Tack så mycket för era svar! Engelska hade jag inte alls tänkt på...

- Lökpulver och vitlökspulver är bra när man får mycket lök åt gången och varken har utrymme eller rätt utrymme. I mitt fall har jag ett litet kök och inga svala utrymmen (skafferi, jordkällare osv). Löken hinner helt enkelt bli förbaskat tråkig före användning, och mina tår alldeles blå varje gång jag springer in i allt som står ivägen.
Det är också toppen om man lagar mat i vildmarken, en liten påse lökpulver räcker till flera måltider.
Allra mest fenomenalt är det att göra kryddblandningar av, själv skulle det inte falla mig in att betala någon annan att blanda min kryddblandning, och i synnerhet vitlökspulvret hör hemma i flera goda blandningar.
- Persilade har jag ofta gjort, och antar att vitlökssalt görs likadant. Då slår jag upp salt i en behållare, använder vitlökspressen och pressar ner vitlöken, och häller i hackad persilja. Rör om och sedan får det stå och torka. Sedan mortlar jag det hastigt innan jag häller ner det i kryddburk. Saltet gör vitlöken mycket mer lätthanterlig, den klumpar sig mycket annars.