Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skjuta räven ??  (läst 10236 gånger)

Rosita Ottosson

• Gäst
Skjuta räven ??
« skrivet: 27 okt-05 kl 19:47 »
Hejsan alla fågelvänner

Vill gärna dela med mig om vad lite gräs kan ställa till med.

Min gubbe har blivit så förtjust i hönsen för när han hade räfsat upp gräsklipp och skulle gå in med det till hönsen så Tjoff !så satt en höna på räfsans skaft och var helt överlycklig över att ha hunnit först. Han har blivit rena HÖNSAPAPPAN efter detta och springer avigt och rätt och "ska bara kolla till hönsen och "Har vi något hönsgott hemma?"
Räven som har varit i faggorna här på morgnarna och som vi sett vid ett flertal morgnar Den har han haft högsta prioritet på "Den Dj....eln ska inte stryka kring här" Han kan ju snart ta hönsen" I morse så small det!!!! Gubben min hade pålat fast diverse godbitar för att räven inte skulle kunna ta det med sig och sticka direkt. Utmätt med perfekt skjutavstånd, fri sikt och ingen annan fara  Det lyckades. Ja nu har man många stolta tuppar att gå och kika på om dagarna men stoltast av dem alla är gubben utan tvekan

Hälsningar Rosita

Hönsmor

• Gäst
SV: Skjuta räven ??
« Svar #1 skrivet: 27 okt-05 kl 19:56 »
Var det en skabbräv som din man sköt?

Om inte? så tycker jag inte att det är något att skryta över ......

Nanna

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 okt-05 kl 20:05 »
Hej!
Kul att din man fäst sig vid hönsen, de har ju så härliga personligheter som man inte kan undvika att fästa sig vid. Däremot håller jag med hönsmor, om det inte var en skabbräv är det fel att  skjuta den. Som hönsägare får man räkna med att räven eller duvhöken tar höns då och då, det är ju naturens gång och något man måste acceptera.

AndersT

« Svar #3 skrivet: 27 okt-05 kl 20:19 »
Höns är väldigt trevliga mot en när de är vana att man har med sig något gott ibland..
Om man ska skjuta en räv eller inte beror väl på vilken skada den ställer till med, tar den en eller två hönor någon gång så kan väl jag leva med det, men har man en i faggorna som ger sig på hela flocken så skulle jag skjuta den om jag kunde, nu har jag inget gevär så jag har ju fått bita ihop och skaffat nya vid de två tillfällen det har hänt...

Dollar

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 28 okt-05 kl 10:21 »
Min första tanke nu när du skrev detta om skjutningen av räven, var: stackars dig, nu kommer du få en massa påhopp.

Från mig får du inga sånna, jag förstår precis varför ni sköt och skulle göra detsamma. Nu inatt vid halvfyra tiden så tändes vår lampa här på gården, gissa vad som utlöste den... en räv... men faktiskt så fick den vara eftersom nu är mina höns och ankor inne i ladugården så räven kan inte komma åt dem, men hade det nu varit en skabbis ja då hade vi gjort allt för att bli av med den... Om räven nu kommer att ställa till problem för mig då kommer den inte bli långlivad, vare sig det är en skabbis eller ej. Det är roligt med tamrävar men då det börjar bli för många av dessa är det inte roligt längre.... De gör allt för att förse sig med diverse tamdjur.... Och då måste man sålla bort dem...
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 28 okt-05 kl 10:45 »
Äh Rosita, du kan väl låna ut din gubbe till mig va!  ;D Eller HYR ut honom till oss som inte tycker att om räven tar halva flocken, så är det nått man får räkna med.

john

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 okt-05 kl 11:22 »
Hur fan kan man SKRYTA med att man skjutit ett djur?

Ok, det kanske är naturens och världens gilla gång. Men jag kommer aldrig att fatta hur man kan bli nöjd över att skjuta något. Hur kan man tycka att det är kul?

Jag är inte emot jakt eller något sådant, men att det är en sorts nöjesindustri är för mig totalt oförståeligt.
« Senast ändrad: 28 okt-05 kl 11:23 av john »

john

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 okt-05 kl 11:43 »
Att man kanske räddat sin hönsflock?

Aha, ok, då är jag med. Fram med hagelbrakaren, här ska räddas!

Rosita Ottosson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 okt-05 kl 11:57 »
Först och främs vill jag verkligen be om ursäkt! Att jag har upprört så många med detta inlägg! Jag glömde också att berätta att där jag bor finns  bara  skabbrävar.Det är därför de går upp vid husen denna tiden på året. Det gör de annars bara när de har sina ungar att skaffa fram mat till eller vid svåra vinterförhållanden.Jag tog för givet att alla visste det. FÖRLÅT MIG!  Historien om min gubbe var inte menat som något JAKTSKRYT jag ville bara berätta om hur snabbt det kan gå att bli förälskad i höns.

Rosita

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 28 okt-05 kl 12:16 »
 Äh, det är väl inget att behöva be om ursäkt för! :)
Oavsett om det var en skabbräv eller ej så ser jag inget fel i att hålla efter rovdjur om man är självhushållare som vill skydda sin flock eller viltvårdare.... Bor man i "skogsbyggder" så kanske man lättare förstår att rävarna faktiskt KAN bli för många, än om man bor i tex Göteborg.
 Vissa ser jakt som "nöjesidustri" andra ser det som en gren av självhushållning, synd att det var en skabbräv annars hade Gubben din kunnat fixa en snygg pälsmössa till dig (det är vad jag tänker göra nästa gång någon i bekantskapskretsen skjuter en räv).
 Här verkar skabben vara "borta" för vi har en massa räv, men  mindre av rådjuren (något som följer med varandra....)
 Och Rosita: Kom ihåg, de allra flesta av oss är "rovdjurs-kramare" ända tills vi står där med halva/hela vår tamdjursflock utraderad...
 Kul att du och Gubben kan dela ert hönsintresse!
                       Mvh
                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Rosita Ottosson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 okt-05 kl 12:43 »
Tack Charlotte

Det värmde

Rosita

Nanna

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 okt-05 kl 13:36 »
Bra att det var en skabbräv, skjuter man dem inte så får de ju en väldigt plågsam och långsam död. Jag förstår att människor vill skydda sina flockar men å andra sidan så är rävar ett vilt djur som fyller en funktion i naturen men det gör inte våra tamhöns, mer än för våra egna intressen. Varje gång jag ser en frisk räv med sin tjocka röda päls så blir jag alltid lika glad.

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 28 okt-05 kl 13:53 »
 Balans och funktion i naturen är ju svårt att hålla....
Även att hålla domesticerade fåglar som är ett lätt byte för rovdjur och tycka att det är helt okej om några blir tagna då och då för att rävmamman har hungriga ungar stör balansen.... Rävmammans ungar kanske skulle ha svultit ihjäl om inte någon serverat dukat bord med försvarslösa höns... Nu lever dom vidare och gör rävstammen för stor- då kommer skabben som ett brev på posten...
                            Mvh
                         Charlotte (Som också blir glad när jag ser en frisk räv - i Skogen, inte bland hönsen!)
« Senast ändrad: 28 okt-05 kl 13:58 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Susanne

« Svar #13 skrivet: 28 okt-05 kl 13:59 »
Ja, friska rävar är otroligt vackra, speciellt i tjock vinterpäls! Men skabbrävar är det synd om, och även jag anser att man ska ta bort dem för att förkorta plågan. Vi får också skabbräv hit varje år, speciellt denna årstid brukar de dyka upp. Om inte någon skjuter dem så brukar kylan ta dem när köldknäppen med -30 grader slår till kring december.

Jag vill också berätta att det visst kan gå bra att bo med friska rävar inpå knuten och ändå ha frigående höns. Vi hade en räv som till och med hade våran tomt inom sitt revir, och han hade sin stig över tomten längs strandbrinken som patrullerades varje natt under flera års tid! Eftersom reviret aldrig patrullerades på dagarna så innebar han inte något hot mot mina höns, så vi kunde samleva sida vid sida, och vi kunde glädjas åt den kraftfulla räven. Dessutom höll han ordning på både ekorre och sork, tillsammans med duvhöken.

Att ha räv inpå knuten behöver alltså inte per automatik innebära problem bara för att man har frigående höns!

Vindarnas son

« Svar #14 skrivet: 28 okt-05 kl 16:58 »
Rosita: jag säger som Charlotte. Absolut inget att be om ursäkt för. Inte ens om det varit en frisk räv. Visst är det väl sött å gulligt att folk är ovillga att döda men som PerL sa, blödighet är inget för självhushållare. :)

Susanne: Din historia är lika gullig som ovanlig. De rävar som bor här patrullerar ständigt gården i jakt på mat. Det märks särskilt tydligt på vintern när spåren avslöjar dess aktiviteter.

Jag kan tycka att det är okej att mista ett djur... om det är något jag själv väljer t.ex. vid ett blot men inte när räven väljer att ta allt han / hon / de behöver.

Men, vi är ju alla olika och har olika förutsättningar. En del tycker att det är okej att stödutfodra räv med sina höns och visst, då tycker jag att man ska fortsätta med det... jag anser dock att det är slöseri med resurser.
« Senast ändrad: 28 okt-05 kl 16:59 av Vindarnas son »

Susanne

« Svar #15 skrivet: 28 okt-05 kl 19:18 »
Susanne: Din historia är lika gullig som ovanlig. De rävar som bor här patrullerar ständigt gården i jakt på mat. Det märks särskilt tydligt på vintern när spåren avslöjar dess aktiviteter.

Ovanlig historia...? Njae, jag håller inte med, det finns många (de flesta hönsägare som jag känner faktiskt) med frigående höns som också bor med räv inpå knuten, utan att räven ställer till problem. Den räv som hade sin patrullstig över våran tomt är dessutom inte den enda räv som passerat oss. Visserligen har vi inte haft några fler rävar som patrullerar en revirstig över tomten år efter år på samma sätt, men ändock är det rävar som passerar, kanske inte varje natt, men ofta iallafall, vinter som sommar. Men som sagt, rävarna som passerar oss rör sig nattetid och har därför aldrig utgjort något hot mot mina höns eftersom jag stänger in hönsen på kvällarna. De enda rävar som visat sig på dagen har varit skabbrävar. Hos mig har en enda räv tagit kycklingar, och det var just en skabbräv, som blev så oskygg att den kunde komma och knipa kycklingar mitt framför näsan på en.  

Som jag ser det har rävarna bara varit en tillgång, med tanke på vilka andra djur de har hållt undan. När både räv och hök lyst med sin frånvaro så har sork, ekorrar och hermelin fått fritt spelrum, och hermelin är inte rolig att få i hönsflocken.  

Därför ser jag hellre att det finns en och annan frisk räv inpå knuten än ingen räv alls, för även om räven kan vara en potentiell fara för en och annan höna, så håller den, som sagt undan hermeliner och andra mårddjur, som är betydligt större hot mot hönsen än vad en räv är.

Om det sedan skulle hända att någon enstaka frisk räv började jaga mina höns dagtid och tog fler än en och annan höna, så skulle jag ändå inte lösa situationen med bössa i första hand. Då skulle hönsen få gå i rastgård ett tag för att se om räven måhända skulle dra vidare, precis som jag gjort när duvhöken blivit för påträngande.

Det är endast när det handlar om skabbrävar som bössan plockas fram utan fundering.  

Vindarnas son

« Svar #16 skrivet: 28 okt-05 kl 19:43 »
Så du menar att det är ett vanligt fenomen att rävar springer förbi (eller struntar helt i) lösspringande hönor hos er? Märkligt som sagt... men då måtte det finna väldigt gott om andra bytesdjur (rådjur, harar, kaniner, skogsfågel, sork mm). Antingen det eller så är de bara "dumma". :)

Visste inte att det var vanligt förekommande att rävar åt mårddjur. Har aldrig upplevt vare sig mård eller hermelin som speciellt farliga för mina djur. De finns, trots en stark och framfusig rävstam. Inte heller ekorrar har trakasserat mina höns... dock höll de ladusvalorna borta under den tid de bodde i närheten.

Men vad gör det om det kommer in en hermelin i hönsflocken? det är ju bara naturen som är och hälsar på? Inget att bli sur över... eller ???

Susanne

« Svar #17 skrivet: 28 okt-05 kl 21:28 »
Om rävarna sprang förbi dagtid så hade de säkert tagit en och annan höna, men nu rör de sig nattetid och då är inte hönsen ute och springer. Så svaret är: Nej, det är inget vanligt fenomen att rävar springer förbi lösgående höns utan att ens titta åt dem eftersom hönsen är instängda när rävarna springer förbi.  ;)

Ja, räven är mårdens största fiende. Vanligaste predatorn på mårdungar är just räv. Med rävstammens nedgång i skabbens kölvatten så blev det ett enormt uppsving för mården. Två orsaker har man funnit låg bakom mårdens uppsving:

1. Räven som predator på mården försvann.
2. Räven som konkurrent på gemensamma bytesdjur och revir försvann.

När räven började återhämta sig så började mården än en gång gå tillbaka. Därför måste den jägare som skjuter rävar för att gynna den egna jakten på skogshöns även tänka på att hålla tillbaka mården i samma utsträckning. Den jägare som skjuter räv för att gynna rådjursjakten behöver däremot inte tänka på räv-mård-relationen eftersom mården inte jagar rådjur.

Nä, ekorrar och sork har inte trakasserat mina höns heller.  ;D De får mer än gärna finnas här! Det jag ville ha sagt var att det kan bli för många även av dem, om det inte finns några hungriga spekulanter på dem. Jag försöker se till helheten. Att ta bort något i den ena änden medför alltid konsekvenser av det ena eller andra slaget i den andra änden.

Hönsmor

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 28 okt-05 kl 21:46 »
Först och främs vill jag verkligen be om ursäkt! Att jag har upprört så många med detta inlägg! Jag glömde också att berätta att där jag bor finns  bara  skabbrävar.Det är därför de går upp vid husen denna tiden på året. Det gör de annars bara när de har sina ungar att skaffa fram mat till eller vid svåra vinterförhållanden.Jag tog för givet att alla visste det. FÖRLÅT MIG!  Historien om min gubbe var inte menat som något JAKTSKRYT jag ville bara berätta om hur snabbt det kan gå att bli förälskad i höns.

Rosita

Vad bra att det var en skabbräv då slapp den lida :D

Precis som Susanne, lever jag sida vid sida med rävar ,de patrullerar ofta här natte tid och "revirar" runt hönshuset och på andra ställen.
Visst det kan lukta lite fränt men jag kan leva med det, trots att jag bor i Göteborg ;D

Eftersom jag stänger in mina höns på kvällarna så utgör räven inget hot mot mina höns.
Förutom ev skabbrävar då, som kommer dagtid, men det är smällen man får ta om man ska ha dem frigående....

Men däremot är jag sugen på att göra en pälsmössa av grannkattans matte som inte ger katten mat så att hon är tvungen att ta mina kycklingar för att få något att äta.
« Senast ändrad: 28 okt-05 kl 21:48 av Hönsmor »

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 28 okt-05 kl 22:14 »
 Ja, det är en himla tur att det finns väluppfostrade rävar som aldrig jagar dagtid.
 Här har min far (som jobbat i timmerskogen ett antal vintrar, men inte nattjobb) mött räven med skogsfågel i munnen vid ett flertal tillfällen, förmodligen bor vi olika landsändar ;) Eller så är det bara hönsstek som Mickel skyr dagtid.... Kan tillägga att det var innan skabben kom hit.
 Jag och min hund träffar ofta rävar när vi är ute och promenerar, men dom är säkert inte ute på jakt utan motionerar ändå. Precis som jag och Vovven :)
 Har ni aldrig sett när räven jagar sork och hoppar i snön? Det har jag i alla fall sett på dagen.

Mvh
                Charlotte
« Senast ändrad: 28 okt-05 kl 22:33 av Charlotte »

Dela detta:

* Inloggade just nu

1304 gäster, 4 användare (3 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser