Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förfökning Buxbom  (läst 4622 gånger)

Skytten

• Skåne
Förfökning Buxbom
« skrivet: 07 feb-09 kl 12:22 »
Jag har en stor buxbombuske på tomten, enligt uppgift ska den vara mycket gammal, och jag vet inte något om sorten.
De buxbomplantor som säljs idag är ofta importerade och härdigheten inte säker. Detta kan ju eventuellt vara en av de äldre sorterna som det inte finns mycket kvar av. Mycket buxbom och för den delen andra buskar försvann nog under kriget, då man ställde om till mer matig trädgårdsodling.

Busken står väldigt illa till för mina planer med tomten, så jag tänkte ta och föröka den med många sticklingar.

Det finns många bud på vilken tid som är bäst, alltifrån vår till höst och tom vinter.
Jag tänker då ta bort den när jag fått många sticklingar att stabilt växa, så det blir väl om ett par år.

Hur och vid vilken årstid har ni brukat ta sticklingar?
Vanligen gör man kanske det när man ändå skulpterar och klipper, men hindrar det att man gör det t.ex. nu om man har plats med krukorna inne?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Förfökning Buxbom
« Svar #1 skrivet: 07 feb-09 kl 12:33 »
Två saker vet jag om buxbom (förutom att de luktar kattkiss om man tar in dem  :P):

1. Även stora buxbom ska vara lätta att flytta!

2. Ska man ta sticklingar så ska de ha klack, dvs man ska inte klippa av en bit utan man ska dra av den så ... äh, kan inte förklara, se bilden istället!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 feb-09 kl 15:53 »
Ja det är bekant hur man skär stickling, men med vilken tid går det, att det luktar katt, har mindre betydelse, då jag inte tar in dem i boningshus.

Jag provar några redan nu, så får jag se om några månader.

Visst kan man flytta den där stora busken,  men jag skulle ha mer behov av att anlägga en liten häck.

Busken när den är kraftigt beskärd, kan jag kanske hitta plats för, den lär vara 130 år.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 07 feb-09 kl 15:57 »
På sidorna jag har varit inne på står det vår och höst ... men det är ju ganska vida tidspunkter ... eller hur?!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

ekoStina

« Svar #4 skrivet: 07 feb-09 kl 18:01 »
finns en annan tråd att läsa i om detta. kommer inte ihåg vad den hette...

idalinda

« Svar #5 skrivet: 01 mar-09 kl 18:12 »
Jag  har tagit mina sticklingar under våren, då när man vill snygga till busken.
jag har använt en glasbytta och tagit bort botten, använt alltså bara " ramen"
Fyllt denna ram med sand och placerad den på lagom skugga bakom men vinbärsbuske.
I den har jag sedan rensat sticklingarna ( bort med bladen som hamnar under sanden och lämnat för övrigt bara några blad till pinnen )
jag har nog fått platts till  50-100 sticklingar i en bytta ( kommen inte ihåg exakt)
Den ska sedan hållas fuktig ... för här behövs det tålamod.

mina har inte visat några rötter först förran ett år efter.
Ett år trodde jag att allt var dödens och vattnade inte på vårkanten, men ack så fel, jag skulle ha vattnat , för rötterna kom bara ett par veckor efter
på dom sticklingarna som klarade behandlingen.
Sedan är det bara att plantera dom på sin plats och vattna dom  flitigt under första sommaren.

Björkåsen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 mar-09 kl 20:27 »
Jag "mördade" ;) en buxbomsbuske när jag skulle flytta. Vågade inte ta med växter pga sniglar. Gjorde en massa sticklingar av den och satte i krukor.  De togs i maj och levde genom kommande vinter med krukan nergrävd i rabatten. De sticklingarna som var satta längs krukkanterna klarade sig bäst och rötter fanns sedan på våren efter- alltså efter ett år. Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 2 användare
Berberis, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser