bra kontra en fet.Vill man avla på "skitmager" eller "fet" så får man väl göra det. Men min...min...uppfattning är fortfarande att "kolla sina djur",Hur mår de? behöver de mer mat? eller är de lyckliga som det är? Krångla inte till det så vansinnigt, se era djur.   

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 19 feb-09 kl 00:33 »
 Jag brukar inte stänga in tackorna innan lamning. Men efter lamningen stänger jag in i alla fall yngre tackor. Har även haft en avdelning med några nylammade tackor ihop när det blev för få lammgrindar, det funkade väldigt bra!
 Jag blandar mig inte i förlossningarna om det inte behövs (det är otroligt sällan något går så fel att man BEHÖVER gripa in, tycker jag), däremot övervakar jag helst vad som händer. Man lär sig hur det ska gå till när allt är rätt och kan agera snabbare när det väl behövs. Jag är gärna med och klappar mina tackor och tar emot lammen. Det är sällan man kommer sina djur så nära som när dom föder nya varelser till världen, tycker jag. Tom våra "lösdrifts köttdjur" verkar gilla lite sällskap just då. Avkomman blir också lite mer präglad på människor tror jag... Jag har aldrig haft några problem med stångade eller övergivna lamm eller andra dåliga modersegenskaper. Och varje gång är det egentligen lika "magiskt" med nya liv.
Däremot har jag fått väldigt trevliga tama får, och det är vad jag strävar efter, det är så mycket roligare med får då :)  Jag går inte omkring och tittar på eller umgås med mina får för att jag tror att dom måste kollas varje sekund, jag gör det av egoistiska skäl, det är kul, avstressande  och intressant, helt enkelt.
                                               Mvh
                                           Charlotte
« Senast ändrad: 19 feb-09 kl 12:45 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

« Svar #19 skrivet: 19 feb-09 kl 13:14 »
Det viktigaste med lammning utomhus i kyla kanske är att tackan slickar lammet torrt på en gång. Om det på något sätt fallerar lärde jag mig på en lamningskurs nyligen att man kan gnugga dem försiktigt torra med en frottéhandduk. Det sitter också en liten vaxpropp i spenen som skall lossna när lammet börjar dia. Den kan man ta bort genom att provmjölka tackan innan. Men Birgits grundtips är säkert bäst - gå inte in och stör i onödan, observera först.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser