Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Radioaktivt nedfall?  (läst 2698 gånger)

hustran

Radioaktivt nedfall?
« skrivet: 05 feb-09 kl 20:46 »
Med tanke på senaste tidens debatt. När Tjernobyl "exploderade" så pratades det enbart om nedfallet i Gävletrakten. Vi som inte visste ngt. om eländet" mörkades" det för länge. Jag minns att det regnade öster om Sthlm. Våra barn vistades ute tillsammans med både får och ett par grisar. Året efter fick vi vårt första fall av missbildning, rätt fasansfullt, en cyklob!!! av en tacka. Det var ett stort starkt lamm som jag fick dra ut. märklig upplevelse eftersom känslan i tackan inte var "normal", 2 ögon, käke osv. Chocken när jag såg det vill jag förskona er för. En hammare avslutade livet på den, eftersom underkäken fattades (ingen sugmöjlighet). Som tur var så fick hon ett stort fint tacklamm till som var OK.                                                                                                                                       
 Eftersom vi haft så många lammningar under åren så grubblade vi inte så mycket DÅ.                                                                     
 Nästa år kom ett, nej två konstiga lamm. Det första hade 4st. framben!!!!!! och ngn. vecka senare fick vi ett med missbildad nacke!! 
Jag blev desperat och ringde till motsvarighet Fårhälsan, div. myndigheter osv. Blev totalt nonchalerad av alla?????? Vad säger detta? 
 Jag tror att politikerna inte ville att Sthlms området skulle få dåligt "rykte" med tanke på så många människor, turister inkomster osv.
Nämnas bör att vi inte senare haft ngr. missbildade lamm.               
 Vad skall man tänka? Oroar mig för ungarna , de är rätt vuxna nu och tänk på alla andra i "vårt" område. :'(

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
SV: Radioaktivt nedfall?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-09 kl 20:58 »
En politiker litar man knappt på i "vanliga" tider.
Så att man skulle lita på politiker när en reaktor i Sverige eller ett annat land"smälter" det tror jag inte det är många som gör.
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 05 feb-09 kl 21:00 »
Man fixade problemet på ett elegant sätt genom att mångdubbla gränsvärdet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Norna

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 05 feb-09 kl 21:51 »

Förlåt, men vad är en cyklob?  ??? Ett lamm med ett öga?
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

hustran

« Svar #4 skrivet: 05 feb-09 kl 22:04 »
Det märkliga är att "cyklober" finns i sagorna . Ja det är med ett öga, dessutom väldigt stort, mitt i pannan. En märklig upplevelse.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 05 feb-09 kl 22:18 »
Jag har en kompis som fått en sån griskulting, men jag minns ju inte om det var när Tjernobylolyckan hänt, otäckt är det i alla fall...            Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Norna

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 05 feb-09 kl 22:20 »
Det märkliga är att "cyklober" finns i sagorna . Ja det är med ett öga, dessutom väldigt stort, mitt i pannan. En märklig upplevelse.

Men hade lammet ögat mitt i pannan?  :o  :o
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

hustran

« Svar #7 skrivet: 05 feb-09 kl 22:35 »
Ja, det var ett stort öga mitt i pannan,fasansfullt. Ett stort kraftigt lamm för övrigt. Säkert livskraftigt om inte underkäken varit borta. (Underutvecklad.)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Cyklop missbildning
« Svar #8 skrivet: 06 feb-09 kl 00:11 »
Året efter fick vi vårt första fall av missbildning, rätt fasansfullt, en cyklob!!!

av en tacka. Det var ett stort starkt lamm som jag fick dra ut. märklig upplevelse eftersom känslan i tackan inte var "normal", 2 ögon, käke osv. Chocken när jag såg det vill jag förskona er för. En hammare avslutade livet på den, eftersom underkäken fattades (ingen sugmöjlighet).

Jag har fått lära mig (på SLU) att missbildningen Cyklop orsakas av alkaloider
(alkaloider finns t.ex i Nysrot).

Att dom här lammen har bara ett öga beror på att båda ögonen "slagits ihop" till ett enda öga.
Dom här lammen saknar dessutom hypofysen och har en underutvecklad hjärna.
Alla lamm med den här defekten föds levande men dör senare.

Lammen brukar vara jättestora, eftersom tackan som bär ett sånt här defekt lamm "går över tiden"  (kan gå upp till 9 veckor över tiden).

Chansen att få ett Cyklop lamm är 1 : 16 000

Nysrot finns i många trädgårdar vit och grön variant.

/Rosa
« Senast ändrad: 07 feb-09 kl 02:56 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 06 feb-09 kl 17:23 »
Drar öronen åt mig lite för att det skulle mörkats kring radioaktivt nedfall i Sthlmstrakten när Tjernobyl smälte ner. Den kontrollen över information är svår att upprätthålla i "demokratier" som Sverige. Visst överträffar verkligheten arkiv X ibland och nog hamnade en del radioaktivt nedfall i Stockholmsområdet, men märkliga missbildningar inträffar utan radioaktivt nedfall också. Men jag håller med om att tre missbildningar i samma flock verkar ganska mycket.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hustran

« Svar #10 skrivet: 07 feb-09 kl 00:21 »
Det där med "nysrot"har jag aldrig hört, vad är det för växt?  Det märkliga med det hela var väl att inga slaktdjur sesiumtestades från våra trakter, inte heller svamp eller bär. Dessutom så regnade det på morgonen.    Rosa, lammet med nacken blir lite svårt att beskriva men den hade en rejäl böj som välvde över huvudet, stelt så det var knepigt att få ut det.  Vi har haft hundratals lamningar och varken förr eller senare drabbats av ngt. liknande. Lammen var inte heller släkt, jag kollade allt noga. Har ni andra inte haft missbildningar?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: krokig nacke?
« Svar #11 skrivet: 07 feb-09 kl 02:53 »
Rosa, lammet med nacken blir lite svårt att beskriva men den hade en rejäl böj som välvde över huvudet, stelt så det var knepigt att få ut det.

Det låter som defekten "Kroknacke" känd på Gotlandsfår.

Halsen är vriden åt sidan och kan endast rätas ut med våld.
Ledinflamationer uppstår senare pga den enkelsidiga dragningen.
Ärvs enkelt reccesivt. (Behrens 1979)

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Myrka

• -
« Svar #12 skrivet: 08 feb-09 kl 16:28 »
Hallå

http://www.islandssidan.se/island/troja.htm

Ni som vill se en bild på ett får med ett öga kan kolla här på denna sida gå nästan
längst ner så ser ni ett litel vitlamm. Vuxna till höger ha ett horn i pannan.
Bilder jag ha tagit, jag jobbade med får på island. Men jag såg en hel del
djur med konstiga fel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser