Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästslakt & hästkött.  (läst 19038 gånger)

Pong

Hästslakt & hästkött.
« skrivet: 26 jan-09 kl 02:00 »
Är det någon som ägnar sig åt hästslakt och tar tillvara på hästarna när de blir utjänta eller föl? Eller är ni lika blödiga som övriga hästsverige och skickar ner hästen till Italien för att slaktas där för att bli gourmesalami?

Har ni något principiellt emot att äta hästkött, även om det skulle vara en anonym häst?
Jag bara undrar.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #1 skrivet: 26 jan-09 kl 02:08 »
När vår stallägarens häst bröt benet så nödslaktade han och rökte sedan delar av hästen. Det blev väldigt gott.

Jag skulle dock inte vilja äta min egen häst men har inget emot att äta andras.

Jag gillar dock inte det hästkött som säljs över chark men äter gärna hamburgerkött men jag vet inte om det innhåller någon andel hästkött numera.

Jag skulle gärna öka min hästköttskonsumtion om det innebar att hästar skulle slaktas här i Sverige istället för att åka till Italien och bli slaktade där.

Pong

« Svar #2 skrivet: 26 jan-09 kl 02:19 »
När vår stallägarens häst bröt benet så nödslaktade han och rökte sedan delar av hästen. Det blev väldigt gott.

Jag skulle dock inte vilja äta min egen häst men har inget emot att äta andras.

Jag gillar dock inte det hästkött som säljs över chark men äter gärna hamburgerkött men jag vet inte om det innhåller någon andel hästkött numera.

Jag skulle gärna öka min hästköttskonsumtion om det innebar att hästar skulle slaktas här i Sverige istället för att åka till Italien och bli slaktade där.

Hamburgerkött är hästkött. Det enda hästkött som finnes att tillgå i handeln.

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 jan-09 kl 04:05 »
Haer nere aer det vaeldigt tabu att aeta haest!!!!
Jag aeter gaerna haest men inte den haest jag kaenner.
Skulle kunna ge koett fraan den haest jag kanner till hundarna men inte aeta sjaelv.

Maanga som saejer sej inte aeta haestkoett har inte en susning om att hamburgerkoett aer haest och dom jag sagt det till har blivit lite chockade (svenskar).

Husse aat haest naer han var i sverige och hade inget emot det.
Naer jag pratde med en lokal farmare haer nere saa kroep det fram att dom hade aetit de baesta delarna av en haest dom slaktat men att det mesta gaar till hundmat.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jan-09 kl 07:15 »
Jag har slaktat en hgst älskad kamrat som jag förr upp själv och haft i flera år och upplevt massa roligt med. Jag ville inte se honom fara runt bland olika ägare och tog beslutet att avlivning var det bästa i det här fallet.

Efter lite funderingar kom vi även fram till att vi bör ta vara på köttet själva. Kändes hel idiotiskt att inte kunna äta sin häst när vi äter alla våra andra djur som vi också älskar och har en mycket nära relation till.
Jag har aldrig varit emot hästkött,bla av redan nämnda anledningar, men var ändå liite skeptisk till att äta egen häst.............. :-\

Kunde inte hitta någon som ville komma hem till oss för att slakta hästen hemma, så det fick bli återtag på slakteri. Dom hade aldrig nånsin haft återtag på hästkött ;D och tanterna i kön på slakteriet höll på att falla baklänges som domino-brickor när jag sa det vid inskrivningen..det var ju några fler där som skulle slakta sina hästar... :-[

Men väl hemma med köttet, jag slog upp lådorna och kikade försiktigt..Och oj, vilket fint kött! Det kändes inte annorlunda än att stå vid köttdisken på Ica. Även om jag försökte tänka att detta var mi häst när jag packade köttet så gick det inte att koppla ihop det. Min häst var ju nånting annat än bara kött, det jag älskade hos honom satt ju i hans själ. När själen var borta var det ju trots alt bara "mat" som var kvar,om man nu ska vara lite djup....

Jag kommer absolut att göra likadant den dagen jag sitter i samma situation.

By the way, fick god suport här på forumet ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ancan

• Halland
« Svar #5 skrivet: 26 jan-09 kl 08:08 »
Jag skulle inte ha några som helst bekymmer att äta upp "en älskad häst", om den dagen skulle komma.
De hästar jag fått avliva har tyvärr varit medicinerade så mkt att det av den anledningen inte kännts ok.

Jag förstår överhuvudtaget inte alls de som sätter sina hästar på långa transporter till andra länder för att de är för fega för att själva ta sitt ansvar för att hästen får somna in på ett värdigt sätt!

För jag kan inte se några andra vinningar ed det handlandet, utom möjligen en lite ekonomisk kompensation - men det uppgår ju inte på långa vägar det ekonomiska värdet som köttet från en slaktad häst har...

A - C
"När man haft bråttom länge, måste man stanna upp och vänta in sin själ"

Gräbban

• -
« Svar #6 skrivet: 26 jan-09 kl 08:11 »
Åt ganska ofta hästkött när jag bodde i Schweiz. Där är det vanligt. Egentligen är det ju konstigt att man inte äter köttet, tanken på hur makalöst bra hästarna har haft det borde ju göra att samvetet mår bra.
Å andra sidan skulle jag inte vilja äta hund.... Det är på något vis för nära, då skulle man även kunna bli kannibal. :P
Hörde ett reportage om en kvinna  (i p1 förra vintern tror jag) som födde upp hästar, och alltid använde köttet när någon var tvungen att slaktas. Hon hade en väldigt sund syn på saken.
Med tanke på att jag ofta träffar vuxna människor som tycker jag e knäpp som kan äta upp "mina egna söta lamm", så är det kanske inte konstigt att många hellre skulle dö själva än att äta sin egen älskade lilla häst... De flesta har hamnat för långt bort från verkligheten, då allt kött i affärerna är anonymt förpackat.
Och vid all slakt gäller för min del: Inga långa transporter och inga långa väntetider på ett slakteri.
Allra helst hemmaslakt..
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Vilse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 jan-09 kl 08:46 »
men,,men ,,men,,hur gammal häst kan man äta?
Jag har en gammal kuse som var gammal då han kom till mej och hovslagaren gissade att han var 15 när han kom till mej och han bör då vara ca 20 nu.
Jag vet inte vad jag ska göra med honom om och när huset säljer.
1  Låta han ingå som prydnad i hagen och om nån vil använda honom som en down the road cruiser.
2  Sälja honom och få en futtig slant och inte veta var han hamnar?
3 Ta hit home-kill som skjuter honom i hagen och sen få honom i retur som hundmat. (det vi inte gjort slut pga flytt ger jag då bort till annan hundägare)

Kan man äta en kuse som är 20 år gammal?
Stutar har jag blivit tillsagd ska ätas innan dom är 4.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 jan-09 kl 09:01 »
Ta det sistnämnda alternativet tycker jag.  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 26 jan-09 kl 09:55 »
Hej
Jag har inga problem (tror jag ) att äta mina hästar
men då ska dom vara hyfsat unga max 4-5 år.
Tycker att hästkött är gott men svårt att få tag på  :(
Vet ingen som säljer eller ger bort.
Egentligen borde de inte vara nåt problem att äta äldre hästar
men med att det får hänga längre,
jag tar för givet då att det är som med nöt med hängningen.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 26 jan-09 kl 10:43 »

Om någon påstår att dom aldrig ätit hästkött,den har aldrig ätit på returang , uteställen eller korv.I visa länder skulle man aldrig kunna tänka sig att äta häst.Det beror på religösa föreställningar,när folken i norden blev kristna så slutade dom med att dyrka hästen,och äta den.
Sedan dess så har hantering av döda hästar haft en stämpel av tabu.Svensken som alltid vart rädd för överheten har annamat det fullt ut ända in i våra dagar.Skillnaden är Dansken där är det inte lika tabubelagt.....Danskarnas hämnd i Helsingborg var att slakta massor med hästar och slänga dom i brunar,för dom visste om svenskens inställning till döda hästar.Svenska soldater blev avrättade för att dom vägrade befatta sig med dom döda hästarna.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Mysse

« Svar #11 skrivet: 26 jan-09 kl 11:43 »
Jag tycker det är fantastiskt att så många är så positiva till att äta hästkött. Jag tror att tabuet kring att äta hästkött här i Sverige börjar blekna.
Om man tänker miljömässigt så är det ju mycket bra. Köttuppfödnig kräver stora miljöresurser nu för tiden. Vi bör äta det vi föder upp, då menar jag inte att man måste äta sin egen trotjänare om man har svårt för det.
Tänker man etiskt så är det ju också mycket bättre med en rid eller körhäst på middagsbordet istället för en stackars (köpt) kyckling som aldrig har sett solen. Det låter makabert men så är det.

Välkommen hem till oss på en kopp te!

saint206

• Småland
« Svar #12 skrivet: 26 jan-09 kl 12:06 »
jag skulle VILJA vara lika klarsynta som ni, men så är inte fallet. äter gärna anonymt hamburgekött på mackan, men jag skulle inte klara ut att äta min bästa vän helt enkelt.. för mig skulle det nog vara enkalre att äta min hund än min häst..
sen är ju som sagt det flesta av mina hästar någon gång medicinerade, så jag tror inte det skulle vara så hälsosamt heller för den delen.. :-\
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Mysse

« Svar #13 skrivet: 26 jan-09 kl 14:42 »
Jag kan inte alls lova att jag skulle kunna äta min häst heller (jag har ingen nu). Men jag tycker att det egentligen är en väldigt sund tanke. Ingen har ännu "gått i taket" och tyckt att det skulle kunna liknas vid kannibalism.
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 26 jan-09 kl 14:43 »
De mediciner som man ge till hästarna men som ger livslång karens beror på att de som tillverkar medlen inte vill göra tester på hur lång tid det tar för medlen att gå ur kroppen. Men de går ur så det bör inte vara farligt att äta en medicinerad häst bara det har gått en tid sen sista behandlingen.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #15 skrivet: 26 jan-09 kl 17:45 »
Hamburgerkött är hästkött. Det enda hästkött som finnes att tillgå i handeln.

Det stämmer inte alls. Vi har både rent hästkött och hamburgerkött att tillgå i charken på vår affär och de smakar inte alls likadant. Under en period på 1-2 år fanns inte hamburgerkött att tillgå och det rena hästköttet var det enda som erbjuds.
Jag gillar dock smaken på hamburgerköttet mkt mer och smaken på stallägarens häst liknade hamburgerköttets (fast godare).

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #16 skrivet: 26 jan-09 kl 17:50 »
Av någon anledning ska det tas trikinprov på allt hästkött.
Det har förekommit trikiner i importerat hästkött, men jag vet inte om det någonsin har påvisats i svenskt.
Läskigt tycker jag, jag har svårt att äta något slags kött där det finns den minsta tusendels risk för trikiner.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Pong

« Svar #17 skrivet: 26 jan-09 kl 17:55 »
Av någon anledning ska det tas trikinprov på allt hästkött.
Det har förekommit trikiner i importerat hästkött, men jag vet inte om det någonsin har påvisats i svenskt.
Läskigt tycker jag, jag har svårt att äta något slags kött där det finns den minsta tusendels risk för trikiner.

Med andra ord har du svårt att äta fläsk.

Lisasgården

• lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
« Svar #18 skrivet: 26 jan-09 kl 18:03 »
Mmmm helt riktigt, jag äter inte gris. Ingen slags gris. Inte heller räv, grävling, lo, varg o björn. Eller tamhundar och katter ;-)
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Vilse

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 jan-09 kl 20:06 »
Det haestkoet jag aetit och hittat i sverige: en lokal koettaffaer hade H-entrecote och H-biff paa sin whiteboard tavla bakom disken.Dom skrev inte ut at H var foer haest men fragade man varfoer priset per kg var lite billigare saa fick man veta. Jag koepte ofta H koett, lite moerkare aeb noetkoett inga dramatiska smak varianter.
Jag fraagade i en vanlig ICA affaer foer naagra aar sen och fick svaret at dom hade det hemma djupfryst men la aldrig ut det faerskt eftersom det moerknade snabt och folk trodde det var fel paa det. Dom hade alltid hemma om man fraagade, sa att det fanns folk som bara aat haest pga allergier (?). Killen bakom koettdisken sa at det var lite kontroversiellt at ha det framme saa dom hade det bara bakom disken vid foerfraagan. (stort ica i sthlm 2001)

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare
Nina W, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser