Med tanke på senaste tidens debatt. När Tjernobyl "exploderade" så pratades det enbart om nedfallet i Gävletrakten. Vi som inte visste ngt. om eländet" mörkades" det för länge. Jag minns att det regnade öster om Sthlm. Våra barn vistades ute tillsammans med både får och ett par grisar. Året efter fick vi vårt första fall av missbildning, rätt fasansfullt, en cyklob!!! av en tacka. Det var ett stort starkt lamm som jag fick dra ut. märklig upplevelse eftersom känslan i tackan inte var "normal", 2 ögon, käke osv. Chocken när jag såg det vill jag förskona er för. En hammare avslutade livet på den, eftersom underkäken fattades (ingen sugmöjlighet). Som tur var så fick hon ett stort fint tacklamm till som var OK.
Eftersom vi haft så många lammningar under åren så grubblade vi inte så mycket DÅ.
Nästa år kom ett, nej två konstiga lamm. Det första hade 4st. framben!!!!!! och ngn. vecka senare fick vi ett med missbildad nacke!!
Jag blev desperat och ringde till motsvarighet Fårhälsan, div. myndigheter osv. Blev totalt nonchalerad av alla?

?? Vad säger detta?
Jag tror att politikerna inte ville att Sthlms området skulle få dåligt "rykte" med tanke på så många människor, turister inkomster osv.
Nämnas bör att vi inte senare haft ngr. missbildade lamm.
Vad skall man tänka? Oroar mig för ungarna , de är rätt vuxna nu och tänk på alla andra i "vårt" område.