Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lo  (läst 4468 gånger)

covboy

• Gäst
Lo
« skrivet: 11 feb-09 kl 22:48 »
Nu har lofan varit i hästagen och kollat hararna som betar hästföder..
Inget kul då här finns harar även i trädgården.
Galler får man väl skaka om man råkar skjuta en lo när vi inte har licens :-\

Gräbban

• -
SV: Lo
« Svar #1 skrivet: 12 feb-09 kl 16:24 »
Här har vi oxå lo, som varit inne i grannens hägn och rivit två hjortar.
Så nu ska man dras med dom jävlarna oxå.
Fräsen, en bra inställning till skadedjur. Törs tyvärr inte praktisera den själv...
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

covboy

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 feb-09 kl 18:16 »
Kan bli fin pälsmössa..
Estland är lon fri o skjuta så man får ta sig över dit en sväng o säga att den är fälld där :P

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 13 feb-09 kl 11:24 »
Kan bli fin pälsmössa..
Estland är lon fri o skjuta så man får ta sig över dit en sväng o säga att den är fälld där :P
Frågan är; måste man då släpa med sig det sabla djuret dit för att sedan käckt passera gränsen med den "lagligt" skjutna lon? ;D Känns besvärligt rent logistiskt.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

covboy

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 feb-09 kl 12:10 »
Kanske kunde gå bara med att besöka Estland och få ett papper att man skjutit en lo där.. ::)

LasseDalom

• -
« Svar #5 skrivet: 18 feb-09 kl 11:39 »
Finns det ingen policy när det gäller till uppmaning till jaktbrott här på forumet?

covboy

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 feb-09 kl 12:10 »
Kanske här finns nån jaktpolis bland oss.. ::) ?

Lucidor

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 18 feb-09 kl 13:21 »
Fräsen, en bra inställning till skadedjur. Törs tyvärr inte praktisera den själv...

Är alla rovdjur skadedjur?

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 feb-09 kl 13:24 »
Inte ska ni väl skjuta det djur som igick i Sveriges Riksvapen under 40 år de sista århundrandet på förra tusentalet.

Moder Svea och LO, var ett förslag till ny femkronorssedel när inflationen var tvåsiffrig.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

covboy

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 feb-09 kl 19:39 »
Nästa jakt år har vi licens på lo i vårt område har jag på känn,grannoråden har licens redan..

livsbejakare

« Svar #10 skrivet: 08 mar-09 kl 23:38 »
Att gå ut i guds fria natur och söka efter spår i den nyfallna snön, att följa ett spår efter en lo eller kanske rent av en varg, är inte det höjden av den maximala upplevelsen i naturen. Den krydda som sätter naturen i första rummet vad gäller livet. Det är ju det som gör det intressant och spännande att överhuvudtaget ge sig ut och njuta av allt det vackra vi har omkring oss.
Att ge sig på och döda dessa individer som ger skogen dess liv och mystik, är väl att ta död på vår egen upplevelse av allt det fascinerande liv som finns omkring oss. Att skjuta bort en massa lodjur i vad man kallar skyddsjakt är ju bara att skydda sina egna underliga fritidsintressen, inte att skydda naturen och kanske sina egna husdjur. Dom kan man skydda på annat sätt.

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 09 mar-09 kl 00:08 »
Att gå ut i guds fria natur och söka efter spår i den nyfallna snön, att följa ett spår efter en lo eller kanske rent av en varg, är inte det höjden av den maximala upplevelsen i naturen.
Att följa ett spår i nyfallen snö. Innebär att djuret inte är långt bort och skräms upp i sin daglega. (vila)
Vilket borde vara straffbart och räknas som djurplågeri!

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 09 mar-09 kl 04:05 »
Att följa ett spår i nyfallen snö. Innebär att djuret inte är långt bort och skräms upp i sin daglega. (vila)
Vilket borde vara straffbart och räknas som djurplågeri!

I så fall är mycken jakt djurplågeri.
Tror inte livsbejakaren skrämmer lon nämnvärt genom att lufsa efter spår, dom kan ju vara flera timmar gamla.
Kofösaren och ankmamman däremot, har en jobbigt hysterisk inställning.

covboy

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 mar-09 kl 18:46 »
Vi räknade in 63 st hjortar på 2500 ha, så lostammen har nog födan tryggad..

livsbejakare

« Svar #14 skrivet: 09 mar-09 kl 23:02 »
Att följa ett lospår i dygnsgammal snö en bit innebär inte att jag spårar djuret fram till en ev. lega. Vad jag menar är känslan av att se att här har en av skogens stora passerat ganska nyligen. Man kan ju stanna till och försöka se framför sig hur katten smugit fram mellan träden och bara njuta av vetskapen att den finns där i skogen. Det är vad jag menar med naturupplevelse. Knappast något djurplågeri! Men att ge sig ut och jaga lo i nysnön då?

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 10 mar-09 kl 07:07 »
Att följa ett lospår i dygnsgammal snö en bit innebär inte att jag spårar djuret fram till en ev. lega. Vad jag menar är känslan av att se att här har en av skogens stora passerat ganska nyligen. Man kan ju stanna till och försöka se framför sig hur katten smugit fram mellan träden och bara njuta av vetskapen att den finns där i skogen. Det är vad jag menar med naturupplevelse. Knappast något djurplågeri! Men att ge sig ut och jaga lo i nysnön då?
När jag går i skogen så ser jag ibland vargspår.
Därimot ser jag inga älg eller rådjursspår.
Inte heller ser jag några rävspår.

Vill jag se rådjursspår. Då får jag gå och titta på dom inne på villatomterna i byn.

Enligt länstyrelsen har nu vårat vargrevis splittrats och flyttat pga brist på mat.
Så nästa år kanske man kan få se ett älgspår igen.

livsbejakare

« Svar #16 skrivet: 12 mar-09 kl 23:19 »
Jag var ute i förra veckan och stötte på både spår av lo och älgko med två fjolårskalvar på samma ställe. Spår av räv och rådjur finns överallt. Men det är väl ganska logiskt och naturligt att finns det spår av varg så finns knappast spår av rådjur eller älg. Finns fienden i ens närhet håller man sig undan. Synd för oss som vill uppleva allt av naturens mångfald, men logiskt enligt naturens lagar. Det betyder ju inte att alla bytesdjur har tagits av varg, men djuren har ju dragit iväg till andra områden. Varg och lo behöver ju också mat och naturligtvis går det åt en del av de djur vi tycker är trevliga att stöta på i skogarna. Men det finns nog djur i skogen så det räcker åt oss alla. Rovdjuren behöver ju älg och rådjur för att överleva, vilket knappast vi gör.

Rosten

• Närke
« Svar #17 skrivet: 12 mar-09 kl 23:24 »
Rovdjuren behöver ju älg och rådjur för att överleva, vilket knappast vi gör.
Du har helt rätt. Det är bättre att vi äter djur som föds upp inomhus i stora fabriker och aldrig får se solen.
Sen får dom ju en trevlig resa till slakteriet. Vilket också måste vara en härlig upplevelse. ;)

Istället för att vi äter djur som levat ekologiskt i naturen.

livsbejakare

« Svar #18 skrivet: 13 mar-09 kl 22:31 »
Vad jag skrev var att vi inte behöver älg och rådjur för att överleva. Jag håller fullständigt med dig om att det är bättre föda att äta djur som levat fria i naturen. Jag är en stor älskare av vilt, men det innebär inte att jag tycker vi ska skjuta bort våra rovdjur. Finns det inte älg på middagsbordet får vi väl äta fisk eller pannkaka istället. Men jagade vi inte så mycket skulle det nog finnas älgkött till både oss och våra rovdjur. Naturen har en otrolig förmåga att balansera upp allting bara inte vi lägger oss i alltför mycket.

Rosten

• Närke
« Svar #19 skrivet: 14 mar-09 kl 08:45 »
Finns det inte älg på middagsbordet får vi väl äta fisk eller pannkaka istället.
Du menar att vi skulle öka intaget av exepelvis odlad lax och torsk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser