Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  de ovanliga  (läst 14275 gånger)

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
de ovanliga
« skrivet: 23 okt-05 kl 14:18 »
jag bara älskar boken "de ovanliga" - människor som går mot strömmen, av åke mokvist. kommer det någon uppföljare av den?
vilka härliga människor.
finns en del "orginal" i min hemstad också. (räknas kanske dit jag med) jag har funderat mycket om man skulle göra något liknande. fast som dokumentärfilm.
jag söker tv dokumentärer som just handlar om dessa underbara människor.
vet att det har gått en del på tv, men har missat att spela in dem.
har någon av er inspelade dokumentärer eller tidningsartiklar, så vill jag gärna köpa av er.
mvh

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
Re:de ovanliga
« Svar #1 skrivet: 23 okt-05 kl 14:53 »
Har du läst boken "På böggda" av Dan Korn? Han har skrivit en hel drös med böcker om människor som är annorlunda o som lever på åderdomligt vis. Han skriver väldigt intressant, o med stor respekt, om dessa människor som lever utanför det "normala" samhället. Bara ett litet tips...
Jag vill bo med skogen i ryggen.

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #2 skrivet: 23 okt-05 kl 15:01 »
tack för boktipset. jag har inte läst hans böcker.
kollade efter "på böggda"  men hittade den ingenstans att inhandla. får väl hålla ögonen öppna.
mvh

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #3 skrivet: 23 okt-05 kl 21:46 »
Köpte för ett par år sedan boken och videofilmen om två småländska bröder... sitter på mitt arbete nu o kommer inte ihåg vad de hette.
Härlig bok som beskriver ett år i deras liv, de kör fortfarande med häst när de plöjer/sår/slåttrar, ljuvliga recept på div. prylar, osv. osv...
De fanns att köpa hos SVT arkiv.
Kan kolla upp Titel o Best.nr om du vill.
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 okt-05 kl 22:39 »

hej var de spiksmeder?
Såg det på TV, det var TUNGGUNG.
Finns det att köpa?
Mikael Perman.

norse

• -
« Svar #5 skrivet: 24 okt-05 kl 02:11 »
Hei.

-Om to smålandske brødre-var det Erik og Sigvard du mener?
En aldeles storartet dokumentarfilm som også ble vist på Norsk TV for noen år siden.Mener den ble vist i fire episoder.

Her er en link til SVT: www.svt.se/tabl/v52/1lor.html
  -se på 14.30
  -Erik och Sigvard: Ett år i Småland  

-skulle gjerne hatt den på DVD.

« Senast ändrad: 24 okt-05 kl 02:14 av norse »

Eva

• Balans, harmoni, gemenskap, eftertanke, mening
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 24 okt-05 kl 05:40 »
Dan korn har skrivit bla; "Se himlen genom taket", "Mot strömmen", "De som aldrig sett havet", "Dolt land", "Där vägen börjar", "Återbesök på böggda" som alla handlar om ovanliga människor. Han är fotograf o böckerna är laddade med underbara svartvita bilder. Jag har lånat allt jag kommit över på stans bibliotek ;D
Jag vill bo med skogen i ryggen.

Kokopelli

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 okt-05 kl 14:05 »
Visst är den bra. Mest gillar jag hon den lilla tanten Helena Langehed som nångång i 90 årsåldern grävde och gjorde väg genom granskogen med spade för att lastbilarna skulle komma fram :o.

När hon föddes sade läkarna att den här blir inte gammal......nåja det blev några år ändå fast hon hade visst haft nästan alla fel som gick?

Vilken kvinna! Jag brukar tänka på henne när jag stånkar över att behöva gräva upp mitt eget lilla trädgårdsland på 30 kvm för hand. Vad är ett litet trädgårdsland mot en lastbilsväg? Jag bara undrar?

Frid Kokopelli

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 27 okt-05 kl 14:21 »
Min absoluta favoritbok! Människor att identifiera sig med och bli glad av. Emelie Cajsdotter (hon med hästarna) som är med i den har skrivit en egen bok som heter Sander och tiden.

Bondeboken, som finns här i bokklubben är mkt. tänkvärd.

Boken "Erik och Sigvard, vad hände sen?" spinnner vidare på tankarna man får av filmen.

Minns inte vad hon heter, men alla filmerna av hon som gjort "Gubben i stugan", "Gumman i stugan" och "Konsten att städa" är riktiga ögonöppnare.

Likväl den norska serien som gått ett par ggr. Där ingen kunde tro att någon kunde bo.

Och till sist, Sista bonden på Tämmesboda. Jag saknar ord!

Desirée

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 okt-05 kl 14:49 »
I vilken bok var Helena Langehed med? Och hon med hästarna?
Så börjar jag att läsa dem! Verkar spännande!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 27 okt-05 kl 15:02 »
Emelie Cajsdotter (hon med hästarna) fanns med i De ovanliga. Hon "talar" med  djur och Sander är en katt som berättar skillnaden mellan människors och djurs (katters) tidsbegrepp. Människor är nog egentligen rätt korkade enligt Sander  ::)

Kokopelli

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 27 okt-05 kl 15:10 »
Helena är med i  "De ovanliga"   fast det var nog någon med hästar där också .....?

Kokopelli

Desirée

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 okt-05 kl 15:37 »
Tack! Ska låna De ovanliga på vägen hem!

Densy

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 okt-05 kl 01:24 »
Hej!
Ja - det ska komma en uppföljare på "De ovanliga", min farmor o jag bevakar detta men minns inte när den kommer.
En fin svt-dokumentär som jag sett är "Hugo och Rosa", den gick för några år sedan. De är ett syskonpar som bott kvar på föräldragården och man får följa dem i slutet av deras liv. En favoritfilm! Och naturligtvis "Plötsligt i Vinslöv" med något mer "urbaniserade" människor än alla dessa bönder - men en fruktansvärt bra dokumentär, också det en Svt-produkt som gick på tv för något år sedan. De har en förening med hemsida www.dopingkontroll.com och har just släppt filmen på köp-dvd.  
Boktips är "den siste bonden på Tämmesboda"av Lars-Olof Hallberg, "Bondeboken" av Jan Danielsson & Peter Gerdehag och en som heter "Bondens jord" av  Nils Pihl och Pernilla Romare och handlar om en familj som lever självhushåll på Hallandsåsen.
För den mer hästintresserade: "Hästfolk" av Mattias Klum och Priit Vesilind, (så vacker att man nästan inte vill läsa klart den...) "Timmerhästens bok" av Yngve Ryd (många sköna berättelser från riktiga hästkarlar). Jag tror att flera av dessa finns på Åters bokklubb här på sidan!
« Senast ändrad: 22 apr-06 kl 11:16 av Densy »

Holt

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 12 jan-06 kl 12:46 »
Vill bara buga och tacka för det utlagda tipset angående Dan Korns böcker. Gick direkt till universitetsbiblioteket och lånade ett par. Vill också passa på att tipsa om boken "Människan och floran - etnobiologi i Sverige 2" av Håkan Tunón mfl. Utkom 2005 och har ISBN 91-46-17789-2. Fick den som födelsedagspresent idag och har inte hunnit läsa den än men verkar vara helt underbar med flera författare som valt en inriktning att skriva om. Finns kanske tillfälle att återkomma till den ifall någon har botanikfrågor.
"Det är varje människas förbannade plikt att bli ett original" (Albert Engström)

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #15 skrivet: 16 jan-06 kl 19:17 »
nu har jag fått hem dokumentärerna "bondens tid på jorden" & "gubben i stugan" på dvd. åååå vilka underbara filmer !  =)
de finns att beställa på svt.se.
fick även boken "den sista bonden på tämmesboda" i julklapp. fantastiska bilder och underbar text. handlar om syskonen berit och stig aronsson, som man får följa under 10 år på tämmesboda.
skall beställa även böckerna:
"Bygden där vinden vände"
"Bondeboken"
de finns att beställa från :
www.bondenstid.com
mvh

Kiddo

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 jan-06 kl 19:32 »
Den filmen "gubben i stugan" verkar helt fantastisk. Måste genast skaffa den nu när jag läst mer om den! Tack för tips!

katarina

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 jan-06 kl 23:04 »
Hej, underbart med alla som är intresserade av udda människor. Tyvärr så lever ju inte Helena Langenhed längre (det står i Korns bok Mot Strömmen). En som lever är "Gubben i stugan" sommaren 2000 hittade jag honom i Dalaskogarna otroligt, så talade med honom på telefon så sent som innan jul. Han bor alltså kvar i sin stuga.
Hon som gjort dokumentären om bl.a."Gubben" heter Nina Hedenius. Vad jag vet bor även Sigvard och Erik kvar i sitt hus. Hoppas jag kan glädja några med dessa rader.  

dirad

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 mar-06 kl 11:55 »
Hej, underbart med alla som är intresserade av udda människor. Tyvärr så lever ju inte Helena Langenhed längre (det står i Korns bok Mot Strömmen). En som lever är "Gubben i stugan" sommaren 2000 hittade jag honom i Dalaskogarna otroligt, så talade med honom på telefon så sent som innan jul. Han bor alltså kvar i sin stuga.
Hon som gjort dokumentären om bl.a."Gubben" heter Nina Hedenius. Vad jag vet bor även Sigvard och Erik kvar i sitt hus. Hoppas jag kan glädja några med dessa rader.  

Helena Langenhed
Helena Langenhed hittades död i december 2002 och hennes barack var nedbrunnen. Polisen startade en mordutredning som nu är nedlagd i brist på bevis.  
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=764&a=145670

En av kvinnorna som Åke Mokvist skrev om i sin fösta bok, Helena Langenhed, dog 2002 under oklara omständigheter. Det var då arbetet med den nya boken startade, Åke ville berätta vad som hänt. En mycket liten spillra av hennes kropp hittades i de nedbrunna resterna av hennes hus.
Polisen i Hindås klargjorde att det inte förelåg någon misstanke om brott. Först åtta månader efter dödsfallet startade en utredning men då fanns inte mycket kvar att undersöka. Men Åke vet vad han tror:
Jag är ganska övertygad om att hon blev mördad och jag har mina misstankar om vem det är. Vi får se vad polisen säger om det.

Sven Lyra:
Han gick även bort, augusti 2000.

http://www.pub.linkoping.se/passagen/svenlyra/default.htm

http://www.pub.linkoping.se/passagen/svenlyra/minnesord.html

Sixten och Curt Landby
Curt gick bort 1995, Sixten 1996
Bra länk med många bilder:
http://www.algonet.se/~almartin/sixten/hsko.htm

Arne på båten, Arne Ottosson gick bort i juli 2005. Några länker:
http://gardan.blogg.se/150705122005_arne_p_bten_in_memorium.html

http://www.cultureanddesign.com/mediabank/index.php?mid=a8849b052492b5106526b2331e526138

http://www.filmivarmland.se/index.asp?id=480

Lim-Johan
Många informationer:
http://web.telia.com/~u27103283/index.htm

Hälsning,
Dirk

« Senast ändrad: 07 okt-06 kl 18:46 av dirad »

Kiddo

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 mar-06 kl 15:24 »
Citera
Helena Langenhed hittades död i december 2002 och hennes barack var nedbrunnen. Polisen startade en mordutredning som nu är nedlagd i brist på bevis.
Vad hemskt. Jag reagerade på att han Korn skrev nåt om att man skulle ta det Helena berättade om att hon blivit mordhotad och misshandlad och utsatt för diverse sabotage, skadegörelse med en nypa salt. (Inte exakt hans ordval men något liknande). jag blev lite arg. Varför skulle det vara så orimligt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser