Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vingklippning påfågel  (läst 2277 gånger)

Egirevs

  • Inlägg: 18
    • Skåne
Vingklippning påfågel
« skrivet: 14 feb-09 kl 23:31 »
Har en tanke att vingklippa nykommna påfåglar för att slippa stänga in dom i två månader, tankar kring detta?
När dom då får nya fjädrar bör dom ju begripa var dom bor..
Mvh J
Söker Tyska lant ankor!

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 539
    • Västergötland
SV: Vingklippning påfågel
« Svar #1 skrivet: 17 feb-09 kl 18:33 »
Hejsan!

Jag tycker inte du ska klippa vingpennorna på vingen pga att påfåglarna springer sin väg i alla fall. Kan dom flyga blir det deras skydd i fall någon räv eller hund jagar dom.
Passa på att ha dom instängda nu så dom vänjer sej vid sitt nya ställe innan våren kommer.

Lycka till med dom.
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Pernilla Lava

  • Inlägg: 263
    • Södermanland
SV: Vingklippning påfågel
« Svar #2 skrivet: 08 mar-12 kl 18:24 »
Jag hade oxå tankar om att vingklippa 2 st påfågelhonor som är nykommna till oss.
De kommer att gå i hängn med hönsen och jag vill inte att de ska flyga ut.... hanen flyger ut ibland och jag är orolig att han tar med sig tjejjerna ut på äventyr. I höns hängnet är de ju säkra för ev hund och räv...

Någon som gjort detta? och har några tips eller förslag?...

/Pernilla
Dont panic go organic! Odlar för husbehovet och vännerna :)
Höns Påfågel och Kalkoner

Lövåsen

  • Inlägg: 85
    • Södermanland
SV: Vingklippning påfågel
« Svar #3 skrivet: 23 mar-12 kl 08:03 »
Hur får ni dom att stanna. Vi har haft Påfåglar i flera år men inte stannar dom för det. Om dom blir rädda för nått så kan dom flyga till skogs. Hämtade hen en hona hos en granne 6 km från oss. Eller trivs dom inte. 8 par har vi haft men ingen är kvar. 4 har försvinnit in i skogen andra har räven tat. Nu ska vi inte ha fler innan vi kan bygga nått hägn för kvar blir dom inte. Och vi var tvugna att se till att dom gick in på nätterna annars så satte dom sig på en sten eller för lågt i ett träd så räven kunde ta dom. Har ni haft samma problem? Mvh Lövåsen
Dom var relatift tama. Kom när man roppade och hade alltid mat och vatten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 2 användare
Tli, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser