Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Jag drunknar i okara! (=sojabönskross)  (läst 17742 gånger)

tinaw

• Gäst
Hjälp! Jag drunknar i okara! (=sojabönskross)
« skrivet: 31 jan-09 kl 14:25 »
Vi har ju gått över till att dricka sojamjölk eftersom bara två av oss tål komjölk varav den ena ammar en allergiker... (vi har fyra barn hemma nu!) Det går åt några liter om dagen, så jag kokar sojamjölken själv, med stor framgång (jag har gjort alla misstagen! om nån vill veta knepen så bara säg till!). Bara ett problem. Sojabönskrosset som blir över, okara. Vi drunknar i det. Vi har gjort "köttfärssås", jättemumsigt. Veggobiffar, också gott och inte det minsta "bönig" konsistens, ingen sand på tungan. Falafel, gott det med, även om barnen var måttligt roade. Mer köttfärssås. Köttfärssås igen. Fryst in. Gett bort till veggovänner som fryser in. Planerat att ge det som hönsmat när vi skaffar nya höns till sommaren. Men nu har jag slut på idéer.

Jag så less på okara. Det är gott. Snabb mat. Praktiskt. Och jag storknar snart.

Vad ska jag göra med tre kilo okara i veckan, vi som aldrig ens gjort åt tre kilo köttfärs i veckan (vi äter helt enkelt inte så mycket kött i veckan totalt ens!). Hilfe! Jag drunknar! Mitt kylskåp svämmar över! :gaah:

:help:

Ge mig idéer!

torpargubbe

• Gäst
SV: Hjälp! Jag drunknar i okara! (=sojabönskross)
« Svar #1 skrivet: 31 jan-09 kl 14:29 »
höns?

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 31 jan-09 kl 16:03 »
Jag har torkat det för senare bruk och använt färskt i brödbak, kakor och liknande.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 jan-09 kl 16:15 »
Grisar?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

tinaw

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 jan-09 kl 17:56 »
Höns o grisar, vi har inga just nu men jag ska kolla runt, kanske någon annan behöver.

Jag har torkat det för senare bruk och använt färskt i brödbak, kakor och liknande.

Hur torkar du det då?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 jan-09 kl 18:33 »
Jag skulle glatt ta emot om nån i min närhet erbjöd mig :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 02 feb-09 kl 11:39 »
Hur torkar du det då?
På bakplåtspapper på en plåt i ugnen, 40 - 50 grader tills det är torrt eller uppe på vedspisen på en upphöjt plåt.
I ugnen ska luckan stå öppen lite grann så att fukten kan komma ut, stoppa i en grytlapp t ex.

tinaw

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 feb-09 kl 18:42 »
På bakplåtspapper på en plåt i ugnen, 40 - 50 grader tills det är torrt eller uppe på vedspisen på en upphöjt plåt.
I ugnen ska luckan stå öppen lite grann så att fukten kan komma ut, stoppa i en grytlapp t ex.

Hm, jag bakar ju varje morgon, så kanske skulle hä in det på eftervärmen!

Amarillo

« Svar #8 skrivet: 20 feb-09 kl 22:05 »
Ooooh, vill du dela med dig några recept? :)

tinaw

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 mar-09 kl 17:09 »

Grodrovan

« Svar #10 skrivet: 03 maj-09 kl 20:18 »
Du kanske kan ta och prova att göra tempeh. Inte något jag har provat själv ännu men det går att göra tempeh av okara åtminstone.

bluealabama

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 11 maj-09 kl 22:27 »
Hej,

Kan du inte lära dig torka och sälja? Jag är jättesugen på att göra min egen mjölk, gör du den från scratch?

Matilda Alexandra Andersson

• Naturnära i själen och stadsnära i kroppen.
    • Västergötland
    • Musik-sida
« Svar #12 skrivet: 29 jul-09 kl 20:27 »
JAg vill också veta hur man gör sojamjölk! :)

tinaw

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 aug-09 kl 22:23 »
Åh ursäkta, jag har missat att svara! Jag ska försöka beskriva sojamjölksgörandet. Jag gör det på två dagar, det behöver förstås inte ta så lång tid men det passar bäst med familjens tider att göra så och så tycker jag att det blir godast.

Blötlägg ca 3 dl torra sojabönor över natten eller på morgonen. De behöver ligga i blöt ca 6-16 timmar enligt uppgift, här blir det väl runt 10h.

Sätt på ca 1,2-1,5 l vatten i vattenkokaren. Skölj bönorna ordentligt. Slå dem i en STOR (läs hög) kastrull (inte rostfritt), jag kör med min 10-l alu-kastrull, och ställ på spisen. Häll över ungefär en liter kokande vatten över bönorna, de ska upp i temperatur innan man mixar dem för att få bort en del av den beska bönsmaken. Har du kökstermometer så kolla temperaturen, över 80 grader, gärna över 85, ska det vara. Låt stå ett par minuter för temperaturutjämningens skull, så bönorna blir genomvarma. Mixa sedan ordentligt med en mixer (kolla vilken temperatur mixern tål, det är olika). Konsistensen blir inte slät utan ganska grynig, men se till att så många bönor som möjligt går sönder.

Koka upp blandningen (det skummar och kokar över, passa noga! Häll ev i en droppe eller två av minifom, skumdämpare, så kokar det inte över lika lätt). Låt koka i ca 10 minuter. Låt svalna något eller över natten, sila av (en vanlig stor nätsil funkar fint för krosset är ganska stort, annars kan man använda en rutvävd vikblöja, handduk eller silduk). Det här är koncentrerad sojamjölk, jag brukar förvara den i en glasburk med lock i kylen och späda i ordning en liter eller två i taget, spädning ca 1:3. Späder man för mycket blir mjölken blaskig och beskare än annars, så snåla inte. Ungefär lika ogenomskinlig som mellanmjölk eller lättmjölk är lagom.

Sojamjölken vinner på att smaksättas med lite salt, socker och vanilj om den ska drickas eller användas till gröt, flingor etc. Ska den vara i maten spelar det mindre roll, men salta ev lite extra för sojamjölken drar lite salt.

Okaran är det som är kvar i silen. Det är fiberrikt, innehåller lättupptagligt järn och ca 3% högvärdigt protein.

MetalMii

« Svar #14 skrivet: 22 aug-09 kl 17:07 »
Menar du att den blir godare om man värmer på bönorna innan de mixas ?
Jag har bara gjort sojamjölk som jag sen använt till att göra tofu av, den
brukar inte smaka så gott, men tofun är desto godare. Kanske skulle testa
att värma bönorna innan mixen då...

VegoDanne

• Skogstroll söker hem
« Svar #15 skrivet: 19 sep-09 kl 16:31 »

Packa på burk med hemmagjorda etiketter och sälj.
Med några bifogade receptförslag lär de gå åt som smör, eller margarin för den delen ;)

Mossskog sökes. Tips välkomnas. Kram på er!

slöfocken

« Svar #16 skrivet: 19 sep-09 kl 17:52 »
Hur mkt betalar du för bönerna? köper du i stor pack eller kilovis?

tinaw

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 nov-09 kl 12:12 »
Jag verkar inte bli av med dem i bekantskapskretsen, så om någon härifrån vill ha (Borlänge) är det bara att hojta! Jag har säkert några kilo i frysen!

Mjölken blir mycket godare om man hettar bönorna först ja.

Jag har köpt bönor på affären bara, 500 g eller 1 kg eller vad det kan vara.

Mushi

« Svar #18 skrivet: 13 nov-09 kl 14:01 »
Slå dem i en STOR (läs hög) kastrull (inte rostfritt), jag kör med min 10-l alu-kastrull, och ställ på spisen.

Varför inte rostfritt?

Bianca72

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 23 nov-09 kl 11:38 »
Hur gör man veg biffar med okara? Eller använder man bara det tillsammans med annat, morötter, nötter etc?
38årig mamma, mormor, syster, flickvän, vegetarian, barnmorska, konstnär, livssökande, fången i ett samhälle som inte skänker lycka. Ska bryta mig loss, frågan är bara hur o när.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 2 användare
conny, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser