Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkylda höns?  (läst 3990 gånger)

kluck

Förkylda höns?
« skrivet: 05 feb-09 kl 14:57 »
hej mina höns går och nyser och det rinner vitt skummsnor ur ögon och näsa? :o
är de förkylda elr är det nåt annat och vad kan jag göra åt det?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Förkylda höns?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-09 kl 21:36 »
Hur länge har det pågått?

Har du tagit in några nya djur på senaste tid?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

kluck

« Svar #2 skrivet: 06 feb-09 kl 14:26 »
det har pågått i ca 3 mån men har 2 nya höns som har samma symptom nu :-X

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 feb-09 kl 15:50 »
Det kan bli långvarigt med förkylning hos höns. Har ingen dött på all den tiden så får du väl ringa distriktsvet. Så han skriver ut antibiotika.
Är det nåt annat så får du skicka prov till sva, ring dem och fråga om du kan skicka ägg så de kan kolla om det finns antikroppar mot ILT.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 feb-09 kl 15:50 »
Jag hade nog skickat ägg till sva.

kluck

« Svar #5 skrivet: 13 feb-09 kl 15:19 »
okok så det går inte över av sig självt till sommaren då?

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #6 skrivet: 13 feb-09 kl 17:56 »
Men lilla du, inte ska du låta hönsen gå sjuka ända fram till sommaren?? Ta kontakt med en veterinär så du får något till dem.  :o

S.Svensson

• Pain Is Temporary - Glory Is Forever
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 14 feb-09 kl 10:28 »
Håller med! Självklart måste du kontakta vet.
Håller förkylningen i sig så hönsen är sjuka så pass länge så
är ju risken stor att de drabbats av någon bakteriell följdsjukdom. Och det måste behandlas
med antibiotika. Annars dör ju troligtvis hönsen för dig!  :-\
Mvh Sanna

www.fairydreamlands.se

sallyomolly

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 feb-09 kl 11:52 »
Var i kontakt med företaget som gör tylan för jag tyckte karensen och förbehållen lät konstiga. " Ge ej tylan vet till värpande höns och sen stod det 30 dagars karens..."

Konstigt tänkte jag, vad ska jag ge de värpande hönsen då? Men de sa att en månads karens ifall man var tvungen.

jasmine83

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 14 feb-09 kl 12:56 »
Ring veterinären..... Har det pågått så länge är det rent av ett under om ingen har dött än......
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Ingemar

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 feb-09 kl 14:08 »
Om inte alla går och snorar, kanske huggkubben är en lämplig medicin för de som inte verkar bli frisk?

sallyomolly

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 feb-09 kl 21:39 »
Testa tylan vet.

Jag har erbjudit mig att skicka i pm men får inget svar från dig , det vore väl bra att testa?

kluck

« Svar #12 skrivet: 15 feb-09 kl 15:22 »
ALDRIG skulle jag döda hönsen när det går att bota med antibiotika !!!!! :o föresten mår de bra annars o värper för fullt!...  men måste man gå till vet med de räcker det inte med att gå till vet o köpa antibiotika till de!?

kluck

« Svar #13 skrivet: 15 feb-09 kl 15:25 »
vad är         ``  tylan vet`` ???

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #14 skrivet: 15 feb-09 kl 23:05 »
ALDRIG skulle jag döda hönsen när det går att bota med antibiotika !!!!! :o föresten mår de bra annars o värper för fullt!...  men måste man gå till vet med de räcker det inte med att gå till vet o köpa antibiotika till de!?
Man ska aldrig använda antibiotika utan att ha koll på vad det är man gör. Det är pga detta som det idag finns så många bakterier som är resistenta mot antibiotika. Och problemet kommer bli större i framtiden om folk fortsätter att slentriananvända antibiotika. Hoppas dina hönor blir friska! :)
ofrivilligt hönslös

jasmine83

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 16 feb-09 kl 15:39 »
Bara undrar..... Om det rinner slem och snor om hönsen så kan dom väl inte må så bra??? Ta reda på vad det är för fel innan du ger dom antibiotika.....
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser