Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Besökare?  (läst 1537 gånger)

Moni

Besökare?
« skrivet: 30 jan-09 kl 22:17 »
Jag undrar hur ni gör med folk som vill komma in i stallet och titta på era höns. Man blir ju väldigt orolig när man läser om alla sjukdomar som finns och jag vill absolut inte att någon drar in smitta bland mina.
T.ex. om man ska sälja något djur så är naturligtvis köparen nyfiken på miljön de växt upp i och hur de övriga djuren ser ut.
Hur gör ni?
Släpper ni in dem i hönshuset eller sätter ni en bur utanför med aktuella djur och säger hit men inte längre?

Helle-Mari

• -
SV: Besökare?
« Svar #1 skrivet: 31 jan-09 kl 14:07 »
Jag sätter en bur utanför men är de jätteintresserade kan de få kika in.
Och på sommaren när de går ute då kan de ju kolla på övriga höns i rastgården.
Jag är ganska noga med att inte släppa in folk i hönshuset.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 jan-09 kl 15:02 »
Har de egna höns kan man väl be dem att sätta på sig skor och kläder som de inte haft  i sitt hönshus när de kommer.

Jag har fått in världens förkylning förra året, en kom som hade sjuka höns hemma.

Moni

« Svar #3 skrivet: 31 jan-09 kl 15:44 »
Jag tycker det är svårt var man ska dra gränsen. En del verkar tro att man har något att dölja om man inte vill släppa in dem, fast man bara försöker tänka på djurens bästa. Visst kan man be dem att ha andra kläder på sig, men det är ju inget man kan lita på att de verkligen har. Ska man dra det ännu längre är det ju smittrisk med deras bilar också, i ännu större grad på sommaren om hönsen går lösa.
Jag tror inte att jag kommer släppa in någon i hönshuset om de själva har höns. Då får de komma tillbaka till sommaren och titta på dem i hönsgården, eller titta in genom ett fönster om det är vinter.

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 31 jan-09 kl 16:14 »
Jagntycker du gör helt rätt. Har själv funderat på hur jag ska göra nu när jag har några köpare på några av djuren... Men jag tar nog ut aktuella djur och sen kan de få luta sig in och kolla genom dörren....
Slaktade ut alla djur i somras pga ILT, och vägrar uppleva det igen.
Vill någon pga det inte köpa djur, så är det inga problem. Då äter vi upp dom istället. Jag försörjer mig ju inte på att sälja höns.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
« Svar #5 skrivet: 31 jan-09 kl 17:20 »
Jag kan inte tänka mig att folk åker bort i samma kläder och skor som de har i hönshuset.  :o Jag har stora sällskap i bl. a bussar från andra föreningar som kommer varje år. De får ju naturligtvis inte gå in till hönsen men i gångarna och ute får de gå runt och titta. Tror heller inte någon som har t.ex. ILT skulle ge sig ut och titta på nya höns.  :-X      Folk som hållt på med höns ett tag vet ju om allt det här med smittor så de är nog så försiktiga.  :)

sallyomolly

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 jan-09 kl 17:24 »
Konstigt, hur smittar det då? Får de aldrig sjukdommar? De både åker runt hos andra och ställer ut hönsen, men de får nog inget då eftersom de är så försiktiga.....

Max matte

« Svar #7 skrivet: 31 jan-09 kl 17:38 »
Jag låter inte någon gå in i hönshuset av flera skäl. För det första tycker stadsbor att det är skitigt (det är nog kanske också lite...), för det andra fick jag jättekonstiga reaktioner av folk när det var fågelinfluensahysteri. En del vågade knappast ta i mig, ingen vågade köpa ägg. Så då tänker jag att om nu fågelinfluensahysterin skulle återkomma och någon som varit hos mig sen blir förkyld, så blir det kanske jobbigt när nu folk är lite knäppa med sånt. Det är intressant att bo på landet och jobba mitt i Stockholm, blir lite kulturkrockar ibland...

Sen vet man ju som sagt inte var folk har varit innan. I min by finns också flera äggbönder som har detta som sitt levebröd och då lär sig folk att inte kliva omkring mellan gårdarna.
har fem hemkorsade hönor, två dvärgcochinhöns och en gotlandstupp. Har också häst, tax och katt. Intresserad av handarbete och vävning.

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 31 jan-09 kl 20:12 »
Konstigt, hur smittar det då? Får de aldrig sjukdommar? De både åker runt hos andra och ställer ut hönsen, men de får nog inget då eftersom de är så försiktiga.....

Nästan alla sjukdomar smittas i direktkontakt. Mycket sällan att en människa har det i kläder och annat om man då bortser från domarna på en utställning. Men även här sköljer de eller byter handskar emmellanåt. 

Gräbban

• -
« Svar #9 skrivet: 01 feb-09 kl 15:19 »
  Tror heller inte någon som har t.ex. ILT skulle ge sig ut och titta på nya höns.  :-X      Folk som hållt på med höns ett tag vet ju om allt det här med smittor så de är nog så försiktiga.  :)
OJ, vad du har fel...
Har pratat med flera som föder upp höns till bla utställningar och deras inställning till ILT och andra sjukdomar är skräckinjagande! Flera som hållt på i MÅNGA år och är välkända, tror inte att det smittar på så vis, är övertygade om att det går att behandla osv osv. ::)
Det räcker med att jag i mina gympadojjor gått ner i eller någonstans bakom stallet där hönsen går, sedan har dom på mig och någonannan trampar i en ev "bajsbit" som suttit på mina skor, så kan det vara kört.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #10 skrivet: 01 feb-09 kl 18:02 »
Enligt SVA så bör man se till att byta kläder när man rör sig mellan hönsflockar för att undvika att sprida smittor vidare.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/infektios-laryngotrakeit-ILT/
« Senast ändrad: 02 feb-09 kl 09:55 av Nettis »

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 02 feb-09 kl 09:52 »
OJ, vad du har fel...
Har pratat med flera som föder upp höns till bla utställningar och deras inställning till ILT och andra sjukdomar är skräckinjagande! Flera som hållt på i MÅNGA år och är välkända, tror inte att det smittar på så vis, är övertygade om att det går att behandla osv osv. ::)
Det räcker med att jag i mina gympadojjor gått ner i eller någonstans bakom stallet där hönsen går, sedan har dom på mig och någonannan trampar i en ev "bajsbit" som suttit på mina skor, så kan det vara kört.

Det var ju tråkigt att du råkat ut för dessa så kallade uppfödare av utställningshöns. Vet inte riktigt vilka du syftar på för de flesta föder väl upp för egen räkning och inte till s.k. utställningsdjur.  Du måste haft otur för de jag känner till som ställer ut är mycket medvetna om vad ILT både är och kan ställa till med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 3 användare
Bokohammare, beekeepern, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser