Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att ev ta en kull valpar....  (läst 6373 gånger)

Gräbban

• -
Att ev ta en kull valpar....
« skrivet: 04 feb-09 kl 18:24 »
Jag har själv tre hanar. Har fått ett intressant erbjudande av en uppfödare jag känner ganska väl. Han skulle gärna para sin ena tik med en av mina hanar, men han är (uppfödaren alltså) ganska gammal och vet inte riktigt om han orkar med en kull valpar samt valpköpare. Däremot är han intresserad av kombinationen och vill behålla en valp själv. Hans ide är att jag tar hem tiken till mig och att jag tar hand om alltihop. Hanen som i så fall skulle  para är den yngsta i min flock. Hur påverkar det deras relation i flocken? Vill tillägga att dom aldrig bråkar annars. Den äldsta hanen har parat två gånger. Vi har nu inte diskuterat detta mer ingående, för jag tänkte först inte tacka ja, men jag blir mer och mer intresserad. Tiken borde rimligtvis i såna fall flytta hit en tid innan sitt löp, så hon känner sig hemmastadd och man märker att alla funkar ihop?
Som sagt är detta bara en ide i "sin linda", men jag vill dryfta saken lite med olika människor, har även bra kontakt med flera uppfödare, både inom rasen och andra raser.
Stor erfarenhet av hundar men har aldrig tagit någon kull.
Ska ringa SKK och kolla så att det alls är tillåtet att göra så här, eller är det någon som vet? valparna kommer givetvis att ha hans prefix, och registreras.
Jag intresserar mig inte för åsikter huruvida hundarna är lämpliga avelsdjur eller ej osv, då jag redan har alla sådana detaljer klara för mig. Utan mest bara hur ni tror att det skulle funka?
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

ekoStina

SV: Att ev ta en kull valpar....
« Svar #1 skrivet: 04 feb-09 kl 18:32 »
jag tror att det skulle funka bra så länge du håller de hundar som ska paras för sig under några dagar. dels för att dina andra hanar kommer att få tuppjuck annars och för att tiken ska få lite lugn o ro... (jobbigt med 3 testosteronstinna hannar  ;D)

annars ser jag inga problem med det. nog tror jag att det är tillåtet...varför inte? du bryter ju inte mot någon lag, däremot kanske nån rasklubb inte gillar det (de har konstiga regler ibland :P), men om man säger som det är att han inte orkar så kan det ju inte vara några problem att lösa det på erat sätt.

Lycka till!

milo

« Svar #2 skrivet: 05 feb-09 kl 19:09 »
Tror ej att skk tycker att det är ok   men hör med dom  och om uppfödaren är seriös så skall han veta detta

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 05 feb-09 kl 20:12 »

Jag var inne på dessa tankegångar för en del år sedan, men kände att det skulle vara ett alltför stort ansvar. Jag har visserligen haft kullar själv tidigare, men det kändes som en annan sak när det var egen tik och egna valpar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 05 feb-09 kl 21:38 »
Ja, det är väl det största kruxet... Jag funderar mest på vad som händer om tiken kommer till skada under dräktighet eller valpning. Givetvis måste man ju skriva ett kontrakt, typ fodervärdsavtal el avelsavtal. Men även med ett skriftligt avtal kan det ju bli jobbigt. Det är ju mycket känslor inblandade.
jag tänker så det knakar, men som sagt så ligger det i framtiden och på så lösa boliner än, så att det bara knappt existerar 8)
Det lär inte bli på vårlöpet i vilket fall. Har för mycket planer för sommaren för att hinna/kunna/vilja/orka.
Sedan måste man ju alltid betänka att det kan resultera i typ 11 valpar, och att man som skräckscenario inte får sålt en enda sabla valp!!! :o
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

milo

« Svar #5 skrivet: 05 feb-09 kl 22:41 »
Hmm  Du kan inte sälja valparna,,  Det gör uppfödaren och står för alla kostnader  och 3 års doldafel garanti,,

Gräbban

• -
« Svar #6 skrivet: 06 feb-09 kl 17:09 »
Det beror väl på hur vi två kommer överens, eller hur? Jag ska  stå för försäljningen, efetrsom han inte orkar med en massa valpköpare och valpar (som jag skrev tidigare).

milo

« Svar #7 skrivet: 06 feb-09 kl 19:39 »
 tror att du ska kolla med skk,, om kullen ska reggas   så du inte står med en kull som ingen vill köpa 

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #8 skrivet: 08 feb-09 kl 14:35 »
vet nte hur de funkar men jag tror inte de är nått problem...
Visst kan du kolla med SKK men jag tror iaf inte de är nå problem.

Sen måste jag bara säga att de med seriös uppfödare, så måste man inte ha koll på allt för att vara seriös! ;)
Menar de att man kan ju vara seriös och så även om man inte kan alla SKK regler! (Vill inte trampa på någon tå)

Lycka till hur som helst :D
(Nyfiken, vad är de gör ras;))

stjärnfors230

« Svar #9 skrivet: 08 feb-09 kl 15:08 »
Läs SKK's grundregler noga!
Ert upplägg tangerar gränsen för bulvanförsäljning vilket är förbjudet. Tror att Du måste leasa tiken om Du föder upp och säljer valparna och då kan inte han stå som uppfödare. Du får registrera två kullar utan kennelnamn. Man får ej heller flytta tik och valpar hur som helst.

Gräbban

• -
« Svar #10 skrivet: 08 feb-09 kl 17:59 »
Jag har funderat på det där med "bulvan" och det är väl det som oroar mig mest. Men som sagt, blir det alla aktuellt så ska givetvis SKK kontaktas så att allt är klart. Naturligtvis ska valparna reggas, annanrs är jag inte intresserad. Om jag måste leasa tiken, så är väl inte det något stort problem, men det är ju lite tråkigt att de inte får hans kennelnamn då. jag har inget prefix och vill heller inte skaffa nåt.
Och såklart vet jag att man inte kan köra runt på tik å valpar. Jag skrev ju det oxå "att hon måste flytta hem till oss tillräckligt lång tid innan parningen för att acklimatisera sig".
Ja, vi får se hur det blir. Om det blir.
Intressant att få höra andra åsikter iaf.

stjärnfors230

« Svar #11 skrivet: 08 feb-09 kl 19:17 »
Jag har funderat på det där med "bulvan" och det är väl det som oroar mig mest. Men som sagt, blir det alla aktuellt så ska givetvis SKK kontaktas så att allt är klart. Naturligtvis ska valparna reggas, annanrs är jag inte intresserad. Om jag måste leasa tiken, så är väl inte det något stort problem, men det är ju lite tråkigt att de inte får hans kennelnamn då. jag har inget prefix och vill heller inte skaffa nåt.
Och såklart vet jag att man inte kan köra runt på tik å valpar. Jag skrev ju det oxå "att hon måste flytta hem till oss tillräckligt lång tid innan parningen för att acklimatisera sig".
Ja, vi får se hur det blir. Om det blir.
Intressant att få höra andra åsikter iaf.
Jag förstod vad Du menade, jag menade lite "tvärtom" dvs att en del tror att man kan flytta 6-veckors valpar och tik tillbaka till den ursprungliga tikägaren och låtsas att de varit där hela tiden. Misstror inte dig eller uppfödaren men mitt absolut bästa råd är "följ grundreglerna". En del i den sk hundvärlden har som hobby att anmäla varandra och då är det toppen att ha torrt på fötterna och alla papper i ordning. SKK är väldigt hjälpsamma och har standardavtal för mkt. bl a leasingavtal mm.

stjärnfors230

« Svar #12 skrivet: 08 feb-09 kl 19:18 »
Mitt svar hamnade i citatet, 3 sista raderna!

Sia

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 08 feb-09 kl 22:53 »
Är du verkligen intresserad, så ta chansen (på ett sätt som inte SKK invänder mot så klart) du har chans att ta en kull valpar med STORT stöd och MYCKET hjälp från en gammal räv med massor av kunskap att dela med sig av.
Prata igenom det noga med honom så att ni är överens i hur allt ska skötas med tiken och valparna, be honom gärna skriva en "bruksanvisning" vecka för vecka från löp till 8v. (med foder/tillskott, rutiner, rastning, valplåda, uppfostran, kloklippning, badning, vet.kontakt, ul, etc.)  så att du vet vad du ger dig in i och att ni båda är överens om hur du ska sköta hans valpar (för dom kommer ju att kännas som dina), så att ni inte blir osams i efterhand för att du tycker att han har knäppa ideér eller att han tycker att du missköter hans älskade tik och hennes värdefulla valpar.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Gräbban

• -
« Svar #14 skrivet: 10 feb-09 kl 20:01 »
Hej
Tänkte bara skriva att jag pratat med SKK, och det är inga problem att föda upp valpar med hans tik. Dom får inte hans kennelnamn, jag står som uppfödare och har ansvaret. Helt lagligt.
Annars får jag gå med som delägare i kenneln. Tänkte bara om ni var intresserade av huruvida det var enligt reglerna eller ej... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1167 gäster, 3 användare (2 dolda)
Jens4242

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser