Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stödfrågor  (läst 2211 gånger)

signe

Stödfrågor
« skrivet: 26 jan-09 kl 18:21 »
Har upptäckt att det finns ett nationellt stöd för getter i vissa stödområden, 430 kr per get där jag bor. Om jag byter ut en del av mina tackor mot getter så skulle det bli ekonomiskt fördelaktigt inser jag. Om man dessutom väljer t.ex. allmogegetter så kan få ytterligare 800 kr i fast ersättning + 1000 kr per djurenhet (1 get = 0,15). De 800 kr är per djurslag så har man både allmogefår, allmogegetter och linderödssvin så blir det väl 800 x 3? Linderödssvinen ger 1500 kr per djurenhet. Någon som vet varför?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Stödfrågor
« Svar #1 skrivet: 26 jan-09 kl 19:08 »
Linderödssvinen ger 1500 kr per djurenhet. Någon som vet varför?

För att man inte får något Slaktsvinsproduktionsstöd för dom.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 26 jan-09 kl 22:36 »
Fast, även den vanliga svenska lantgeten är berättigad bidrag för utrotningshotad djurart.

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 09:35 »
Gruff..Gäller det "våra" getter oxå??
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 27 jan-09 kl 10:28 »
Vem kan få ersättning?
Du kan få ersättning när du håller djur av raser som finns med på EU:s lista över utrotningshotade svenska husdjursraser. Dessa är:

Nötkreatur  Fjällko 
   Rödkulla 
   Allmogeko: väneko, ringamålako, bohuskulla 
Får  Ryafår 
   Finullsfår 
   Gutefår 
   Allmogefår: dala pälsfår, roslagsfår, skogsfår 
Getter  Lantrasget 
   Allmogeget: göingeget, jämtget 
Svin  Linderödssvin 

Vad är nytt från och med 2007?

Du får en fast ersättning per djurslag.
Du får inte ersättning för kastrerade djur.
Besättningar med får ska vara anslutna till förenklad kontroll eller program för bekämpning av viruset Maedi-Visna.
Djurenhetsvärdet har höjts till 0,5 för linderödssvin eftersom slaktsvin inte ingår.
Kravet på härstamning för djur som inte har varit anslutna till miljöersättningen tidigare har skärpts för fjällkor, rödkullor, ryafår, gutefår och svenskt finullsfår.
För vissa raser behöver du inte längre skicka in härstamningsbevis. Det gäller alla fårraser, fjällkor och rödkullor. Jordbruksverket kommer att hämta dessa uppgifter direkt från Fårkontrollens och Svensk Mjölks register. För övriga raser ska du bifoga genbanksintyg vid ansökan eller komplettera senast den 31 augusti.

Märk väl att alla djur skall vara minst 6 månader vid ansökningstillfället samt vara insatta i avel. Ej kastrerade djur alltså.
« Senast ändrad: 27 jan-09 kl 10:30 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

signe

« Svar #5 skrivet: 27 jan-09 kl 13:34 »
Stödet till hotade husdjursraser kände jag till men inte det nationella på 430 kr per get. Det blir ju ett ganska bra tillskott till foderkontot. En annan sak som jag såg på Jordbruksverkets hemsida var att det från nästa år inte blir några stöd alls till dem som brukar mindre än 4 hektar. Inser man verkligen vad det innebär? Det finns ju många små hobbybrukare och många av dessa har ju precis de hotade husdjursraser man vill stödja.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 27 jan-09 kl 19:43 »
mollys, yapp om man har 7 eller fler getter i avel.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 28 jan-09 kl 11:27 »
En annan sak som jag såg på Jordbruksverkets hemsida var att det från nästa år inte blir några stöd alls till dem som brukar mindre än 4 hektar.

Intressant men vart hittar man det   ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jan-09 kl 11:30 »
EU vill undvika stödutbetalningar som är så små att kostnaden för det administrativa arbetet är högre än det utbetalda beloppet. EU höjer kravet så att jordbrukaren måste bruka minst 1 hektar eller få minst 100 euro i stöd för att ha rätt till stöd i fortsättningen. Sveriga kan sätta gränsen vid upp till 4 hektar eller 200 euro i stöd. Det är inte ännu klart exakt vilken gräns som Sverige kommer att välja.

http://www.sjv.se/amnesomraden/stodtilllandsbygden/halsokontrolleneuseroverjordbrukspolitiken.html

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 28 jan-09 kl 12:13 »
mollys, yapp om man har 7 eller fler getter i avel.

Undrar om du inte har fel där? Jag är ganska säker på att det räcker att du har två getter (eller en get och en bock för den delen) i och med att man införde "grundbeloppet" på 800 kr. Innan det var man, som du skriver, tvungen att ha minst 7 getter för att komma upp i en djurenhet och därmed 1000 kr, som är det minsta beloppet för utbetalning.

Däremot så måste Svenska Lantrasgetter vara registrerade i Bockavelsförbundets register från och med 2009 för att få stöd. Det är väl dold information, SJV har t ex gömt den här: http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Jordbruksstod/JSI64R.pdf
Allmogegetterna funkar som tidigare, de ska vara genbanksanslutna och behöver alltså INTE registreras någon annanstans.

Sedan så undrar jag om det Signe skriver, att det inte blir några stöd alls till de som brukar mindre än 4 hektar, även gäller stödet till hotade husdjursraser. Jag tror faktiskt inte det?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 28 jan-09 kl 15:26 »
Undrar om du inte har fel där?

Kan ju ha ändrats. Vore ju en ljusning i så fall. Nu måste jag ju kolla mina källor bara för det *pust*  :)

/BB

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 28 jan-09 kl 15:46 »
Kollat :-) Jag hittar inget om antalet eller härstamningen i broschyren. Men i själva ansökan står det så här;

"Renrasighetsintyg
För att göra ansökningsförfarandet enklare kommer Jordbruksverket att kontrollera härstamningsuppgifter
för fjällkor, rödkullor, alla fårraser och lantrasgetter direkt via, Svensk Mjölk, Elitlamm Avel (före
detta fårkontrollen) eller Jämtlands semin- och bockavelsförening. Jordbruksverket kommer att begära
härstamningsuppgifter för de djur som sedan tidigare inte är godkända. Du behöver vara ansluten till
aktuell härstamningskontroll innan du skickar in ansökan. Du bör ha kontrollerat att härstamningskontrollen
fått in rätt härstamningsuppgifter på de djur du söker stöd för. Anmälan till Elitlamm Avel gör du
på 018-31 73 77 eller e-post farkontroll@faravelsforbundet.com. Anmälan till härstamningskontroll
för fjällkor, rödkullor gör du till den lokala husdjursföreningen. Anmälan till härstamningskontrollen
för lantrasgetter gör du på www.bockavel.se, och inloggningsuppgifter fås via helen@gardsnas.se.
För allmogekor, getter och linderödssvin måste du bifoga ett genbanksintyg för alla djur du söker"

signe

« Svar #12 skrivet: 28 jan-09 kl 17:55 »
Inte lätt att hitta igen något man läst på Jordbruksverkets hemida men till sist...
Citera
Lantbrukare som bara brukar lite mark
och lantbrukare som får lite pengar i stöd
kommer inte att ha rätt till stöd i framtiden.
EU tycker att arbetet med att betala ut små stöd
kostar för mycket. Därför tas de små utbetalningarna bort.
I Sverige kan det gälla lantbrukare som brukar mindre än 4 hektar
eller som får mindre än 200 euro i stöd.
Den nya gränsen kommer att gälla från och med den 1 januari 2010.

Ur Nyheter 2009 http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Jordbruksstod/JS11.pdf

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 28 jan-09 kl 18:20 »
Kollat :-) Jag hittar inget om antalet eller härstamningen i broschyren.

Nä, det var väl dumt att tro att de kunde de skriva ut det i klartext, det vore väl för enkelt!  8)

Men om man "läser mellan raderna" och räknar litegrann, så framgår det av broschyren (tabellen på sidan 4) att man får 800 i fast ersättning/djurslag + 150 kr/get.
800+150+150 blir 1100. Detta innebär att om man har 2 getter kommer man över den magiska 1000-kronorsgränsen för utbetalning! Så sök, även ni som bara har två getter!

Kravet på känd härstamning i tre generationer behöver väl inte direkt avskräcka? Den anmäler man ju in själv, så det är bara att sätta "kalle, pelle och lisa"  som förfäder. Vad Kalle, Pelle och Lisa är för några figurer bryr sig förmodligen inte myndigheten om.  ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #14 skrivet: 29 jan-09 kl 05:13 »
Menne, Kalle, Pelle och Lisa ska uppges med sitt SE-nummer. Och det går inte med hittepålappar i öronen inte.

Sussilo

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 jan-09 kl 06:40 »
Går det att dikta ihop en härstamning, blir ju bidrag för utrotningshotad ras rena farsen! Jag har också uppfattat beloppen på samma sätt som Mmmm, men är inte insatt.

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 29 jan-09 kl 07:28 »
 Varför tror ni att det ska gå att dikta ihop en härstammning nu?
Man behöver inte skicka in något på redan kända djur, det är väl bra? Mindre byråkrati!
                               Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 29 jan-09 kl 10:36 »
Nej, jag "diktar" inte, utan reagerade på Mmmm:s inslag om "kalle, pelle och lisa". Mindre byråkrati är utveckling i rätt riktning!

signe

« Svar #18 skrivet: 30 jan-09 kl 22:11 »
Men om den nya gränsen blir 200 euro eller 4 hektar så blir det väl färre som kan få stöd?

Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser