Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unga som Stickar/handarbetar  (läst 4196 gånger)

solhylander

Unga som Stickar/handarbetar
« skrivet: 09 feb-09 kl 16:28 »
Hej!

Jag är en glad tjej på 19 år som stickar massor massor just nu, och undrar därför om det är fler
i min ålder som stickar eller handarbetar på något sätt, kunde vara roligt att utbyta ideér och annat kul:)

kramar

Humle

• Västerbotten
SV: Unga som Stickar/handarbetar
« Svar #1 skrivet: 10 feb-09 kl 17:15 »
Hej det är nog en hel hög unga som handarbetar i det tysta. Själv är jag 24 och har bara stickat disktrasor och en krage  :P.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #2 skrivet: 10 feb-09 kl 17:18 »
Jag är lite äldre, 26 men har stickat sedan tonåren. Det finns andra yngre som stickar, jag har många kompisar som gör det och vissa som inte gör det har börjat fråga mig om att lära sig... Kanske är något på gång...
elliha.blogspot.com

Kanel

« Svar #3 skrivet: 10 feb-09 kl 18:44 »
Är 23 och har också stickat sen tonåren, nu spinner och väver jag också. Funderar på att lära mig nålbindning och tova också. Fast jag är ju å andra sidan bekantskapskretsens tant..

Zhunee

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 feb-09 kl 16:41 »
Jag är 22 och gör allt jag kommer över! Stickar, nålbinder, spinner (min favoritsysselsättning!), väver, virkar (är inte så bra på det än, men jag får öva lite :P) och syr. Får hitta mig en påg som pysslar med trä, metall och keramik så är lyckan gjord. :P

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 10:36 »
Min flickvän (Dillen här på alternativ) är 21 och stickar och tovar här hemma :). Ska tipsa henne om den här tråden!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

solhylander

« Svar #6 skrivet: 17 feb-09 kl 19:44 »
Vad roligt att så många har skrivit:D Jag ska själv utöka mitt handarbetande nu ska på tovningskurs som börjar nästa tisdag.

Sen har jag fått en spinnrock i helgen och min mamma ska lära mig hur man spinner eget garn! tänk så underbart att spinn aoch färga sitt eget garn som man stickar med. Ska även lära mig att väva en dag framöver:D det ska bli så spännande!

solhylander

« Svar #7 skrivet: 17 feb-09 kl 19:46 »
Föresten vad har man för garn när man ska sticka en disktrasa? Vanligt bommullsgarn? ???

Humle

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 20:38 »
Föresten vad har man för garn när man ska sticka en disktrasa? Vanligt bommullsgarn? ???
Lingarn eller bommullsgarn funkar bra men det finns säkert fler.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-09 kl 13:10 »
Det skulle jag med rekomendera. Har sett stickade disktrasor av några i min slöjdförening jag är med i...jättefina och de är kokbara...så lin eller bomull måste vara bra...kanske kan bambufiber gå bra med. Såg sådant garn i förrgår och även sojagarn, båda jättemjuka och goa, men det vet jag inte heller hur hög temp de tål. Milk&honeygarn lär vara mjukt med och bara mjölkgarn men de tål inga höga temperaturer...likaså aloeveragarn...Det kommer så mycket nytt man vill kolla in nu...nya eller nygamla fibrer....
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 18 feb-09 kl 13:11 »
Oj borde inte skriva i tråden är ingen ungdom längre men kul att läsa...Heja på därute, sticka på.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

solhylander

« Svar #11 skrivet: 18 feb-09 kl 19:52 »
Alla är välkomna att skriva så klart! Vi unga kan ju behöva en erfaren handarbetare att fråga till råds:D
Men jag undrar lite över vilken tjocklek man ska ha på stickorna om man stickar disktrasor, måste det inte vara rätt små så det blir tätt då man stickar?

är ju jättebra att göra egna disktrasor:D och roligt!

Humle

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 18 feb-09 kl 20:19 »
Alla är välkomna att skriva så klart! Vi unga kan ju behöva en erfaren handarbetare att fråga till råds:D
Men jag undrar lite över vilken tjocklek man ska ha på stickorna om man stickar disktrasor, måste det inte vara rätt små så det blir tätt då man stickar?

är ju jättebra att göra egna disktrasor:D och roligt!

Jag tror jag stickade en disktrasa med tre trådar 16/2 lingarn på stickor 4 eller var det 5 jag minns inte och den blev bra. Har även stickat med enkel tråd av samma garn på stickor 2.5 och det blev bra... just nu håller jag på med en disktrasa i dubbel 16/2 tråd på stickor 2.5 och den blir tät men tar mycket längre tid att sticka. Gillar du att sticka efter mönster så har du här några att välja mellan :) http://dishandwashclothmania.com/knit-cloths/

Jordefamn

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 18 feb-09 kl 20:32 »
Jag har stickat en disktrasa i lin 16/2 på 2½ (eller var det 3?) och även den blev mycket bra, suger bra med vatten och "river" bättre i smutsen. Mycket bättre än wettexdukar. Dock är jag inte så bra på att sticka, så det tog lite tid. :P
Annars väver jag (är vävlärling för tillfället), också brickband, nålbinder, syr och spinner.

solhylander

« Svar #14 skrivet: 19 feb-09 kl 16:58 »
Jag har stickat en disktrasa i lin 16/2 på 2½ (eller var det 3?) och även den blev mycket bra, suger bra med vatten och "river" bättre i smutsen. Mycket bättre än wettexdukar. Dock är jag inte så bra på att sticka, så det tog lite tid. :P
Annars väver jag (är vävlärling för tillfället), också brickband, nålbinder, syr och spinner.

Men vävlärling vad spännande! Hur blir man det ???, Låter ju jättespännade, jag ska själv lära mej väva, när jag flyttat och fått upp väven vill säga ;) verkar rätt krångligt att ställa upp den... Men när den väl är uppe så ska jag lära mej!

Spinner du på spinnrock då?

Jordefamn

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 19 feb-09 kl 18:27 »
Ja, det är roligt.
Det är genom den nya lärlingsutbildningen som startade i full skala förra året.
Se http://www.hantverkslarling.se/ för mer information.
Det kan hända att jag slutar som lärling här efter juni, så då kan du ju ta över efter mig. ;)

Jo, när jag har tid att spinna så spinner jag på gammaldags spinnrock, även om slända också är bra att spinna på, men jag tycker att det är lättare och snabbare på spinnrock.

solhylander

« Svar #16 skrivet: 19 feb-09 kl 20:23 »
vad häftigt! väver du med garnet du spinner då?

Jordefamn

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 19 feb-09 kl 20:58 »
Nej, inte än, jag har inte hunnit spinna så mycket garn, jag har fullt upp med vävningen! :)
Men framöver har jag tänkt att göra det. Måste bara bli bättre på att spinna också, för att få ett mer konsekvent tunt garn.

papputten

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 23 feb-09 kl 04:14 »
här är en till som handarbetar lite med allt möjligt stickning, syr  osv
är en tjej på 24

solhylander

« Svar #19 skrivet: 25 feb-09 kl 19:22 »
Är det någon som vet hur man färgar batik? Eller vet en bra hemsida eller bok...

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser