Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderleda?  (läst 18956 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Foderleda?
« Svar #40 skrivet: 31 jan-09 kl 19:44 »
Av allmänt intresse då vi inte kan gissa oss till alla fakta!

Hur många djur per m2? Hur länge har du haft de olika djuren? Köpta från olika besättningar? Avmaskade vid inköp?

Kan du lista turordningen med vad veterinären har ordinerat/vad du har gett dem (kanske ngt utöver det veterinären ordinerat)/tidslinjen för "sjukdomsförloppet" och för medicineringen ... då är det lite lättare att få en helhetsbild!

Charlotte: Det finns människor som faktiskt aldrig ger sina djur några mineraler alls! Både selen och koppar är det stora brister på i Sveriges jordar. Många djur klarar sig bra ändå, men helst plötsligt så slår det till! DÅ tar det lika lång tid att bygga upp deras mineralförråd som det har tagit för bristen att uppstå! Sen kan jag tycka att det låter på dig som om Lollo ska lyssna på sina rådgivare och dig, men inte på oss andra ... det rimmar illa med vad ett forum är till för!  8)
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #41 skrivet: 31 jan-09 kl 19:46 »
Men varför ger du allmogefår så mycket kraftfoder över huvudtaget? Märklig vet som rekomenderade så mycket kraftfoder till en värmläning som egentligen inte ska behöva äta en massa kraftfoder ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #42 skrivet: 31 jan-09 kl 20:10 »
Exotica: Rådgivaren och jag hade vad jag förstår ungefär samma åsikter, jag har inte skrivit att Lollo SKA följa någons råd, men att fortsätta på en linje som funkar är väl inte helt fel? Provar man en hel massa åtgärder från olika håll utan att låta det hela ta sin tid så blir det förmodligen inte alls bättre.
  Lollos djur har fri tillgång på mineral och salt, hos oss har det alltid räckt till. Om hon inte givit sina får mineraler alls under lång tid så hade det antagligen varit något att fundera på. Men fel i mineralbalansen som skulle kunna uppstå hos helt vanliga djur som har tillgång på bete sommartid och mineral året runt borde visa sig genom sämre tillväxt på lamm osv innan djurens näringsupptag blir så dåligt att dom magrar av.

Kimma: Vad tycker du att man ska göra med avmagrade allmogefår? Låta dom svälta ihjäl bara för att dom "ska" klara sig utan kraftfoder? Jag tycker den här tråden är ett umärkt exempel på att ALLA får behöver bra mat.
 Och den belyser "farligheten" med att upplysa om att vissa raser inte "behöver" kraftfoder. ALLT beror på vad grovfodret man ger dom innehåller, inte vilken ras det är.
 Sen kan det väl vara så att fåren hade parasiter med sig när dom kom eller har något annat problem med näringsupptagningsförmågan (dom kansk skulle klara sig utan kraftfoder om dom varit problemfria, vad vet jag?!?), men att både värmlänningar och gotlandsfår blivit tunna tycker jag talar sitt tydliga språk.
                                      Mvh
                                    Charlotte
« Senast ändrad: 31 jan-09 kl 20:13 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #43 skrivet: 31 jan-09 kl 20:17 »

Kimma: Vad tycker du att man ska göra med avmagrade allmogefår? Låta dom svälta ihjäl bara för att dom "ska" klara sig utan kraftfoder? Jag tycker den här tråden är ett umärkt exempel på att ALLA får behöver bra mat.
 Och den belyser "farligheten" med att upplysa om att vissa raser inte "behöver" kraftfoder. ALLT beror på vad grovfodret man ger dom innehåller, inte vilken ras det är.
 Sen kan det väl vara så att fåren hade parasiter med sig när dom kom eller har något annat problem med näringsupptagningsförmågan (dom kansk skulle klara sig utan kraftfoder om dom varit problemfria, vad vet jag?!?), men att både värmlänningar och gotlandsfår blivit tunna tycker jag talar sitt tydliga språk.
                                      Mvh
                                    Charlotte

Jag skrev väl inte att de aldrig ska ha kraftfoder, jag ifrågasatte bara mängden, ett helt kilo för en tacka på knappt 60kg tycker jag låter lite väl mycket. Men så får Lollos får kanske inget annat förutom kraftfoder och hö heller. Jag utgår från hur jag sköter mina egna värmlänningar och de får fortfarande sly, nässlor, bröd, morötter och frukt i små mängder flera gånger i veckan istället för en massa färdigproducerat fårfoder.  :(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #44 skrivet: 31 jan-09 kl 20:26 »
Jag skrev väl inte att de aldrig ska ha kraftfoder, jag ifrågasatte bara mängden, ett helt kilo för en tacka på knappt 60kg tycker jag låter lite väl mycket. Men så får Lollos får kanske inget annat förutom kraftfoder och hö heller. Jag utgår från hur jag sköter mina egna värmlänningar och de får fortfarande sly, nässlor, bröd, morötter och frukt i små mängder flera gånger i veckan istället för en massa färdigproducerat fårfoder.  :(
Mina får (Åsenfår, Finullskorsningar och en Leicester) får inte heller dom något kraftfoder ännu, dom får ett bra ensilage och en massa aspsly och det är över två månader kvar till lamning och det ser inte ut att gå någon nöd på dom. Men skulle jag ha haft ett sämre grovfoder eller av någon annan anledning haft får som blivit tunna skulle jag naturligtvis ge dom kraftfoder i den mängd som behövs för att komplettera grovfodret, oavsett ras.
 Jag menar inte att du Kimma skulle svälta dina får, hoppas inte du tror det!
Men det här är ju frågan om djur som har problem med hullet. Och antagligen tycker rådgivaren att dom behöver sitt kraftfoder eftersom dom är dräktiga och inte har något hull att ta av som tackorna oftast behöver göra när dom mjölkar som mest. Måste man börja stödutfodra med en massa kraftfoder DÅ är risken för fodeleda och annat elände ÄNNU större.
Men det är det här generella rådet många ger att man inte ska ge Allmogefår kraftfoder för att dom inte behöver det utan klarar sig på grovfoder i alla lägen som jag blir så less på att höra, för det ÄR inte sant...
                                          Mvh
                                      Charlotte
« Senast ändrad: 31 jan-09 kl 20:40 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Norna

• Blekinge
« Svar #45 skrivet: 31 jan-09 kl 20:44 »
Lollo, tänker på dig och dina tackor och hoppas allt löser sig   :)
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

louise

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 31 jan-09 kl 20:57 »
Ja, som Charlotte resonerat är precis så jag tänkt. De var magra, å i det läget är det skitsamma i vilket stadie i dräktighten de är eller om de är allmogefår. Deras vikt måste upp!

Jag började på 1 hg/dag å har ökat med 1 hg i veckan å låg alltså på 5 när de slutade äta. Troligen är en av förklaringarna (utöver parasiterna) att de fått för lite protein, då jag bara gett korn.

Och ja, lite "lurad" av allmogesnacket blandat med dåligt påläst har de alltså fått denna proteinfattiga foderstat. Nu kommer jag ge 20 % koncentrat å inte bara korn som hittills för att de ska få det protein rådgivaren trodde fattades.

Men, rådgivaren tyckte också att det var lite märkligt att de la av trots att de fick så mkt mat. Han var lite skeptiskt till förklaringen att de fått acidos. Men samtidigt var det ju behandling mot det som hjälpte.

Men.. jag är faktiskt orolig för en av värmlandstackorna. Tror hon vägrar fortfarande, jag måste ha superkoll i morgon bitti.
« Senast ändrad: 31 jan-09 kl 21:00 av Lollo »

hustran

« Svar #47 skrivet: 31 jan-09 kl 22:08 »
Jag vill inte "störa" dig för mycket, men är du säker att dina tackor är magra?

louise

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 31 jan-09 kl 22:27 »
haha, ja det har tar allt fler roliga vändningar;) Stod å funderade över det idag också. Klämde å kände å tänkte, va fan. Men jo, de är allt magra. Å lammen i år var enormt magra, så nåt står inte rätt till. Å du har följt tråden hoppas jag. Inget får slutar äta plötsligt, får äter alltid allting om de bara får.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #49 skrivet: 31 jan-09 kl 22:43 »
20% soja på pellets är det du lägger till kornet då? Inte 20% tackfor, det blir för dåligt.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

louise

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 31 jan-09 kl 22:52 »
"soja på pellets", vad menar du  med det?

det blir kokoncentrat till dem.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 01 feb-09 kl 09:45 »
Lollo! Kom på en sak! Har du gett alla 5 hg på samma gång? Samtidigt alltså, vid ett tillfälle om dagen?
Iså fall kan det vara det som är problemet!

Jag ger aldrig mer än 4 hg vid ett tillfälle, pga att magarna kan balla ur då. Så om man ger 5 hg så ger man 2,5 på morgonen och 2,5 på kvällen.
Om jag vore dig så skulle jag oavsett giva dela upp kraftfodret på två givor nu när de är dåliga.

Jag kanske skulle åka hem till dig och känna och titta på dina får ;), jag bor inte mer än några mil bort!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

louise

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 01 feb-09 kl 11:24 »
va? finns det fler här som inte gett sig till känna? Så klart du ska komma hit! å gå med i vårt arbets-bytar-gäng;)

Nu äter de bra, även den lilla bruna. Men det verkar som om de är lösa i magen fortfarande.

Alltså, det var inget fel på deras bajs tills de efter fodervägran smällde i sig för mycket kraftfoder. Den diarré de hade innan var botad med maskmedel å de hade bajsat snygga pluttar i två veckor.

Charlotte

• -
« Svar #53 skrivet: 01 feb-09 kl 11:36 »
 Va roligt att höra!
        Mvh
       Charlott

louise

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 01 feb-09 kl 11:54 »
Men de har ätit i flera dagar.. ni måste ha missat det alla. jag tycker jag skriver å skriver.;)

Men diarrén nu, vad gör jag med den? Kan det rätta till sig om jag nu bara ger dem 0,5-1 hg tills det är bra, eller andra åtgärder? (Mer än akuta saker som kol tills de tillfrisknar)

Ulla Krull

« Svar #55 skrivet: 01 feb-09 kl 12:12 »
Skönt att höra att det inte är Maedi-Visna de lider av!

Angående deras lösa magar så kan man ju också fundera på om det är så att det är några individer som drabbas om och om igen så kan de vara sådana som har känsliga magar och har man en större besättning så kan det vara så att man helt enkelt sållar bort dem. Man kan ofta se på sommaren att vissa oftare blir lösa i magen vid byte av bete men även när man börjar ge kraftfoder medans merparten inte nämnvärt påverkas.
Om man inte har så många djur kan detta kännas drastiskt men då får man kanske vänja sig vid att ha djur som oftare har diarré och som kräver långsamma foderbyten. Jag antar att deras tarmar kan ju vara skadade av parasiterna om de hade stora problem men det borde ju veterinären ha koll på om det kan vara så och hur prognosen för läkning ser ut.

Jag såg att kol har diskuterats i olika former men såg inte alternativet kolpasta på tub (kanske missade jag det?). Recovins kolpasta har jag alltid hemma och ger till lamm och tackor som blir riktigt dåliga. Det brukar ha en mycket bra effekt och de brukar bli bra i magarna efter det. Jag ger det i några dagar beroende på hur dåliga de är.

Vad det gäller kraftfoder så kanske det är bra stt köpa in färdiga pellets ett tag så du får ett balanserat kraftfoder som djuren inte kan sortera. Om man ger t ex spannmål/soja/betfor så kan de sortera och om de äter mycket soja så brakar magarna ihop ganska snabbt.
Det kan ju tom vara idé att köpa lammpellets som det är mer krut i än tackpellets och ge det i små mängder istället för att ge större givor tackpellets.

Försök även att få tag på bra halm som de gilla att äta och ställ in en bal på foderbordet eller bakom foderhäck så de kan äta även av det för att balansera magen. Jag kommer aldrig ihåg vilka sorter det är mina äter mest av (förutom durumvetehalm som de var som galna i men det går knappt att få tag på) men det går ju att prova sig fram - det de inte äter lägger man ju i ströbädden  ;)

Charlotte

• -
« Svar #56 skrivet: 01 feb-09 kl 12:16 »
 Mina får är heltokiga i havre och kornhalm, den köpta vetehalmen gillar dom inte.
Men det kan bero på att det finns en del grönt ogräs i den "hemgjorda" halmen, jag vet inte riktigt?
                               Mvh
                            Charlotte

louise

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 01 feb-09 kl 12:45 »
varför ska de äta halm? Att få tag på bra halm i år, och nu, det är ju ett stort skämt. Jag kan i och för sig få tag på extremt dyr halm, som är inihelvte besprutan och därmed glansig och fin. Jag strör bara med torv och fåren hjäper till med höspill.

Charlotte

• -
« Svar #58 skrivet: 01 feb-09 kl 12:50 »
 Halm kan stabilisera magarna, men dina äter ju redan hö och inte ensilage förståss...
 Mina plockar i sig av halmen i ströbädden, även om jag önskade att dom lät bli ;), halmen är dyrare än vad grovfodret är...
                                             Mvh
                                           Charlotte

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #59 skrivet: 01 feb-09 kl 13:04 »
Jag såg att kol har diskuterats i olika former men såg inte alternativet kolpasta på tub (kanske missade jag det?). Recovins kolpasta har jag alltid hemma och ger till lamm och tackor som blir riktigt dåliga. Det brukar ha en mycket bra effekt och de brukar bli bra i magarna efter det. Jag ger det i några dagar beroende på hur dåliga de är.

Jodå jag brukar vara den som gapar om Prokol i alla inlägg om grillkol o träkol :D
Så att man ska veta att det bara är AKTIVT kol som hjälper vi diarrer orsakade av bakterier. Är det virusdiarre som t.ex Corona så hjälper inte Prokolen heller.
(djurägare med bara få djur brukar inte vilja köpa prokol för 400 kr....)

Håller med Charlotte om att äter djuren hö så spelar halmtillskott inte så stor roll.

Och i ett fall där djuren redan ÄR MAGRA så tycker jag att man inte ska ge Halm alls!!

Det tar ju bara upp utrymme i våmmen som skulle kunna fyllts med protein foder istället så att dom går upp i vikt.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

624 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser