Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderleda?  (läst 18927 gånger)

Ulla Krull

SV: Foderleda?
« Svar #60 skrivet: 01 feb-09 kl 13:42 »
Eftersom tackorna äter men har diarré så måste man ju få bukt med den lösa magen annars rinner ju allt rakt igenom och då spelar det ingen roll hur bra foder man än ger dom...därav förslaget med halm  :)
Om man har ett extremt bra och spätt hö så kan magarna behöva mer långsamma fibrer att jobba med.
Halmen ska ju inte ersätta hö/ensilage utan vara ett komplement.

Kolpastan jag pratar om kostar inte 400 kr utan ca 200 kr för 4 tuber (som i en liten besättning räcker en livstid  ;)). Den säljs i Gårdsservicebutiker och på Nordpost t ex:
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=61730&Ggart=112216

Köper man den i butik kan man ibland köpa dem styckevis och då blir det inte så mycket pengar. Jag kan också rekommendera att köpa en doseringspistol till för det underlättar användandet. Sen kan man ha den även till Recovins Energibalans och Vomstarter mm.
(Man hittar resten av Recovinsortimentet under Djurvård/Nöt på Nordpost.)

« Senast ändrad: 01 feb-09 kl 13:45 av Ulla Krull »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #61 skrivet: 01 feb-09 kl 14:54 »
Om man har ett extremt bra och spätt hö så kan magarna behöva mer långsamma fibrer att jobba med.
Halmen ska ju inte ersätta hö/ensilage utan vara ett komplement.

I lollos fall så var det ju inte ett extremt bra hö
Ytterligare ett fel som kan ha hänt är att de fått ett annat hö de senaste 3 veckorna som mycket väl kan ha ordentligt sämre näringsvärde.
Det är från en vall som inte är bruten på 20 år..

Och hur man än resonerar så inskränker halmgivan fårets hö intag!
Halm tar ju också plats i våmmen vad jag vet. ;)
Och halmen innehåller ju ingenting som ett magert får behöver...
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ulla Krull

« Svar #62 skrivet: 01 feb-09 kl 17:14 »
I lollos fall så var det ju inte ett extremt bra hö
Och hur man än resonerar så inskränker halmgivan fårets hö intag!
Halm tar ju också plats i våmmen vad jag vet. ;)
Och halmen innehåller ju ingenting som ett magert får behöver...

Ah, jag hade missat biten med den gamla vallen! Då borde det ju inte vara så mycket krut i det, är det dessutom lite grovt så är det ju nästan som bra halm  ;)

Jag håller helt med dig om att man inte ska utfodra magra får med halm men vidhåller ändå att om fåren är lösa i magen så är ju prioritet 1 att få magarna att stabilisera sig annars spelar det ingen roll vad man ger dom för högvärdiga foder - det rinner ju bara rakt igenom. En kraftig magsjuka är ju fortfarande oslagbart som snabbantning  :D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 01 feb-09 kl 17:33 »
Ge dom betfor så stabiliserar magarna säkert upp sig. De kan säkert få 1 hg betfor om dagen. Dela det på två givor, om de ger kraftfoder två gånger om dagen. Det finns inget som betfor för att fixa magar som är ur gängorna (skulle möjligtvis vara B-vitamin då)  De skadar inte heller nu om de har varit ur gängorna, det ger dom extra energi att äta med kraftfoder:-)

Skickar ett meddelande om arbetsbyte etc ...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 02 feb-09 kl 14:02 »
3 av fyra bajsar snyggt!  :) Den fjärde har jag inte sett hur hon bajsar.

Tänk att man kan bli så engagerad i bajs..

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #65 skrivet: 02 feb-09 kl 14:55 »
"soja på pellets", vad menar du  med det?

det blir kokoncentrat till dem.

När jag fodrar med spannmål (har gått över på Tackfor de sista åren) så ger jag 60% spannmål, 20% sojapellets (från Granngården), 20% torr betfor. I vissa fall (många foster) har jag gått upp på 30% sojapellets. Att blanda fullfoder med spannmål blir inte bra, du har ingen koll på vad fåren får i sig i protein och energi annat än i de 20%......och det räcker inte.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

louise

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 02 feb-09 kl 14:56 »
Hur menar du med "fullfoder"? För mig är fullfoder något man inte blandar med spannmål. Det jag ska ge dem är sådant man ska blanda med spannmål, ett koncentrat.

Å Tackfor för mig är inte ett spannmål, utan ett fullfoder.

Nu är det riktigt förvirrat här..

Norna

• Blekinge
« Svar #67 skrivet: 02 feb-09 kl 17:05 »
3 av fyra bajsar snyggt!  :) Den fjärde har jag inte sett hur hon bajsar.

Tänk att man kan bli så engagerad i bajs..

;D ;D Husdjur kan onekligen få en att se på tillvaron ur annorlunda perspektiv
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

klorofyll

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 02 feb-09 kl 21:37 »
Tackfor är ett fullfoder.
Fårex är väl ett man blandar med spannmål, t ex om man får tag på havre billigt från bonde. Visst behöver man kolla kostnader, men är det rätt att spara in på maten till dräktiga tackor?

Själv har jag svårt att förstå varför man väljer att blanda själv, tror det kan bli lite hipp som happ med proportionerna i varje giva. Vissa fodermedel är tyngre och lägger sej i botten och så.
I ett fullfoder som är anpassat till tex dräktiga tackor så finns allt de behöver i princip i varje pelletskorn.
Så klart kompletteras det med salt och mineraler. Grovfoder ej att förglömma. . .
Min åsikt.

Vurre

« Svar #69 skrivet: 02 feb-09 kl 21:59 »
Tackfor är ett fullfoder.
Fårex är väl ett man blandar med spannmål, t ex om man får tag på havre billigt från bonde. Visst behöver man kolla kostnader, men är det rätt att spara in på maten till dräktiga tackor?

Själv har jag svårt att förstå varför man väljer att blanda själv, tror det kan bli lite hipp som happ med proportionerna i varje giva. Vissa fodermedel är tyngre och lägger sej i botten och så.
I ett fullfoder som är anpassat till tex dräktiga tackor så finns allt de behöver i princip i varje pelletskorn.
Så klart kompletteras det med salt och mineraler. Grovfoder ej att förglömma. . .
Min åsikt.

Jag ger små mängder spannmål till mina tackor nu och lite mer mer senare, men jag har bra hö. Jag har bara tjugo tackor så de står ju inte för nån avgörande del av min försörjning, men sparar på dem gör jag inte. Framåt slutet av mars-mitten av april kommer jag att få en massa lammungar, stora, pigga och fina vars mödrar aldrig ätit pellets men mår prima.

Min åsikt är att man inte ska stoppa i spannmål eller annat i sina tackor i onödan. Har man bra grovfoder och ger fri tillgång behövs inte mycket mer, förutom salt och mineral. 
snus? vad är priset på en pris?

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #70 skrivet: 02 feb-09 kl 23:25 »
Ja, Tackfor är ju ett fullfoder, och jag tror som sagt att det är det enda sättet att vara säker på att få upp hullet på djur som har problem så här års eftersom allt annat är lite för mycket chansning. Ett grovfoder med mycket energi och protein behövs också i fri tillgång.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

klorofyll

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 03 feb-09 kl 09:13 »
Vurre: Självklart finns det ingen anledning att öka fodergivan på något håll om du har tackor i gott hull,
men om de är tunna så sätter du dem i en risksituation där de kan råka ut för acidos mm.
DÅ behöver man se över fodret. En dräktig tacka gör ett jobb och arbetaren är värd sin lön! Jag vill att mina små tunnformade damer ska få det de behöver, med det menar jag inte att man ska ge i onödan.

Birgit

« Svar #72 skrivet: 03 feb-09 kl 10:45 »
Skulle snarare vilja påstå att kraftigt avmagrade tackor som ges kraftfoder lättare får acidos än om de sakta får äta upp sig.
För ett avmagrat djur tar det tid att komma i bra hull. Men det är bättre att skynda långsamt än att försöka stressa fram resultat.
Dessutom är det lite fel årstid att försöka göda lantraser. Ge dem bra hö i fri tillgång och salt + mineraler i första hand.
Dessutom om de är en bit fram i dräktigheten, så går ju bonusen bara till lammen. En mager tacka får ett jättelamm. Det kräver mycket mer foder också än ett normalt lamm.
Glöm inte att allmogefår ofta har en lägre lammvikt helt normalt jämfört med förädlade produktionsraser. De har helt enkelt mindre kroppar att hysa dem i.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 03 feb-09 kl 14:32 »
Nej Birgit! Du har många bra ideér och tankar, men att tackor lättare får acidos om de får kraftfoder kan  jag inte gå med på!! Speciellt inte kraftigt avmagrade tackor.

Acidos orsakas av att djuret är tvunget att ta av sina egna reserver för snabbt, t ex om utfodringen inte hänger med när fostret växer snabbt i senare delen av dräktigheten. Detta drabbar alla typer av djur, både magra och feta. Kraftigt avmagrade dräktiga tackor balanserar verkligen på en smal knivsudd gällande Acidos, att ge dom kraftfoder måste vara en självklarhet!!!

Däremot kalkbrist kan orsakas av överutfodring av kraftfoder...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

klorofyll

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 03 feb-09 kl 15:28 »
Tack, vallhunden!
Får inte ihop hur Birgit med flera resonerar. . . Tror inte att man måste ha kraftfoderfobi, men all utfodring ska ske med omsorg och kunskap i botten. Erik Sjödins bok är min vägledning.
Ett dräktigt djur behöver väl ändå få mer näring än vanligt. Dessutom har de ju inte så mycket plats i sin mage, då fostret fyller ut mycket, alltså måste fodret vara späckat med näring och protein.
Visst är grovfodret a och o, men det är ett ovanligt svårt år iår med det.

Charlotte

• -
« Svar #75 skrivet: 03 feb-09 kl 15:51 »
 Dessutom förvånar det mig att man råder en nybörjare till att fortsätta med en strategi som gjorde fåren för magra redan från början....
  Angående Allmogefårens "pyttelamm". Små lamm har jag fått någon gång från någon lite undanskuffad ungtacka. Jag och min systerdotter döpte dom till Kattlamm för dom såg ut som min svarta katt (av någon underlig anledning har jag bara fått svarta pyttelamm ;)).
  Jag såg dom som ett misslyckande, jag hade inte lyckats se till att ungtackan fått i sig vad hon behövde, jag tänkte aldrig på att jag skapat ett litet billigt lamm som åt mindre, jag tyckte jag hade gett lammet en DÅLIG start!
  Jag var på föreläsning med vår allra bästa fårveterinär där just lammstorlek hos allmogefår kom upp...
Han tyckte inte att allmogefårens lamm skulle vara så mycket mindre än andra lamm.... Det tydde på för snål utfodring (och den veterinären är inte bortkommen när det gäller allmogefår heller) ;)
 Det är födelsevikten på lammen jag menar.
                                          Mvh
                                       Charlotte
« Senast ändrad: 03 feb-09 kl 17:13 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulla Krull

« Svar #76 skrivet: 03 feb-09 kl 16:40 »
Det var roligt att läsa om ditt engagemang i fårbajs och att det visar positivt resultat  ;D

En kommentar till foderbenämningarna; numera brukar Fullfoder avse foder som har mixats i en mixervagn och som består av både grovfoder och kraftfoder mm allt mixat till små partiklar. Det kallas också TMR.

Kraftfoder brukar avse färdiga pellets som ofta består av spannmål, soja, fett mm men det används ju också lite hur som helst för att beteckna t ex egna blandningar med spannmål, soja och betfor t ex.

Koncentrat brukar vara det man köper för att blanda med t ex den billiga havren man har fått tag på.

Hoppas du så sakteliga kan öka på deras ranson av pellets och få dem att klara sina lamm. Försök att dela upp dagsgivan på så många gånger om dagen du kan. Ju mindre de får per gång desto mindre störs vommen och mikroberna får lättare att bryta ner det  :)

Charlotte

• -
« Svar #77 skrivet: 03 feb-09 kl 17:19 »
Ännu ett inlägg i fodernamnsfrågan :)
Ett pellets som innehåller "allt" kallar vi Helfoder (i motsats till Koncentrat).
Kraftfoder kallar vi "allt": Helfoder, Koncentrat eller hemmablandning. Det behöver inte alls innebära pellets.
                                 Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

louise

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 03 feb-09 kl 18:28 »
vad var det för vetrinär charlotte? vill gärna lära mig mer av de som har en balanserad och väl underbygd kunskap. Jag har efter det här, och faktiskt ett gäng småväxta grisar, blivit allt mer skeptisk till "allmoge-utfodringen".

Var finns det vetenskapliga underlaget kring detta att allmogedjuren ska ha så fattig kost? Jag vill ha forskning att luta mig mot, eller rejält belagda fakta. Varifrån kommer detta att allmogedjuren inte kan ta upp protein i samma mängd som moderna djur, eller att de klarar sig på fattigare foder?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #79 skrivet: 03 feb-09 kl 19:32 »
Jag var på föreläsning med vår allra bästa fårveterinär där just lammstorlek hos allmogefår kom upp...
Han tyckte inte att allmogefårens lamm skulle vara så mycket mindre än andra lamm.... Det tydde på för snål utfodring (och den veterinären är inte bortkommen när det gäller allmogefår heller) ;)
                                           Mvh
                                       Charlotte

Vågar jag gissa att det är samme fårveterinär som jag haft som mentor :D
dvs Kalle H. ?

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser