Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  för tidigt dräktig?  (läst 4004 gånger)

Mata

• Södermanland
SV: för tidigt dräktig?
« Svar #20 skrivet: 15 feb-09 kl 13:11 »
Alltså, jag förstår eftersom du citerar mig kring högre bakdel än främre, och att denna ko på bilden har en sådan kropp (dock verkar det rätt markant på denna), att det är det du menar. Men är det något mer? I form och lutning du tänker på?
Det är intressant att höra, för en amatör... :)

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 15 feb-09 kl 17:59 »
???

Ser hon ut som den här skulle då inte jag köpa i alla fall.
http://begmarknad.lantbruksnet.se/produktbilder/56671.jpg

detta är väl inget fel på ??????????????????????????
den som bäddar får ligga

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: exteriör
« Svar #22 skrivet: 15 feb-09 kl 20:52 »
 ;D hon ser för jxxxxg ut faktiskt på bilden.

Och som hon dräktig så växer hon antagligen inte "i sig" heller.
Utan blir mer eller mindre högre bak än fram permanent.
Fult.. jag skulle som sagt inte köpa ett sånt djur.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

fjällbonden

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 15 feb-09 kl 21:33 »
nej inte jag heller
men är det denna det handlar om i denna tråd så skulle ja inte ens kolla åt den annonsen
den som bäddar får ligga

Mata

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 16 feb-09 kl 05:02 »
"Fult?" Är det bara en fråga om utseende eller kan det ha praktisk betydelse? Den dräktiga kviga vi funderar på sluttar inte lika mycket som hon på bilden, men det finns en viss sluttning (som vi inte mätt vetenskapligt, men som är synlig).

Jag har kollat på bilder av andra kor extra uppmärksamt sen det här kommit upp, och upptäckt att en del har så där. Lite rådjursaktigt ser det nästan ut.
Jag kan inte påstå att jag tycker det ser fult ut, men man reagerar på att det ser annorlunda ut, och undrar ju spontant om det är något fel.
Och om det ha negativ inverkan på något (ben/klövhälsa med extra belastning på bakben eller kalvningsvårigheter eller vad helst).

"Växa i sig", kan bakbenen verkligen växa snabbare ut för att sedan följas av frambenen? Jag menar brukar inte kroppern växa propertioneligt?
Eller i och för sig, en del tonårskillar kan ju se ut som spaghetti för att sedan breddas något med åldern...Men inte brukar benen växa ut först och sedan armarna??? ;D

Hmmm...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: exteriör
« Svar #25 skrivet: 16 feb-09 kl 10:41 »
Jag tycker att det räcker att det är fult faktiskt inte vill man ha fula djur i hagen ;D

Men det har praktisk betydelse också!
Ett "fult" djur är fel byggt (inte korrekt) och har dålig hållbarhet.

Felbelastningen blir mest på framdelen av djuret.

Dom växer "växelvis" först bak sen fram sen bak sen fram, det är ju så dom växer.
Det är tvärtemot vad du skriver ovanligt att dom växer "jämt".

Dessutom, kor har inte armar utan fyra ben.  8)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mata

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 16 feb-09 kl 11:39 »
Citera
Det är tvärtemot vad du skriver ovanligt att dom växer "jämt".

Jag är som sagt ingen expert på kor, så jag skrev om tonårskillar. Men jag känner till att kor har fyra ben. ;)

Aha, om det stämmer som du skriver, att de växer växelvis med bakdelen först, så låter det ju inte bra. För de växer kanske inte som de skulle när de blir dräktiga antar jag.
Och inte vill man att de ska ha felbelastningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, matematiker, Vallheden

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser