Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lingons pektinhalt  (läst 7672 gånger)

Mikael Perman

• Gäst
Lingons pektinhalt
« skrivet: 23 okt-05 kl 08:09 »

Hej.
Jag har ett litet problem, som någon kanske kan svara på.
När jag kokar lingonsylt själv, så säger kokböckerna att man normalt inte behöver tillsätta pektin, för det finns tillräckligt av det i bären.

En del lägger till att man normalt inte behöver det, för lingon är normalt pektinrika.

Men jag får oftast rinnig sylt, utan att sätta till vatten elelr något sådant. Den håller bra, osv, men rinnig.

Nu undrar jag hur man ser på bären om de är pektinrika, och man inte behöver tillsätta pektin, eller om de är fattiga på pektin och det måste läggas till vid kokningen?

Det är ju försent i år, det står redan 11 burka lingonsylt av den rinniga sorten i matkällaren, men just nu är ju problemet ganska aktuellt, så jag passar påatt fråga.

Mikael Perman.

Vitis

• Skåne
Re:Lingons pektinhalt
« Svar #1 skrivet: 23 okt-05 kl 14:25 »
I många bär, t.ex. vinbär, förändras pektinhalten med mognadsgraden. Omogna bär har mer pektin än övermogna.

I en del gelérecept har jag sett att det rekomenderas att låta lite omogna bär koka med för att få ett fastare gelé.

Kanske är det likadant med lingon.

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 okt-05 kl 18:46 »

Hej.
Tack för svar. Det kan mycket väl stämma, jag plockar alltid när bären är riktigt mogna, närmast övermogna, för jag tycker att sylten blir godare då.

Mikael Perman.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #3 skrivet: 20 jan-06 kl 20:43 »

Det är ju försent i år, det står redan 11 burka lingonsylt av den rinniga sorten i matkällaren, men just nu är ju problemet ganska aktuellt, så jag passar påatt fråga.
Försent är  det ju inte du kan ju alltid koka om sylten och tillsätta pektin.

Jag har gjort lingonsylt en gång och då hade jag hälften äpple eftersom jag inte tycker om lingon  ;D
om inte annat drygar man ju ut den lite...  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

1268 gäster, 2 användare
MickeMård, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser