Åh ursäkta, jag har missat att svara! Jag ska försöka beskriva sojamjölksgörandet. Jag gör det på två dagar, det behöver förstås inte ta så lång tid men det passar bäst med familjens tider att göra så och så tycker jag att det blir godast.
Blötlägg ca 3 dl torra sojabönor över natten eller på morgonen. De behöver ligga i blöt ca 6-16 timmar enligt uppgift, här blir det väl runt 10h.
Sätt på ca 1,2-1,5 l vatten i vattenkokaren. Skölj bönorna ordentligt. Slå dem i en STOR (läs hög) kastrull (inte rostfritt), jag kör med min 10-l alu-kastrull, och ställ på spisen. Häll över ungefär en liter kokande vatten över bönorna, de ska upp i temperatur innan man mixar dem för att få bort en del av den beska bönsmaken. Har du kökstermometer så kolla temperaturen, över 80 grader, gärna över 85, ska det vara. Låt stå ett par minuter för temperaturutjämningens skull, så bönorna blir genomvarma. Mixa sedan ordentligt med en mixer (kolla vilken temperatur mixern tål, det är olika). Konsistensen blir inte slät utan ganska grynig, men se till att så många bönor som möjligt går sönder.
Koka upp blandningen (det skummar och kokar över, passa noga! Häll ev i en droppe eller två av minifom, skumdämpare, så kokar det inte över lika lätt). Låt koka i ca 10 minuter. Låt svalna något eller över natten, sila av (en vanlig stor nätsil funkar fint för krosset är ganska stort, annars kan man använda en rutvävd vikblöja, handduk eller silduk). Det här är koncentrerad sojamjölk, jag brukar förvara den i en glasburk med lock i kylen och späda i ordning en liter eller två i taget, spädning ca 1:3. Späder man för mycket blir mjölken blaskig och beskare än annars, så snåla inte. Ungefär lika ogenomskinlig som mellanmjölk eller lättmjölk är lagom.
Sojamjölken vinner på att smaksättas med lite salt, socker och vanilj om den ska drickas eller användas till gröt, flingor etc. Ska den vara i maten spelar det mindre roll, men salta ev lite extra för sojamjölken drar lite salt.
Okaran är det som är kvar i silen. Det är fiberrikt, innehåller lättupptagligt järn och ca 3% högvärdigt protein.