Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras var Folke?  (läst 3435 gånger)

Intricate

Vilken ras var Folke?
« skrivet: 27 jan-09 kl 11:35 »
När jag började med höns så fick jag en tuppkyckling av min granne och jag döpte den till Folke. Folke blev tam första dagen och satt alltid i ens knä, på axeln eller på huvudet.
Varken jag eller grannen vet vilken ras han var men eftersom han kötpes från ett hönseri så vet jag i alla fall vad han inte är eftersom hönseriet inte hade alla raser förstås. Jag tror heller inte att han är en blandning eftersom hönseriet han kommer ifrån kläckte fram renrasiga djur för att sälja så jag tror att han är renrasig. Däremot kan han mycket väl vara av värphybrid ras typ rubin eller något liknande.

Hur som helst. Grannens hund dödade Folke och jag grät floder förstås.

Jag har några bilder på Folke men de ger inte riktigt rättvisa tycker jag.

Han var mer gul, varmt gul än vad bilden visar. På bilden ser han mer vit ut men han var riktigt gul och hade riktigt färgstarka gula/orangea ben. Jag vet att han var en tupp för han gal flera gången. Ett märkligt galande inte med höga vackra toner utan mer som ett skorrande så man skrattade varje gång han gal. Han ser ju liten ut på bilden och han var inte så gammal, bara kanske 2 månader gammal men som jag uppfattade det så verkade det inte som om att han skulle bli en stor tung ras utan en lite mindre. Kanske inte dvärg men heller ingen baddare.

Så är det någon som har någon gissning på vad han kan ha varit för ras? Vill gärna köpa en ny för jag saknar Folke så mycket. Även om den nya säkert inte skulle bli alls lika tam. Vad less man bli på hundägare ibland, även fast jag själv varit en så skakar man bara på huvudet när man ser folk som har lösa hundar men som inte har ett dugg koll på dem.

Intricate

SV: Vilken ras var Folke?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-09 kl 11:38 »
Glömde skriva att han efter en tid fick stjärtfjädrar med lite svart på.

Max matte

« Svar #2 skrivet: 27 jan-09 kl 12:57 »
Jag miste två hönor när de mötte grannens hund en gång! Det värsta var att de inte ville tro att deras söta hund kunde göra något sådant, men de andra grannarna som ingrep kunde intyga att han gärna hade dödat allihop om inte de hade ingripit. Hunden går fortfarande lös ibland.

Min hund dödade en kattunge en gång, men då betalade jag en rejäl slant och bad om ursäkt samt hade en längre och ganska fysisk diskussion med hunden om kattliga rättigheter. Sen dess aktar jag mig för att låta honom träffa kattungar.

Djur är ju djur, men man måste be om ursäkt å deras vägnar när de ställer till elände.
har fem hemkorsade hönor, två dvärgcochinhöns och en gotlandstupp. Har också häst, tax och katt. Intresserad av handarbete och vävning.

Intricate

« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 13:41 »
Jag miste två hönor när de mötte grannens hund en gång! Det värsta var att de inte ville tro att deras söta hund kunde göra något sådant, men de andra grannarna som ingrep kunde intyga att han gärna hade dödat allihop om inte de hade ingripit. Hunden går fortfarande lös ibland.

Min hund dödade en kattunge en gång, men då betalade jag en rejäl slant och bad om ursäkt samt hade en längre och ganska fysisk diskussion med hunden om kattliga rättigheter. Sen dess aktar jag mig för att låta honom träffa kattungar.

Djur är ju djur, men man måste be om ursäkt å deras vägnar när de ställer till elände.

Jo ibland händer det ju olyckor. Jag fick ingen ersättning eller ursäkt eller förståelse. Tuppen befann sig på min tomt, på min gräsmatta och då borde det inte fått hända. Men det gjorde det.

Gamina

« Svar #4 skrivet: 29 jan-09 kl 08:31 »
Kan du inte skriva vilka raser hönseriet har så kommer säkert möjligheten att öka att du får ett svar. En annan möjlighet är att du visar bilden för någon på det hönseriet som kanse kan svara på vilken ras det är.
Genbank för Gotlandshöns

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 29 jan-09 kl 09:05 »
Kommer han från ett hönseri är det väl troligast att de födde upp värphybrider. Rashönsen är det mest hobbyodlare som föder upp. Det är svårt av fotot att döma vad han skulle kunna vara. Hans ben tex syns inte, var de släta, befjädrade, färg etc?

Intricate

« Svar #6 skrivet: 30 jan-09 kl 08:32 »
Kan du inte skriva vilka raser hönseriet har så kommer säkert möjligheten att öka att du får ett svar. En annan möjlighet är att du visar bilden för någon på det hönseriet som kanse kan svara på vilken ras det är.

Jo jag har tänkt visa bilden för dem när jag åker dit nästa gång.

Det är svårt att skriva ner alla raser de har för det är säkert över 25 stycken olika

Intricate

« Svar #7 skrivet: 30 jan-09 kl 08:37 »
Kommer han från ett hönseri är det väl troligast att de födde upp värphybrider. Rashönsen är det mest hobbyodlare som föder upp. Det är svårt av fotot att döma vad han skulle kunna vara. Hans ben tex syns inte, var de släta, befjädrade, färg etc?

Som jag skrev innan så föder de upp många olika raser. De har kanske två värphybrider också men en massa olika raser. Och som jag skrev innan så syns inte benen på bilden men att de var starkt gulorangea. Jag vet inte vad du menar med släta men de var inte håriga iaf utan gulaorangea som sagt.

Jag har själv försökt kolla vad han kan vara för ras men jag går verkligen bet på det. Jag får väl vänta tills i mars då man får ta med en bild till hönseriet.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 30 jan-09 kl 08:37 »
När min pojkvän köpte höns av en uppfödare så fick han med sig en korsning av något... Vet även ett hönseri med massa raser. Han som driver det skrattade när jag sa att jag tyckte om att hålla på och korsa och sa att "det gör jag med".

Så det kan mycket väl vara en korsning ändå, fast den kommer från ett hönseri eller en uppfödare.

Annars så... Hedemora kanske? De kan ju ha hur många färger som helst nästan. Den här tuppens färger liknar din lille ganska mycket.

http://www.pellbo.se/images/Aprikos_tuppBK.jpg
« Senast ändrad: 30 jan-09 kl 08:39 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 31 jan-09 kl 10:43 »
Tycker ni inte att Folke ser väldigt o-tuppig ut? Ganska liten kam och små slör, kort stjärt, och inga spetsiga fjädrar... Missförstå mig inte nu - jag tror inte trådskaparen ljuger och om han gol och inte lade ägg var han säkerligen en tupp, dessutom en tjusig sådan - men jag undrar bara hur det kommer sig att såg så höne-aktig ut? Eller också är det bara jag som är dålig på att könsbestämma höns.  :-[
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 31 jan-09 kl 11:32 »
Alldeles för stor kam för och slör för att vara en höna i den där åldern.  ;D (2 månader - enkelkammar börjar ofta växa på tupparna redan vid 2-3 veckor)
Inte ens våra vita Lohman har så där stora kammar innan de börjar att lägga ägg och då "efter ett tag att de har kommit igång". (ibland handlar det om 1-2 år innan de har fått sina stora "Lohman kammar)

Många av våra fullvuxna höns har en tredjedel så stor kam som den där lilla kraken hade.
« Senast ändrad: 31 jan-09 kl 11:34 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 31 jan-09 kl 12:01 »
Jahaa, var han bara två månader! Jag läser ju som en kråka ibland.  :-[ ::)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 jan-09 kl 17:31 »
Han ser precis ut som min leghorntupp fast han är vit. Han kanske skulle bli en brun leghorn? El korsning med olika leghorn el leghornhybrid. Har kycklingar snart om du bor i närheten. Mina leghorn är de nyfiknaste jag har, de är roliga, pigga alerta. De är mysiga att ha lösa för de kan inte låta bli att kolla vad man gör.

Intricate

« Svar #13 skrivet: 02 feb-09 kl 07:29 »
Hedemora är han inte för den rasen hade de inte. Leghorn kan han däremot vara för det hade de mycket av. Dock mest vita men ändå. Ser han ut att vara i rätt storlek och ha rätt kam för leghorn vid den åldern han var? Jag tänker mest att leghorn inte är den rasen som jag förknippar med att vara sådär riktigt tama på en gång och därför inte tror att han var en sån.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #14 skrivet: 02 feb-09 kl 07:53 »
Det är väl individuellt kanske och beror väl lite på hur mycket man håller på med dem också. Av våra fyra är två hönor rätt skygga, en höna VÄLDIGT tam, hoppar upp på min arm så fort jag kommer och tuppen har alltid varit rätt social också.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #15 skrivet: 02 feb-09 kl 08:09 »
Vilken underbar bild! ;D
Den som har en lever får se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur mycket vågar man ta betalt?
« Svar #16 skrivet: 02 feb-09 kl 09:05 »
Om man pysslar med dem mycket och framför allt sedan de är små så är det nästan omöjligt att inte få dem tama oavsett ras.

kluck

« Svar #17 skrivet: 03 feb-09 kl 13:30 »
 :D det ser lite ut som en leghorn

Taggis

• vänner
« Svar #18 skrivet: 03 feb-09 kl 20:42 »
Min första tupp var en vit leghorn som kom till oss som vuxen .Han var otroligt snäll & gosig man kunde ta upp honom i famnen utan vidare kom när man kallade på honom . Min mamma hittade honom bunden vid en gravsten i Malmö så vi visste ju inget om honom men snäll var han ivf vår Albin  :-*.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 03 feb-09 kl 20:44 »
Bunden vid en gravsten!? :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, Davvan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser