Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad för mat?  (läst 1745 gånger)

svebob

vad för mat?
« skrivet: 23 okt-05 kl 19:33 »
Jag matar mina kaniner med hö, grönsaksrester, äppelkvistar, gräs, ibland havre och till stor del kopellets som jag får av en bonde är det några brister i den dieten?

IsaIrina

• Ljungdalsgården
Re:vad för mat?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-05 kl 09:08 »
Hej!

Det låter väl bra...vet bara inte om kopellets funkar för kaniner? En saltsten vore kanske bra...

Vi ger våra hälften havre och hälften kaninpellets nu på vintern.

Hö,vatten och saltsten finns alltid i buren.

Annars får dom omväxlande:torkade äppleblad(gärna med en bit gren kvar),torkade nässlor,gurka,tomat,äpple,päron och morötter.

Dom som behöver få lite extra hull får digestivkex och banan( kanske 2 gånger i veckan).

Knäckebröd är en annan favorit,det får dom som godis och sysselsättning.
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Sharon

• Gäst
Re:vad för mat?
« Svar #2 skrivet: 14 nov-05 kl 23:58 »
Jo, kopellets fungerar utmärkt - uppfödaren jag köpte kanin av rekommenderade Nöt/Carissma/Rosa (namnet byts ju ideligen!).
Mina kaniner får också frukt och grönsaksrester, fruktkvistar och morötter för tänderna, saltsten, hö, knäckebröd,  cornflakes. Bröd tycker dom om också!
De är i utebur hela vintern, så när det fryser och är snö, ger jag dem det att slicka på, samt morot för vätskan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser