Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nopprad kofta  (läst 2781 gånger)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
Nopprad kofta
« skrivet: 29 jan-09 kl 07:07 »
Hej!

För x antal år sedan köpte jag en kofta från känd svensk designer, läs GS. Vid första tvätten, enligt alla konstens regler, fick den noppror på framsidan och jag har inte lyckats komma tillrätta med problemet. Därför hänger den i garderoben, men tas fram emellanåt till påseende :-/

Kanske någon här som kan råda?

VH I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Nopprad kofta
« Svar #1 skrivet: 29 jan-09 kl 07:45 »
Man brukar kunna köpa sånnadäringa noppborttagare på rusta,siba osv. De drivs av 2 eller 4 AA batterier och fungerar faktiskt utmärkt på noppade kläder  ;)

En sånhär
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-09 kl 08:08 »
Noppor kan man få, av insidan på jackan.
Tipset har du fått, noppborttagare.
Du kan också prova att stryka med strykjärn.
Hedemorahöns

Tummelisa

« Svar #3 skrivet: 29 jan-09 kl 09:13 »
Inte roligt med noppor på plagg och särskilt inte på sk kvalitetsplagg som det ska vara från designers.

Jag har både noppborttagare som jag i första hand använder på smånoppor på tunna tröjor eller andra materiel som noppar sig ( men INTE glesstickade) och sen använder jag mestadels engångsrakhyvlar till noppor på stickade tröjor utom på t.ex. utstående broderade saker på tröjan.
Detta med engångsrakhyvel har alltid gått bra, MEN KOM IHÅG ATT det stickade materialet då ska hållas STRÄCKT PÅ PLANT UNDERLAG.

Har fått många stickade klädesplagg snygga på det viset och jag har gjort det ofta. Spar både batterier (för miljön) samt att det också går fortare o bättre om det är många stora noppor. Kan också lätt snygga till filtar på det viset men om du är känner dig osäker så öva på nåt lämpligt först.
Bara ett förslag i all välmening. // Tummelisa
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 29 jan-09 kl 14:59 »
Koftan består av:

85% bomull och 15% cashmere, rätt fina maskor med knappar fram, kantband och fickor. Jag vågar mig nog inte på engångsrakhyvel, men ska investera i en noppborttagare. Får lov att ta mig till stan då, jag som hellre håller mig här ute ;-).

Ja, det är synd på koftan!

Tack för tipsen hälsar I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 29 jan-09 kl 23:22 »
Det finns även andra manuella noppborttagare som ser ut som en liten kam med ett slags nät där "tänderna" hade suttit om det vore en kam (fattar ni ;)?).

Annars så funkar engångsrakhyvel (som kan användas många gånger för noppborttagning) utmärkt. Jag lägger plagget på strykbrädan och "rakar" försiktigt med korta tag, även tunna/finstickade plagg går bra. Har aldrig rakat hål på något, ännu.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 30 jan-09 kl 05:04 »
Vet ni vad!? Jag fick bort "skräpet" igår.

När jag pratade om nopprorna vid kvällsmaten kom det från maken: Har du testat rullen? Han hade en ca 15 cm. lång skapelse med en klisterrulle på som man rev av ett varv vartefter. Visst ja..........den hade jag sett för säg 10 år sen här hemma. Minns inte var den kommer ifrån. Troligast någon gatuförsäljare. Hur som, jag höll väl på en kvart och visst fastnade nopprorna på den. Otroligt!

Tack för hjälpen!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 30 jan-09 kl 08:37 »
Vad bra att du får ordning på koftan.
Såna rullar med klister finns på IKEA.
Min son rullar av hundhår med den.
Hedemorahöns

Inga-Karin

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 30 jan-09 kl 14:55 »
Hej igen!
Jag tog tydligen ut segern i förskott för efter 1 förmiddags användning så kryper nopprorna fram igen. Det måtte vara ngt. med cashmireullen!? Den nopprar sig tydligen vid friktion för det är mest utefter långsidorna.Sladdrig har den också hunnit att bli av dagens användning. Jag får nog dessvärre ge upp plagget !? Trist faktum.

Jasså, rullarna finns på IKEA. Det kanske var där vi köpte den rent av. Trevlig helg önskar: I-K

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 30 jan-09 kl 20:43 »
Du får gå med armarna utsträckta då du bär koftan ;)
Trevlig helg på dig själv.
Hedemorahöns

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 31 jan-09 kl 10:59 »
Hand tvätta den och "lägg" den på tork på ett galler eller liknande så har du en "ny och fast" kofta igen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser