Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Häktar  (läst 841 gånger)

Myrka

  • Inlägg: 73
    • -
Häktar
« skrivet: 07 feb-09 kl 17:53 »

Hur många djur får man ha på 8 häktar ?

Så dom mår bra o inte stå på varandra.

Jag har 4 häktar oven gården o 4 nedanför. Så
det är två skilda marker.

Så det kanske bättre fråga hur många får kan man ha på 4 häktar

Jacob

  • Inlägg: 312
    • Uppland
SV: Häktar
« Svar #1 skrivet: 07 feb-09 kl 17:57 »
Är det vall eller naturbete? På ett "normalbete" brukar man ha 3-6 tackor + lamm per hektar. Men det finns inget bestämt om hur många man får ha. Det beror på marken.
« Senast ändrad: 08 feb-09 kl 18:43 av Jacob »
Köttfår

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Häktar
« Svar #2 skrivet: 11 feb-09 kl 11:49 »
Gammalt ämne som kommer upp ofta. Det är i det närmaste omöjligt att svara på. Ska du hö/ensilage från marken också? Vad är det för slags mark? Årsmån.

Det är dramatisk skillnad på högproducerande gödslad vall och ett rätt skogsdominerat naturbete.

Jag som exempel ett tre-hektars bete. 2007 gick 50 tackor med lamm där hela sommaren. Förra året, 2008, var betet totalt slut före midsommar på grund av torkan på försommaren. Fördelen med taskigt bete, naturbete, är att det, åtminstone hos mig, verkar vara mindre känsligt för årsmån. Med andra ord, det är lika dåligt jämt och därmed lättare att beräkna.

Samma med vallen (håller inte bara på med får). 2007 mer än 250 rundbalar. 2008 blev det bara 140, på samma areal med ungefär samma gödselgiva. Vallar, beten, odling, måste ingå i ett system med växtföljd för att producera maximalt, annars minskar tillväxten succesivt.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 2 användare
LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser