Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras ska jag välja??  (läst 5094 gånger)

Therese K

• Skåne
Vilken ras ska jag välja??
« skrivet: 12 feb-09 kl 12:56 »
Hej!

Tänkte till våren köpa in lite nya höns/kycklingar/ägg. Men jag vet inte vilken ras jag ska välja? Jag har Brahma och dvärgkockin, är ute efter en ras som går bra ihop med dom och som lägger lite större ägg, färg spelar ingen roll. Vad skulle ni rekomendera?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

hönsgalen

SV: Vilken ras ska jag välja??
« Svar #1 skrivet: 12 feb-09 kl 14:34 »
isbar kanske , lägger mycket och stora ägg  spännande färg

Therese K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 feb-09 kl 16:19 »
ok, dom ska jag läsa på lite mer om. Tycker jag blir snurrig av hur många hönsraser som finns, och dom flesta är ju jätte kul och spännande ;D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #3 skrivet: 12 feb-09 kl 16:50 »
Med brahmatuppar så begränsar det sig ju till de størsta hönsraserna (orpington, p rock, australorp mm) om du ska ha dem ihop. Jag har tvärtom, många storlekar på hönorna men små tuppar, då blir det inga frimärkshönor  ::)
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #4 skrivet: 12 feb-09 kl 17:14 »
New Hampshire äggar bra och stora ägg! Även Australorp. ;)
/Stina

Therese K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 12 feb-09 kl 18:51 »
Ja, det är ju just det.. Och jag vill INTE göra mig av med tuppen... han är sååå stilig ;D Så därför tänkte jag höra mig för lite här om vilken som passar med vem.. :-\  jag bara hoppas att min dvärgar går bra ihop med tuppen.. ska spara en dvärgtupp..då kanske dom har sina "egna" flickvänner :-[ ::)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #6 skrivet: 12 feb-09 kl 18:58 »
Aj,aj akta de små Dvärg Kochinen för en stor Brahmatupp   :-\   Han kan göra de riktigt illa.   :'(

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #7 skrivet: 12 feb-09 kl 19:17 »
Ska du ha dvärg kochin och stora brahmor så är det absolut 2 hägn som gäller.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 12 feb-09 kl 19:50 »
Ska du ha dvärg kochin och stora brahmor så är det absolut 2 hägn som gäller.

Men on har ju redan dessa raser och vill hitta en ny... Eller var det det du menade, att hon bör sära på dem?  :-[
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 12 feb-09 kl 19:52 »
Oj, slarviga jag!  ;D

Nu ser jag ju att hon skrivit att hon har dem ihop?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Therese K

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 feb-09 kl 19:53 »
oj, e det så :-\ ??? det visste jag inte.. hmm.. får nog klura ut något snabbt då.. kycklingarna är nu 3 veckor och går fritt bland brahmorna.. jag tror inte jag har möjlighet till 2 hägn..

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #11 skrivet: 12 feb-09 kl 20:00 »
Det blir ju först när de av dvärgkochinkycklingarna som är hönor börjar bli vuxna och tupparna fattar intresse för dem som det börjar bli riktigt panik, en brahmatupp är ju alldeles för stor för en dvärgkochinhöna. Innan dess borde det väl inte vara någon jättefara eller?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #12 skrivet: 12 feb-09 kl 20:02 »
De tror jag väl inte att de kan vara. de är ju inte så intressant som småttingar;) antar jag

Therese K

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 feb-09 kl 20:03 »
Ja, jag tänkte ju spara en dvärgtupp till dom små hönorna, så att han kan gå på dom och att brahman håller sig till sina damer.. funkar det så eller dom humpar allt??

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 12 feb-09 kl 20:07 »
Jag tror inte de är rasister på det sättet... utan de kan nog tänka sig fatta tycke utanför rasramarna...

T ex är min blommetupp inte alls intresserad av blommehönorna utan gillar lohmann och leghorn bäst...  medan leghornstuppen föredrar blommehönorna och sussexen.

Eller förstår de att de är för stora eftersom det är en sån skillnad på brahma och dvärgkochin?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #15 skrivet: 12 feb-09 kl 20:07 »
De bryr sig inte om rastillhörighet utan Brahmatuppen kan mycket väl förska para sig med de små kochindamerna och då kan det gå riktigt illa för dem. Han kan skada dem så svårt att du måste ta bort dem.

Så om du ska ha dvärgar och stora brahmor är det 2 hägn som gäller. Annars blir det till att välja på stora eller små.

yezzika

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 12 feb-09 kl 20:11 »
Min New Hampshiretupp sätter på allt med fjädrar om det gömmer sig en höna under fjäderdräkten.
Han har försökt att sätta på dotterns antwerpen höna  :-\ :o
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Therese K

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 12 feb-09 kl 20:14 »
ahh shit.. :'( ja ja.. då blir det brahmorna som får stanna.. fast jag som ville ha dvägrarna... dumt av mig att inte läsa på tidigare :-[ Fast åter till ämnet.. då ska jag alltså skaffa en stor ras till som kan gå tillsammans med brahmorna? Tänkte först leghorn eller lohman men det är ju inte så smart då.. :-[

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #18 skrivet: 12 feb-09 kl 20:21 »
Vi hade stora Brahmor och Dvärgkochin ihop tidigare. Brahmorna fanns på plats när vi köpte och släppte in de vuxna dvärgarna. Fungerade utmärkt  :). Tupparna höll sig till "sina" respektive hönor. Om Brahmatuppen någon gång fick för sig att prova en kochinhöna, märkte hon det och stack snabbt undan, så han var aldrig på dem. Men vi kanske hade tur med stora och små ihop ;).
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Therese K

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 12 feb-09 kl 20:31 »
Ahh!! Då finns det hopp!! ;D Fast det är ju klart.. det är ju olika i varje hönsgård.. jag tror jag låter det vara som det är nu och ser hur det utvecklas.. Kan man ha leghorn eller lohman tillsammans då med dom andra??

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser