Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  islandströjor direkt från isländsk stickare  (läst 16770 gånger)

ulfg

islandströjor direkt från isländsk stickare
« skrivet: 12 feb-09 kl 19:03 »
Hej, sitter här och är lyrisk över en försenad julklapp från min fru: en äkta islandströja, beställd och skickad över nätet av en isländsk fru som stickat den åt mig. Gå in på www.handknit.is och fundera på hur det kanske kunde funka i Sverige. Om ni inte förstår isländska så klicka på den engelska översättningen. Tröjan är helt underbar och var dessutom överkomlig i pris.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Skytten

• Skåne
SV: islandströjor direkt från isländsk stickare
« Svar #1 skrivet: 12 feb-09 kl 20:22 »
Jag har haft en sådan köpte den på  70-talet hade den tills en "hjälpsam" person lade den i tvättmaskin, och då fick den babystorlek.
Fanns inga priser på webb-sidan.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ulfg

« Svar #2 skrivet: 12 feb-09 kl 21:50 »
Min pappa slängde in min islandströja i tvätten och körde den på 60 ett år efter jag kom hem från Island. Jag har saknat den sen dess och egentligen aldrig förlåtit honom  ;) Det var 1990. Så jag är väldigt lycklig nu när jag fått en ny i present. Tror den kostade 865 ink frakt från Island. Det är mycket billigt för sådant hantverk och sådan kvalitet.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 12 feb-09 kl 22:19 »
Ja priset är OK, de kostade ca 300 för snart 40 år sen. Islands pengar har ju lite värde idag och det skulle gynna en ensklilld om man köper.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Birgit

« Svar #4 skrivet: 13 feb-09 kl 07:15 »
Har också haft en, men den stickade jag av garn från Island och ett traditionellt mönster. Det var ju poppis på 70-talet. Nu är tröjan "död" då min islandshäst-tokiga dotter bott i den i nästan 20 år :o Men vilken kvalité och den funkade verkligen i praktiken också.
Har också varit och nosat på dessa tröjor, men inte kommit till skott.
Men lite som det skrevs i en annan tråd här, så borde vi kunna skapa liknande av vår svenska lantrasull. Den skiljer sig inte så mycket från isländsk ull. Vi har också massor av naturliga färger och variationer.
Det borde ju finnas traditionella svenska mönster också?

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 13 feb-09 kl 07:44 »
 Det finns en otrolig skatt av svenska gamla mönster.
Men av någon anledning har vi inte samma traditioner som tex Island och Norge.
Jag stickade en Hallandströja till min fd Pojkvän för några år sedan...
 Det finns en hel del litteratur med gamla tröjmönster och man skulle kunna plocka reda på detaljer från gamla textilier och göra egna "Nygamla" mönster.
                                 Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Camillur

« Svar #6 skrivet: 13 feb-09 kl 08:35 »
Jag köpte mig en Islandströja ev en granntant när jag jobbade på island. Tyvärr är den liiite för kort i ärmarna  :'( Så den ligger mest på hyllan... Jag gav 600:- för den år 2001. Kanske skulle annonsera ut den här, den är suuper fin.

Någon som vet var man kan få tag i mönster på svenska tröjor? Typ hallandströjan som Charlotte nämnde eller från andra delar av Sverige?
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 13 feb-09 kl 09:23 »
 Fiskartröjor av Uwe Snidare hittade jag Hallandströjan i.
I gamla böcker från Hemslöjden finns det också mönster från olika landsdelar.
                        Mvh
                      Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 13 feb-09 kl 11:05 »
Jag har en tröja, som kallades Bergslagströja, och mönster till den. Den var ganska populär för kanske 25 år sedan men har nog försvunnit sedan. Den var stickad av "vanligt" tvåtrådigt ullgarn, alltså inte jättetjock men snygg och varm. En väninna stickade den åt mig eftersom jag tyckte den var för svår för mig.
Åsenfår, hundar och katter

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 13 feb-09 kl 23:27 »
Jag undrar om det är någon som hört talas om en Blekingetröja kanske? Eller en Skånetröja? (Större delen av släkten är ju från Skåne och jag har bott där så i nödfall så... ;))
« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 12:22 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 14 feb-09 kl 09:36 »
Jag undrar om det är någon som hört talas om en Blekingetröja kanske? Eller en Skånetröja? (Större delen är ju från Skåne och jag har bott där så i nödfall så... ;))

Här är en lista med böcker om stickning, där finns många om sticktradition i Sverige och övriga Norden.
Jag brukar leta i antikvariat och på Tradera.
http://www.slojdmagasinet.nu/forsaljning_bok_stickning.htm
 Jag hittar inte min bok Fiskartröjor just nu :-[ Men jag vet att i den finns tex en Spete-tröja (tror jag den hette) från Skåne. Den är stickad med stjärnmönster av aviga och räta maskor i vitt garn. Men jag tror den skulle göra sig bra i Gotlandsgarn ;)
                                            Mvh
                                         Charlotte
« Senast ändrad: 14 feb-09 kl 09:46 av Charlotte »

hustran

« Svar #11 skrivet: 14 feb-09 kl 17:17 »
Jag har en fantastisk "fiskartröja" stickad av finull, den är helt vit i härligt mönster. Tyvärr har jag provat andra tröjor,i annan ull och fy fan vad de sticks. Vilken ull bör man använda? Det är ju ett vanligt problem vad jag hört. Den här kan man bära mot bara skinnet fast den är tjock och härlig. Andra hjälper det knappt att man har tröjor under.....är det bara jag som är "petig". ???

Charlotte

• -
« Svar #12 skrivet: 14 feb-09 kl 23:01 »
 Jag har spunnit garn som man kan bära närmast kroppen av flera av våra Allmogeraser.
 Man kan få sortera en del men jag har tex stickat barntröjor av åsenlammull som är väldigt mjuka.
 Men man är också olika känslig för "stickighet" min pappa har tex tröjor närmast kroppen som jag ryser av att bara ta i.
                                               Mvh
                                            Charlotte

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 16 feb-09 kl 12:37 »
Här är en lista med böcker om stickning, där finns många om sticktradition i Sverige och övriga Norden.
Jag brukar leta i antikvariat och på Tradera.
http://www.slojdmagasinet.nu/forsaljning_bok_stickning.htm
 Jag hittar inte min bok Fiskartröjor just nu :-[ Men jag vet att i den finns tex en Spete-tröja (tror jag den hette) från Skåne. Den är stickad med stjärnmönster av aviga och räta maskor i vitt garn. Men jag tror den skulle göra sig bra i Gotlandsgarn ;)
                                            Mvh
                                         Charlotte

Tack för länken!
Den där Spete-tröjan är jag nyfiken på. Speciellt om den kan lämpa sig för Gotlandsgarn!  :D
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 16 feb-09 kl 13:03 »
 Åh, det hette ju Spedetröja (Speda betyder tydligen sticka på skånska :-[) jag är inget proffs på sörländska ;)
 Här finns lite bilder från någon kurs i att dekorera Spedetröjor:
http://www.sticka.org/simrishamn.html
 Här ser man själva modellen:
http://blogg.passagen.se/sannstick/entry/gotland_del_3_av_3
 Den i Fiskartröjsboken är helt enkel och odekorerad med mönster av aviga och räta maskor och det tycker jag borde göra sig lika fint i Gotlandsgarn somi vitt (om inte finare :)).
  Om jag vore skåning skulle jag göra  en massa Spedetröjor, vad kul att kunna dekorera så där fint!
                                          Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 13:06 av Charlotte »

Nimbus

« Svar #15 skrivet: 02 dec-09 kl 13:31 »
Jag har två olika islandströjor, i härligt värmande garn.
Den ena köpt på en marknad och den andra lyckades jag övertala mamma att sticka.
Nu när kylan kryper fram, är de underbart värmande.
Tom så att jag brukar använda dem inomhus i soffan, om det är någon bra film och man vill höja
mysfaktorn lite    ;)
MQ hade några likande tröjor i sin höstkollektion, som jag såg som hastigast för ett tag sedan.
Kanske blir populära igen ?

Myrka

• -
« Svar #16 skrivet: 06 dec-09 kl 20:37 »
Hej!

För er som inte vet hur dom ser ut här få ni lite känsla av dom.
På island har både fä o folk på sig dessa tröjor.
Har själv 5 st mycket mera plagg av deras ull.

http://www.islandssidan.se/island/troja.htm

Nu har ajg en katt som äter ull så tröjorna ligger i plastlåda längst upp i skrubbet
så jag kan ej använda dom för nu  :-\

tinna.m

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 06 dec-09 kl 22:34 »
Citera
Jag köpte mig en Islandströja ev en granntant när jag jobbade på island. Tyvärr är den liiite för kort i ärmarna   Så den ligger mest på hyllan... Jag gav 600:- för den år 2001. Kanske skulle annonsera ut den här, den är suuper fin.

Förläng ärmarna. Antingen med ännu längre mudd eller dra upp ett varv mellan mudd och ärm och fäll in en decimeter. Garnet/-en måste inte va samma nyans , bäst blir det med två/tre färger dvs restgarner.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser