Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan man försörja sig på gård HJÄLP  (läst 30268 gånger)

panget

Hur kan man försörja sig på gård HJÄLP
« skrivet: 01 feb-09 kl 14:54 »
Hej!

ska kanske köpa gård är i tankarna just nu men undrar vad man kan göra för olika saker för att kunna driva gården för småbruk i hobbybasis
med kanske olika verksamheter är mycket tacksam för olika ideer snabbt...
« Senast ändrad: 01 feb-09 kl 15:24 av panget »

louise

• Gäst
SV: Hur kan man försörja sig på gård HJÄLP
« Svar #1 skrivet: 01 feb-09 kl 17:43 »
Det tar flera år att komma fram till något vettigt... Å det beror ju helt på hur stor gården är och vilka typer av marker man har.

Men du säger hobbybasis, hobby definieras som en årsomsättning under 30.000, det kan du inte försörja dig på. Det är oklart vad du vill på gården, sluta lönejobba eller bara ha ett tillskott i kassan.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 feb-09 kl 22:11 »
Jag skulle också vilja få lite tips på ifall det finns någon som slutat lönejobba och enbart försörjer sig på sin gård.

Kan man tex bedriva uppfödning av djur och tjäna pengar eller är det inget man tjänar på? Ex gris???

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 feb-09 kl 22:19 »
sitter precis med mina griskalkyler - lägg ner säger jag..

Alltså, ni måste ju säga hur stora era gårdar är. Det går ju inte att diskutera så här. Tex måste en sugga ha ca 0,5 hektar och på ett hektar kan ni ha 2- 7 får, beroende på vad det är för mark.

Djur är jävligt olönsamt för det mesta, grönsaker kostar betydligt mindre att producera, men kräver sjukt mycket arbete med ogräsrensning.

ingvar2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 feb-09 kl 22:33 »
Hej!

ska kanske köpa gård är i tankarna just nu men undrar vad man kan göra för olika saker för att kunna driva gården för småbruk i hobbybasis
med kanske olika verksamheter är mycket tacksam för olika ideer snabbt...

Precis som Lollo säger så är det inget som är nån guldgruva, viktigt tycker jag läget är, ett par mil till en större stad underlättar ju genast när man ska sälja nåt..Jordgubbar är ju en sak om man har lämplig jord och tillgång till vatten...

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 feb-09 kl 23:12 »
sitter precis med mina griskalkyler - lägg ner säger jag..

Alltså, ni måste ju säga hur stora era gårdar är. Det går ju inte att diskutera så här. Tex måste en sugga ha ca 0,5 hektar och på ett hektar kan ni ha 2- 7 får, beroende på vad det är för mark.

Djur är jävligt olönsamt för det mesta, grönsaker kostar betydligt mindre att producera, men kräver sjukt mycket arbete med ogräsrensning.

Oj okej ja då är inte det något för mig mer än lite hobbyskala!
Önskar man kunde komma på något, kanske lite av varje men vad då.....

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 feb-09 kl 23:29 »
Jag tycker så här. Om man köper en liten gård är det förmodligen för att man tycker det är roligt med odling och djur och skog och så. Satsa därför på det du tycker är roligt. Pengar är enklare att få på annat sätt.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 feb-09 kl 23:54 »
Men hur mkt pengar vill du att det ska dra in? Det här är allt som att famla i mörker..

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 feb-09 kl 00:48 »
Ja detta blev lite som att famla i mörkret :-[

Här jag bor är det så hög arbetslöshet så att komma på något eget vore drömmen. Men jag har så dålig fantasi! Hade tänkt kombinera det jag älskar mest dvs djur, natur.
Tack för svaren!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 02 feb-09 kl 02:41 »
När jag gick på komvux så hamnade jag i samma klass som en man som hade varit längst ner på den sociala stegen genom att kolla för djupt i flaskan men han vände på sitt liv och nu har han med egen kraft skapat sig en nisch att försörja sig på.

Heja Ivan.  :D

http://www.aventyrsarken.se/index.html

Det gäller att skapa jobb om det inte finns några.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 feb-09 kl 12:16 »
När jag gick på komvux så hamnade jag i samma klass som en man som hade varit längst ner på den sociala stegen genom att kolla för djupt i flaskan men han vände på sitt liv och nu har han med egen kraft skapat sig en nisch att försörja sig på.

Heja Ivan.  :D

http://www.aventyrsarken.se/index.html

Det gäller att skapa jobb om det inte finns några.

Det är ju helt fantastiskt! Vilken grej! Go Ivan!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 02 feb-09 kl 14:22 »
jag vill bo på en gård för att jag älskar det livet, helst skulle jag vilja gå ner till halvtid och vara lite mer själförsörjd. odla egna grönsaker, plocka bär och svamp, samt ha lite djur för hushåll. i dagsläget har vi kommit en bit på väg. litet grönsakland som växer år för år, kanier och höns/ankor för självhushåll, samt köper en gris/år av svärfar. det är långt från att vara ultimat, men det är en bit på vägen....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

evamarta

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 02 feb-09 kl 14:41 »
Jo, turister. Boende och äventyrsarrangemang, som Ivan. Det behöver inte vara några våldsamheter. Jag tror mycket på "gör- det-själv"-turism.  Skapa något med egna händer, gärna något som man kan ta med hem. Mitt företag erbjuder bl.a. "tunnbrödweekend", en helg med mysigt stugboende och tunnbrödbakning undner kunnig ledning. Brödet som man själv bakat tar man förstås med sig hem.

Det finns tusentals grejer som många stadsbor har hört talas om, men aldrig fått möjlighet att prova på:
Tova dina egna vantar
Väv din egen löpare
Baka din egen blåbärspaj (det är sant!)
Plocka din egen svamp
etc.

Och så hemma-hos-konceptet! Bjud dina turister på middag i ditt eget hem, med råvaror från den egna gården. De kommer aldrig att glömma det.

Tänk på att du inte måste kunna allt själv, utan sätt ihop erbjudanden med en kombination av vad du och t.ex. grannen kan erbjuda.

Det var mina tips, det. Kanske får du lite fler idéer här på vår hemsida:
www.fjalltur.se
evamarta@live.se
0767-933525

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 02 feb-09 kl 14:49 »
Här är en av flera trådar som sprudlar av idéer om vad man kan göra på en liten gård!

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=49349.0
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 feb-09 kl 20:48 »
Man kanske kan tjäna lite pengar på äglskit!

vi har en sommarstuga som ligger helt öde vid en sjö. men det finns inget vatten, el eller innomhus toa. det är en gamal timmerstuga i fint skick undra ifall någon är intresserad av att hyra den kanske.....

pappi747

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 02 feb-09 kl 20:58 »
Som uppväxt på ett jordbruk så fick jag inpräntat att "det är inte inkomsterna som gör att det går runt, det är utgifterna".... snåla!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #16 skrivet: 03 feb-09 kl 14:41 »

vi har en sommarstuga som ligger helt öde vid en sjö. men det finns inget vatten, el eller innomhus toa. det är en gamal timmerstuga i fint skick undra ifall någon är intresserad av att hyra den kanske.....

Det är detta som är unikt för Sverige ... orörd natur, tystnaden, tillbaka till det som en gång var ... annonsera i utländska tidningar eller i storstadsregionerna här i Sverige! "Förpacka" idén och ta betalt för den!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 feb-09 kl 14:55 »
Det är detta som är unikt för Sverige ... orörd natur, tystnaden, tillbaka till det som en gång var ... annonsera i utländska tidningar eller i storstadsregionerna här i Sverige! "Förpacka" idén och ta betalt för den!

Ja man kanske skulle göra det!

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 feb-09 kl 19:08 »
ska du absolut göra. Men förpacka det inte som vanligt boende, turisterna blir nämligen sura över låg standard. Även om där är badrum och kök så tycker de pinnstolar är för låg standard. Du måste sälja det som äventyr!

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 feb-09 kl 19:23 »
ska du absolut göra. Men förpacka det inte som vanligt boende, turisterna blir nämligen sura över låg standard. Även om där är badrum och kök så tycker de pinnstolar är för låg standard. Du måste sälja det som äventyr!

Ja det klart, man kan ju skriva "vildmarksäventyr" eller liknande!

Är det någon av er som hyr ut till turister?

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser