Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spinngille i skåne  (läst 5790 gånger)

koko

• Gäst
SV: spinngille i skåne
« Svar #20 skrivet: 12 maj-09 kl 14:12 »
Hur har det gått med träffarna?
Jag bor i Malmö och är inte bilburen så jag har inte ens funderat på hur jag ska komma dit.... plus att det har varit tjockt med arbete. Men snart har jag mera tid och kanske kan möjlighet skapas...
Skulle vilja testa andra sorters rockar och karda kardmaskin! Och ta del av tips och trix så klart. gillar både slända o rock.

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #21 skrivet: 19 maj-09 kl 21:04 »
Hej
Äntligen börjar armen vara mer fungerande tyvärr tål den inte tyngre belastning än så det är lite skralt med kardande i större mängd men spinning fungerar!

Nu är det så at vi även är hängivna odlare av grönsaker mycket aktiva medlemmar i Föreningen Sesam så just nu är det trädgården som fortfarande gäller, ju bara 3 armar i år.

MEN söndagen den 31 MAJ hoppas vi vi skulle kunna samla ett spinngäng.
Sedan är det möjligt Lördag 6/6 o Söndag 7/6
Nästa möjlighet är Lördag 13/6

För att vi skall kunna erbjuda en fungerande miljö behöver vi att ni anmäler ER (det finns "bara" 4 fungerande spinnrockar). Skicka ett PM vilka datum som passar så får ni svar med adress o givetvis tel nr så vi kan nå varandra.
Har du spinnrock som du undrar om den fungerar ta med den så får vi se om vi kan övertyga den att göra ett gott jobb.
Med hopp om att vi alla skall kunna få tiden att räcka till o passa.
Inger o Bengt
IS

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 20 maj-09 kl 11:32 »
Vad roligt det låter med spinngille. Skönt att din arm blivit lite bättre. Jag hade gärna lärt mig att spinna men, har lite långt, från andra halvan av Blekinge. Jag och maken tittade faktiskt på en avstyckad (1 ha) gård i Bonderup innan vi flyttade hit (10 år sedan). I så fall hade vi nästan varit grannar.  :) Maken tyckte det var för mycket jobb och för långt från havet så därför blev det inget. Jag tyckte det var ett toppenställe. Vi bodde i Lund på den tiden.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

IdaRosberg

« Svar #23 skrivet: 02 jun-09 kl 13:34 »
Jag hänger gärna på, är dock helt grön, har inte ens får ;) Men jag och sambon kommer att skaffa inom en snar framtid, och vill gärna lära mig "hantera" ullen innan ;D
Den 13/6 kan jag dock inte....är det helger som gäller?
Jag kan de flesta helger framöver....

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #24 skrivet: 10 jun-09 kl 09:33 »
 :D Så har vi då haft första spinngillet Lördag 6/6 var vi 5 stycken som spann o kardade o "mekade med gammal spinnrock" Jag o Bengt hoppas våra besökare hade lika trevligt som vi.
På Lördag 13/6 kommer"skånetösen" till oss.

Vi hoppas även ni andra som visat intresse skall kunna ta er tid.
Fram till den 20/7 är det helger som gäller sedan har vi semester i 5 veckor så då kan även andra dagar passa.

sätter inte ut några NYA specifika datum utan skicka ett PM med uppgifter så vi kan kontakta varandra så försöker vi hitta tider som fungerar för oss alla.

OBS ALLA är välkommna Steget från åskådare till Spinnande är bara lusten att prova, kardor, spinnrockar o ull finns på plats.
Anmäl ditt intresse så PM:ar jag dig med adress o telnummer så vi kan göra upp tid.

Inger o Bengt
Bonderups skola
utanför dalby på vägen mot genarp.
IS

sass

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 07 jul-09 kl 12:32 »
Är det något på gång? Jag skulle gärna vilja haka på en gång nu i sommar. Jag har även två kompisar som vill testa lite.

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #26 skrivet: 07 jul-09 kl 14:20 »
Hej Alla ni som visat intresse
Som jag redan skrivit

Fram till den 20/7 är det helger som gäller sedan har vi semester i 5 veckor så då kan även andra dagar passa.

sätter inte ut några NYA specifika datum

VÄNTAR PÅ FÖRSLAG OM LÄMPLIG TID FRÅN ER

Redan nu till helgen??

:D Inger o Bengt
IS

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #27 skrivet: 17 jul-09 kl 13:32 »
Hej
"Sassa" har skrivit att NU vill hon verkligen prova på att spinna, föreslår nu på Söndag (19/7)
Skickar detta med PM till "en hel del av er "

Vi hälsar er välkommna mellan Söndag (19/7) 9:00 - 17:00
Kaffe,te äppelmust o bär från trädgården bjuder vi på, övrigt "tilltugg" så ni håller er mätta tar ni med själva.
Bifogade fil visar bilder på vägen till oss.

Något att fråga om ring 046-209692 men sen kväll ca 20:00 -22:00 eller morgon vid 8:00 sitter vi vid frukosten.
Annars ett PM med besked att du/ni kommer o gärna när ni räknar med att dyka upp. Har du kardor eller en spinnrock som du undrar om den fungerar TA MED, givetvis också egen ull om du vill.
Vi har för närvarande Finull, Leister o Guteull + en del spec från Renee.

Välkomna
Inger o Bengt
IS

koko

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 17 jul-09 kl 15:36 »
Någon med stor bil som åker från Malmö? Vi kan dela kostnaden!

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #29 skrivet: 18 jul-09 kl 09:23 »
Hej igen
Hoppas vi blir några imorgon
Lite att fresta med, bilder på det angoragarn jag spann efter det "skånetösen" varit här med ett smakprov på den fibern.

Själv är jag väldigt nöjd med dem

Inger

IS

skånetösen

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 21 jul-09 kl 07:51 »
Wow...tjusigt garn. Jag är imponerad.  ;D
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #31 skrivet: 08 aug-09 kl 22:37 »
Dags att spinna igen!!

Vi samlas för att dela med oss av kunnande o idéer, för ökad lust i det egna spinnandet.
Här finns också möjlighet att prova om spinning är något för dig. MEN antalet spinnrockar o kardor är begränsat, liksom den tid vi kan lägga på ”utbildning” detta var i första hand tänkt som spinngille för ömsesidig förkovran.
Men visst, finns det önskan om ”kurs för nybörjare” kan vi fixa till det också.
Så hör av er!

Nu prövar jag med datum igen
MEN OBS för att vi skall finnas på plats krävs att ni anmält att ni skall komma och även när ni beräknar att vara här. Gärna mail helst med en ”vanlig” mailadress så jag kan skicka gruppmail till er även i fortsättningen, vi börjar nu få folk även utanför Forumet ”Alternativ nu”.

Har du kardor eller en spinnrock som du undrar om den fungerar TA MED, givetvis också egen ull om du vill.
Vi har för närvarande Finull, Leister o Guteull + en del spec. från Renée. Mindre mängder fritt vill du ha mer, så tvättad finull 10:-/hg, otvättad Leister 5:-/hg

Onsdag  12 Augusti !!
Lördag 22 Augusti !!
Lördag 12 September

Vi hälsar er välkomna för ullarbete mellan 8:30 - 12:00 o 13:00 – 17:00. Mellan 12:00 o 13:00 håller vi lunch.

Kaffe, te äppelmust bjuder vi på (servis, mikrovågsugn o spis finns att använda), övrigt "tilltugg" så ni håller er mätta tar ni med själva.
bilder som visar vägen till oss hittar du under länken Textil-spinngille i skåne.
Eftersom jag inte kunde hitta något sätt att få upp dem här!!

Något att fråga om ring 046-209692 men sen kväll ca 20:00 -22:00 eller morgon vid 7:00 sitter vi vid frukosten. Övrig tid i trädgården o då hör vi inte telefonen!

Annars ett mail med besked att du/ni kommer o gärna hur dags ni räknar med att dyka upp.

Välkomna
Inger o Bengt

PS Finns intresse för annan ullverksamhet, tovning med såpa eller nål. Växtfärgning kanske även testa färga med svamp, finns intresse så försöker vi hitta tid!!
« Senast ändrad: 11 aug-09 kl 19:14 av sommarin »
IS

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #32 skrivet: 11 aug-09 kl 19:16 »
Som uppmärksamma läsare har ni förstås redan insett att det skulle vara AUGUSTI och inte Juli

Tiden går för FORT jag hinner inte med!!
Inger
IS

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #33 skrivet: 20 aug-09 kl 19:00 »
Hej igen
Försök avsätta tid för spinning
Vi ses
Lördag 22 Augusti !!
Lördag 12 September

Kommer du också??
Skicka PM med besked eller om du redan har telefonnumret kan du ju slå en signal

Hoppas vi ses snart
Inger o Bengt Sommarin
IS

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #34 skrivet: 07 sep-09 kl 12:08 »
Hej igen
Snart är det den 12 september, ska bli kul att ses.
Vi är redan några, "skogsol" kommer 2 o Agneta Finns plats för fler.
Hur som helst HJÄRTLIGT välkomna.
Denna gång "bara" Inger eftersom Bengt är på Styrelsemöte i Stockholm.

Förslag på fler datum, just NU ju lite stressigt med skörd äpplen, mm men snart lugnar det sig o höstmörkret kommer visst kan då det vara mysigt att vika en dag till ullarbete

Ser fram emot respons
PS Har nu även fått hem mohairull hunnit testa att spinna den vyxna, sedan finns ungget o kid skall bli kul att se skillnaden.
Vi har också lagt beställning på årets finull lamm + vuxen så behöver du finull kommer vi att kunna serva.

IS

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser