Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unga som Stickar/handarbetar  (läst 4180 gånger)

Wingård

SV: Unga som Stickar/handarbetar
« Svar #20 skrivet: 03 mar-09 kl 13:26 »
Tycker det är ett bra tips om man är ung, historie- och hantverksintresserad att gå med i en re-enactmentförening, eller egentligen living history. Jag vet tonvis med folk som sysslar med diverse hantverk, främst textilt. Men det är om man är historie-intresserad.

solhylander

« Svar #21 skrivet: 03 mar-09 kl 17:07 »
Tycker det är ett bra tips om man är ung, historie- och hantverksintresserad att gå med i en re-enactmentförening, eller egentligen living history. Jag vet tonvis med folk som sysslar med diverse hantverk, främst textilt. Men det är om man är historie-intresserad.

Vad gör man då? Gör man hantverk utifrån hur de gjorde förr? Låter rätt spännande:)

Kanel

« Svar #22 skrivet: 05 mar-09 kl 21:54 »

Ja, tycker också det låter jättespännande, berätta mer!

MiaL

« Svar #23 skrivet: 06 mar-09 kl 14:31 »
Kolla på www.kravallslojd.se Där finns nästan 500 medlemmar som hantverkar och vill man inte bli medlem så kan man läsa artiklar som uppdateras varje vecka, eller kolla kalender, forum och blogg.
//Mia

Viffla

« Svar #24 skrivet: 01 apr-09 kl 20:44 »
Hej!
Jag är sjutton, och handarbetar som tusan.
Jag kardar, spinner, stickar, virkar, tovar, nålbinder och syr.

Nea
Det är jag som är Nea - en ung handarbetsintresserad tjej som funderar på att skaffa angorakaniner.

Humle

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 04 apr-09 kl 11:49 »
Hej!
Jag är sjutton, och handarbetar som tusan.
Jag kardar, spinner, stickar, virkar, tovar, nålbinder och syr.

Nea
Hej hur kommer det sig att du vid så unga år redan är helt frälst på handarbete?  :)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Wingård

« Svar #26 skrivet: 15 apr-09 kl 11:41 »
Re-enactment oh living history är två fenomen som går ut på att försöka återskapa valda delar ur historien, re-enactment är själva återskapandet av historiska slag och bataljer och living history är mer civilt. I den civila delen ingår bl.a. textilhantverk såsom nålbindning, handsömnad, växtfärgning, vävning etc. men egentligen allt historiskt hantverk. Det finns ett flertal historiska föreningar med olika tidsepoker som håller på med detta.

Det gränsar till experimentell arkeologi, fast jag vill säga att man där i vissa fall inte vet hur man gjorde utan undersöker möjligheten att man gjort på ett visst sätt.

Själv är jag bl.a. med i vikingafölreningen Fenris. www.fenris.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser