Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rejäl rengöring toastol?  (läst 42759 gånger)

LasseDalom

• -
Rejäl rengöring toastol?
« skrivet: 01 feb-09 kl 07:28 »
Sambon tycker att toan luktar och bör bytas ut. Jag tycker det är onödigt, den är ju bara 17 år gammal, det borde gå att rengöra. Någon som har nåt bra tips på en rejäl toarengöring?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Rejäl rengöring toastol?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-09 kl 09:42 »
Varifrån luktar den? Det vanligaste om det luktar illa om en toalettstol är att anslutningen mot avloppsröret är otät så det kommer upp gaser från avloppet den vägen. Alltså inget egentligt fel på själva toaletten.

fräsen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 feb-09 kl 12:11 »
Om det är själva toastolen som luktar/är grovt smutsig, skruva dän den ta ut o dra på med högtryckstvätt.
Men det troligaste felet är nog det torbjorn tipsar om.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #3 skrivet: 01 feb-09 kl 13:12 »
Ättika brukar lösa upp det mesta om det är äckligt i själva kröken. Häll i och låt stå ngn dag, sen städa som vanligt. Funkar kanonens. Jag tycker ättika i sig luktar fräscht när man gjort rent med det, men jag har förstått att där är nog smaken ganska delad. ;D Provat förresten att byta/rengöra ringen ordentligt?

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 01 feb-09 kl 15:04 »
Varifrån luktar den? Det vanligaste om det luktar illa om en toalettstol är att anslutningen mot avloppsröret är otät så det kommer upp gaser från avloppet den vägen. Alltså inget egentligt fel på själva toaletten.
Byt packningen mellan toan och avloppsröret, eller, ännu bättre, var lite miljömedveten och byt till en mordern snålspolande  toa, du spar många liter per spolning.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #5 skrivet: 01 feb-09 kl 20:37 »
Å andra sidan ska man vara lite försiktig med snålspolande toaletter i gamla hus med gjutjärnsavloppsrör som är ojämna på insidan, det ökar risken för stopp i avloppet.

Ättika eller för den delen "kommersiella" sura toalettrengöringsmedel, de bygger oftast på fosforsyra, är bra på att lösa kalk, rost, ärg och liknande men sämre på "organisk" smuts. För sådan är det bättre med något alkaliskt i kombination med varmvatten. Tvättmedel, diskmedel, maskindiskmedel, allrengöringsmedel eller något liknande.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #6 skrivet: 01 feb-09 kl 21:39 »
Har hört av en som jobbar med vvs att man alltid skall spola med full styrka. Annars blir det lättare stopp i avloppet. Med andra ord är inte snålspolning alltid bra.

Visst kan man tycka att 17 år är inte så mycket men tänker man att man använder toan 3 gånger per dag i 17 år är det ju ca 18600  gånger.  Är det dessutom fler i familjen så blir det ju minst det dubbla.....

« Senast ändrad: 01 feb-09 kl 22:17 av pernilla70 »
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Weasel

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 feb-09 kl 21:46 »

Toan är ju ändå något man vill skall vara fräscht.....

Men den är ju dock av sådant material som inte blir ofräscht. Med nya packningar och ny ring, så ska den väl vara lika fin som ny
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 01 feb-09 kl 22:16 »
Det faktum att man fortfarande kan få tag på nytillverkade reservdelar till toalettstolar från 30-talet visar väl att det är fullt normalt att de har tämligen lång livslängd?

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #9 skrivet: 01 feb-09 kl 22:20 »
Vi diskuterade hemma och jag ändrar mig!!
En toa kunde visst vara helt ok i 40 år..... <men jag har svårt att förlika mig med tanken.  :-\ Men billigare ock bättre för plånboken och miljön!! :D :D

Försök laga och byt packning!
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

LasseDalom

• -
« Svar #10 skrivet: 06 feb-09 kl 19:13 »
Projekt ren toa fortgår. Insats med ättika samt maskindiskmedel + varmvatten är genomfört. Resultat ok, dock finns fortfarande beläggning där man inte kommer åt med borsten. Får se om jag tar till gummihandskarna till veckan.   ;D

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 06 feb-09 kl 19:29 »
Hur får man bort kalk/missfärgning vid sidan på kröken.???
Det är mer vinklat där och de runda borstar jag enbart fått tag i tar inte bort detta hur jag än gjort...Har inte provat ättika eller maskindiskmedel...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Skågedalen

• -
« Svar #12 skrivet: 06 feb-09 kl 19:53 »
någon gång ibland kan man ta ett fint sandpapper och putsa nere i holken.. man får vara försiktig så man inte repar emaljen(?) eller vad det nu är för material.. :)

Vissa säger att det är dumt för det blir snabbt skitigt igen men jag tycker att det fungerar när jag har gjort det någon gång ibland.. det går att lättare att hålla det rent sen....

Herrn på gården som har badrumssysslorna
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

LasseDalom

• -
« Svar #13 skrivet: 06 feb-09 kl 22:41 »
Jag tänkte jag skukke gå på med en sån där disksvamp (och maskindikmedel), fast med den hårda sidan. Det borde göra susen!

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 08 feb-09 kl 10:32 »
Tagit loss toaringen?  ;)

Använd inte sandpapper! På sin höjd stålull!
Citronsyra brukar lossa missfärgningar. Töm vattenlåset med toaborsten och häll i varmt vatten med citronsyra.

Luktar det illa så tyder det på läckage till avloppet - kolla så packningen är hel. Ta loss hela toastolen (stäng av vattnet först). Skura ordentligt under toastolen samtidigt.

I övrigt så är det enda som kan lukta packningen mellan toastolen och vattencisternen. Om det letat sig in gammalt pink och elände där så kan det ligga där och pocka på uppmärksamhet.

Lasse.O

« Svar #15 skrivet: 15 feb-09 kl 05:22 »
Stålull är jättebra repar nästan ingenting men när du ändå håller på ta en riktigt stor vinkelslip.............. ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser