Det va ju ett tag sen du skrev, men jag e ny och tänkte ändå dela med mig av mitt recept som jag använder.
Det är viktigt att det inte hunnit börja bildas något fett i frukten, därför plockar man de oliver som ska läggas i saltlag i slutet av augusti (kring Medelhavet).
Jag börjar med att plocka av kvistar och skölja av frukterna ordentligt. Efter det kokar jag upp en kastrull med vatten, lägger i oliverna och låter dom koka i 3-4min. Därefter lägger jag oliverna i saltvatten (10%salt, helst havssalt), låter som sjunka till botten så alla frukterna är täckta av vattnet lägger på ett lock och låter dom stå så i ca 20 dagar, det kommer antagligen bildas en hinna av lite mögel/mjölksyra men det är ingen fara, se bara till att oliverna är under ytan.
Nästa steg är att koka hälften vatten, hälften vinvinäger och salt (efter egen smak, men det ska vara rätt salt). Låter detta svalna, lägger i oliverna i burkar och sedan häller över saltvatten/vinäger så att det täcker oliverna, det blir godare smak efter några dagar. Sedan är det färdigt, bara att sätta in i skafferiet.