Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det för fel på vår get?  (läst 1571 gånger)

Chaban

  • Inlägg: 8
Vad är det för fel på vår get?
« skrivet: 03 feb-09 kl 22:17 »
Vi har en dvärggetsbock som är sju år gammal. Vi har haft honom i ett par veckor och tycker att han rör sig lite konstigt. Han är lite vinglig i bakkroppen. Har står ganska tätt med bakbenen och då blir han liksom lite vinglig åt sidorna. När han springer kan han ibland springa lite snett och han galopperar hellre än travar. I övrigt är han pigg och nyfiken och äter som han ska. Vi tycker inte att det blivit varken bättre eller sämre med tiden.
Kan han ha något medfött fel på benen eller kan det vara någon sjukdom eller vitaminbrist eller liknande?
 ???

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #1 skrivet: 04 feb-09 kl 02:38 »
Springa snett, har jag nog inte sett någon get som inte gjort ibland :-) Men vingligheten skulle jag nog kolla upp.

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #2 skrivet: 04 feb-09 kl 05:17 »
Har du frågat förra ägaren?

Chaban

  • Inlägg: 8
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #3 skrivet: 04 feb-09 kl 11:23 »
Nej, jag har inte kollat med förra ägaren, har inte kvar numret tyvärr.
För att förklara vingligheten lite bättre: Om han står och äter kan han liksom börja luta med bakkroppen åt ena sidan och så parerar han inte det förrän han nästan välter. Ser jättekonstigt ut, nästan som om han är full. Han är också lite småstel i bakbenen när han rör sig. Någom som varit med om något liknande?

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #4 skrivet: 04 feb-09 kl 12:05 »
Det skadar aldrig att ge angiven dos selen (och kanske lite b-vitamin)! Selenbrist är mycket vanligt i Sverige och kan ge något som på engelska heter White muscle disease.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Chaban

  • Inlägg: 8
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #5 skrivet: 04 feb-09 kl 21:47 »
Nu har jag lyckats få tag på förra ägaren och hon säger att han varit likadan hos dem men att hon tyckte att han var pigg i övrigt och därför inte brytt sig om problemet... Hon trodde att det kunde röra sig om en gammal skada, men det tvivlar jag på.
Tack för tipset om selen och B-vitamin, det skall jag testa!

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #6 skrivet: 07 feb-09 kl 09:45 »
Att han hellre galopperar än travar tyder ju på nåt skelettfel. Jag tycker att du ska lämna tillbaka geten till förra ägaren.

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #7 skrivet: 07 feb-09 kl 11:50 »
Det är inte seriöst att sälja ett djur som inte är friskt! Jag hade genast lämnat tillbaka bocken och börjat på nytt med ett par pigga killingar.
OM jag trots allt ville behålla bocken, skulle jag ta reda på vad han fått för foder och  vid behov gradvis ändrat kosten så han får kalk, mineraler och vitaminer. Jag hade omg. rådgjort med en veterinär.
« Senast ändrad: 07 feb-09 kl 11:58 av Sussilo »

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #8 skrivet: 07 feb-09 kl 12:15 »
Jag hade omg. rådgjort med en veterinär.

Se upp! Inte många veterinärer är kunniga på getter. En hel del är totalt ointresserade (speciellt per telefon)! Risken finns att du inte får någon hjälp och dessutom spenderat en del pengar.

Prata med förra ägarna, kräv pengarna tillbaka om du betalade något för honom ... behåll honom om du gillar honom och inte finner honom alltför risig! Är pälsen fin? Är han i gott hull?
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #9 skrivet: 07 feb-09 kl 15:37 »
Ja, de flesta svenska veterinärer är okunniga om getter. Men om man beslutar sig för att behålla ett djur, ska man ge den vård djuret behöver inkl. veterinärvård oavsett kostnader. Är man inte beredd på det, tycker jag man ska fatta ett annat beslut. En tel.kontakt med en veterinär kostar inte mer än samtalet och då har man iaf försökt.

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #10 skrivet: 07 feb-09 kl 16:03 »
Ja, de flesta svenska veterinärer är okunniga om getter. Men om man beslutar sig för att behålla ett djur, ska man ge den vård djuret behöver inkl. veterinärvård oavsett kostnader. Är man inte beredd på det, tycker jag man ska fatta ett annat beslut. En tel.kontakt med en veterinär kostar inte mer än samtalet och då har man iaf försökt.

Håller absolut med dig om att skaffar man djur så ska man vara beredd på ev kostnader etc för veterinärvård mm. Däremot är det inte vanligt att man får så stor nytta av att konsultera en veterinär per telefon. Antingen får man väldigt allmän information eller så vill de komma ut och titta på djuret (vilket är deras jobb). Personligen tror jag inte Chaban kommer att få så mycket hjälp då symptomen är ganska diffus samt att det är en get (och då menar jag det där om veterinärers okunskap)!


Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Chaban

  • Inlägg: 8
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #11 skrivet: 09 feb-09 kl 21:59 »
Han är blank i pälsen och vad jag kan se och känna i gott hull. Han har bra aptit och är pigg och busig. Han springer gärna trots sina ostadiga bakben. Det är jättesvårt att veta vad man skall göra. Vi gillar ju verkligen bocken och vill gärna ha honom kvar. Jag har stor djurvana av andra sorters djur och ett bra "djuröga" och jag tror verkligen inte att han lider.
Angående maten: De har fri tillgång till hö, sly och grenar, mineralsten och så får de någon deciliter fårpellets/dag. Nu har jag även gett bocken lite extra B-vitamin efter de råd jag fått.
Han hade fått ungefär samma mat av förra ägaren, men ägaren innan dess vet jag inte något om. Det kan ju vara de som misskött honom kanske... :-\

Sussilo

  • Gäst
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #12 skrivet: 10 feb-09 kl 06:48 »
Fårmineral innehåller för lite/ingen koppar, vilket getter mäste ha. Finns mycket att läsa om här på forumet. Lycka till med den lille bocken!

Chaban

  • Inlägg: 8
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #13 skrivet: 10 feb-09 kl 18:25 »
Mineralstenen innehåller koppar, borde inte det räcka?

Exotica

  • Inlägg: 843
    • Hejdeholms Gård
SV: Vad är det för fel på vår get?
« Svar #14 skrivet: 11 feb-09 kl 14:13 »
Chaban! Testa Kvarnby foders mineraler för nöt. Mina getter älskar detta (men när de fått i sig tillräckligt brukar intresset avta).
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser