Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästslakt & hästkött.  (läst 17670 gånger)

Spinn dimma

  • Inlägg: 74
    • Gästrikland
    • Assint Rämmil
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #20 skrivet: 26 jan-09 kl 21:18 »
Hej!

I Dalarna ligger en liten by som heter Gustafs. Där det tillverkas "Gustafskorv" av hästkött.
Jag som är uppväxt i grannbyn har käkat Gustafskorv hela mitt liv och aldrig tyckt att det varit något konstig med det, även fast jag red i tonåren.
Ifall jag hade ägt en häst, skulle jag föredra att den togs omhand i Gustaf istället för att köras till Italien eller grävas ner nån stans.

Har inte smakat hästkorv av något annat märken, men däremot är Gustafs hamburgerkött överlägset tex Scans.

Jag rekommenderar verkligen att ni smakar om ni kommer över en korvring (den är suverän att grilla över öppen eld eller ha rå på macka) eller hamburgerkött =)

Hittade en länk till deras sida också.

http://www.gustafskorv.se/
« Senast ändrad: 26 jan-09 kl 21:34 av Spinn dimma »

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #21 skrivet: 27 jan-09 kl 18:30 »


fel
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #22 skrivet: 27 jan-09 kl 18:32 »
.Danskarnas hämnd i Helsingborg var att slakta massor med hästar och slänga dom i brunar,för dom visste om svenskens inställning till döda hästar.Svenska soldater blev avrättade för att dom vägrade befatta sig med dom döda hästarna.


Inte riktigt korrekt. Om du menar samma tillfälle som jag tror så var det så att danskarna slaktade ner sina kavallerihästar som de inte kunde få med sig över sundet vid en reträtt. Man ville inte att svenskarna skulle kunna dra nytta av dessa hästar då det rent allmänt under 16-1700-talet rådde brist på kavallerihästar. De flesta armeer på den tiden hade svårt att få tag i lämpliga djur och danskarna tänkte inte ge svenskarna en sån fördel. ( Det hade motsvarat idag att man lät tex stridsvagnar stå kvar i prima skick så att fienden kan bruka dem MOT en själv).

Att man kastade de döda hästarna i brunnarna var för att förgifta vattnet i dom så att de svenska trupperna skulle få det svårare att försörja sig i trakten.

Det hela hade inget att göra med svenskarnas inställning till döda hästar.

/Kung Tulle
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #23 skrivet: 27 jan-09 kl 23:01 »
mmmm gustavskörv mums
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #24 skrivet: 30 jan-09 kl 00:28 »
På Island æter man hæstkøtt.

Jag var på Island och jobbade då jag var 20. En av husets vanligaste matrætter var røkt korv gjord
på hæstkøtt med fårspæck i. Frun i huset kokade den och serverade den med vit sås.
Middagsresterna blev uppværmda till kvællsmat så det var bara att gilla læget.

Jag har sett hamburgerkøtt gjort på nøtkøtt, kolla innehållsførteckningen.

Jag læt begrava Blesa hel och hållen efter avlivning.
Skjøldur har forhoppningsvis många goda år kvar att leva.
Jag kanske skulle kunna tænka mig slaktning, men i så fall ska han slaktas hemma eller så kør jag
honom till slakteriet sjælv och tar en titt på honom efter han blivit skuten.
Detta før att førsækra mig om att han inte hamnar på någon hemsk slakttransport till utlandet.
Jag tror det ær bra før sorgebearbetningen också att ha sett sitt djur døtt och ta farvæl.




Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #25 skrivet: 30 jan-09 kl 22:26 »
Jag slaktade en häst i höstas, på slakteri då jag tror det skulle ta för lång tid för oss att äta upp en hel häst OCH för att det var lill-tjejens häst. Hon tyckte dock även hon att det är etiskt mer rätt att slakta än gräva ner/skicka på destuktion eller något annat alternativ. Flera hundra kilo bra kött som ska ruttna bort? Nej tack, här kastar vi inte bort maten.

Annika

skogstrolla

  • Inlägg: 462
    • Jämtland
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #26 skrivet: 31 jan-09 kl 11:08 »
Shettisen här på gården som blev 32 va de aldrig frågan om ,
han avlivades och grävdes ner på favoritplatsen sin.
Blir mina damer gamla blir de inte mat misstänker jag ,gamla djur äter ingen av oss.
Hundmat blir dom.isåfall.
Å skicka dom på slakteri kommer inte på frågan pga jag har sett hur dom blir behandlade,
Min åsikt ligger så.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #27 skrivet: 31 jan-09 kl 12:24 »
Ang hur de behandlas på slakteri, jag hade kontollerat hur det gick till på slakterierna här omkring. Jag valde Bröderna Erikssons slakteri i Bäsinge utanför Avesta. Där har de en fålla utomhus där de skjuter hästen. Jag kan alltså vara med hela tiden, och hästen kan mumsa äpple o havre i samma sekund som skotter går.
Mindre damatiskt går det inte att få. Sen ligger det på mej att uppföra mej för hästen, så jag inte jagar upp den. För vår del var det enbart positiva upplevelser av något som annars kan vara väldigt trist.

Annika

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #28 skrivet: 31 jan-09 kl 17:54 »
Hej!
Det känns lite löjligt att vi I Sverige inte ska äta hästkött på grund av några missionärer för 1000 år sedan. I danmark finns det specialaffärer för hästkött. På den tiden den svenska kronan var värd något så åkte vi ibland till Helsingör och handlade. Då var ett besök hos hästslaktaren obligatoriskt.
Förmodligen är hästkött mer miljövänligt än ko. Hästar släpper inte ut massor av metan.
 Låt oss propagera för mer häst i butikerna.
MVH
Jan

Vilse

  • Gäst
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #29 skrivet: 31 jan-09 kl 21:29 »
kan inte koepa haestkoett i svenska affaerer?
min lokala slaktbutik i sthlm hade helt oeppet haestkoett paa sin stora anslagstavla i butiken.
jag koepte och aat haestkoett saa gott som varje vecka.
(OK dom kallade det H-entrecote, H-biff)
mend et haer var svensk koettbutik med svensk aegare och svensk personal,alltsaa ingen special butik foer halalkorv eller naat saant :)
har inte en susning om var dom fick koettet ifraan.
Jag fraagade inte, jag fraagar ju paa den tiden inte om annat koett heller.

Lokala storkonsum och stor ICA hade det BAKOM disken och tog hem om man fraagade.



ja, jag aer alternativ i dag och aeter helst bara koett fraan egna hagen och tar reda paa vad jag koeper foer koett naer jag nu goer det.

anglahund

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #30 skrivet: 14 apr-12 kl 23:30 »
http://www.nodslakt.se/index.html

Och de fruktansvärda transporterna till bla Italien bör förbjudas samt bör importerat kött förbjudas för vi har i Sverige så det räcker till.
Jag äter inte något annat kött än fisk och fågel o detta för att jag inte mår bra av annat kött. Jag äter heller inte ute på restaurang,korvaluan eller kött som jag inte kan få info om vad det är, vart det kommer ifrån, vilket slakteri som slakta o stycka djuret och om djuret hade livstidskarens. Dvs äter jag inte kött från eller som vid minsta misstanke kommer från knorrevången. Kvittar om det är folk som lämnat djuren där själva intygar att det passet hör till den hästen, den kon är frisk osv sov. Slaktas djuren hos kv kommer det inte inärheten av mig o min familj för vi ska inte bli sjuka av deras köttprodukter. Så mycket illa dom har orsakat djur och hästägare, de har haft djurförbud, inte städat ordentligt i slakteriet, stallat upp djur i utdömda stall, slaktat 37 hästar på andra hästars pass dubbla gånger o där en häst dog o slaktades 3gånger om! Getter, nötkreatur, gris,får och hästar har behandlats väldigt illa, fått stå i sin egen avföring i dagar eller lidit liggandes i hagar i dagar. De har haft åtal efter åtal, djurförbud, anmälningar och det är inget gott som dom för med sig bara ond bråd död o lidande. Detta när det finns ett slakteri i Mjällby sölvesborg som är tusen gånger bättre än kv! Nä bättre att ta det säkra före det osäkra o vet vad man stoppar i munnen o ger sin familj på tallriken. Bättre att ha rent samvete. Jag är INTE emot slakterier. Jag är INTE emot hästköttkonsumtion. Jag är INTE vegetarian/vegan. Jag är INTE djurrättsaktivist. Jag vet hur det ska gå till i ett slakteri resp trotjänaravlivning och jag vet lagen om djurskydd och vad lagen säger hur djuren ska ha det innan o på väg till slakt. Att bli uppstallad i dagar i utdömda stall utan mat o vatten uppbundna på otillåtet sätt samt stå i sin egen avföring är INTE ok, detta gör kv dagligen emot djur de får. Han skyllde på att han fått in många hästar samtidigt då polis o djurskyddsinspektören kom. Nä det är väl bättre att man vet att ens djur fick ett etiskt o lugnt slut än att gå runt o undra hur långt ner till Italien de kom innan de dog av törst,nertrampning,olycka eller av slag från transportören. Det är bättre att välja slakt i Sverige men undvika oseriösa slakterier som kv. Sen finns det trotjänaravlivning också o det är man skyldig att ge sin häst då den gett en allt, t.o.m sitt liv till slut. Man kan börja lägga undan till den utgiften samma dag man får hem sin häst i stallet då man köper den. Det hör till ansvaret som hästägare. Ge hästen ett värdigt slut även om man beslutar sig för att äta upp sin häst. Det är min åsikt! Vill ni ha bevis för de jag säger om kv? Googla dom! Det komemr en uppföljning om dom via uppdrag granskning i sommar också samt via radio o annan media.

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #31 skrivet: 16 apr-12 kl 06:31 »
Jag äter gärna hästkött, har aldrig ätit kött från mina egna hästar av den enkla anledningen att dom antingen blivit behandlade och karensen inte gått ut eller så har det varit livstids karens på medicinen dom fått!
Dom flesta hästar som avlivas tror jag har fått preparat som det är livstidskarens på!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #32 skrivet: 16 apr-12 kl 08:09 »
Vad beror det på att så många hästar måste behandlas med läkemedel, som gör dem otjänliga till slakt?
Jag har inte kommit nära hästskötsel på nästan 50 år, och detta var då närmast ett okänt fenomen. Hästarna var
absolut inte sjuka heller.

Ökat behov av mediciner brukar ha samband med täta populationer, men det är väl inte fallet med dagens hästar i allmänhet.
Hur är det med betesrotation, ser ofta en lite gräslös plätt, med några hästar, plätten används år efter år.

Profylaxbehandlar man i onödan?

Tycker ni i allmänhet att det borde vara "körkort" för häst.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #33 skrivet: 16 apr-12 kl 08:23 »
Att läkemedlen ger livstids karrens beror oftast inte på att medicinen finns kvar i kroppen för alltid.
Det har bara inte lagts ner pengar på att forska fram hur lång tid det tar för preparatet att försvinna...
 Reglerna har skärpts därför innebär det att om man tex använder "fel" medel mot fästingar och flugor till sin häst (eller annat livsmedelsproducerande djur) så är den otjänlig till människoföda.
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 16 apr-12 kl 09:21 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #34 skrivet: 16 apr-12 kl 08:53 »
Att läkemedlen ger livstids karrens beror oftaat inte på att medicinen finns kvar i kroppen för alltid.
Det har bara inte lagts ner pengar på att forska fram hur lång tid det tar för preparatet att försvinna...
 Reglerna har skärpts därför innebär det att om man tex använder "fel" medel mot fästingar och flugor till sin häst (eller annat livsmedelsproducerande djur) så är den otjänlig till människoföda.
Mvh
Charlotte

Livsmedelsverket har en sida där man kan läsa om vissa preparat som det har forskats på, bla Fenylbutazon som ofta används till häst vid inflammationer/smärtlindring. Även andra produktionsdjur som nöt,gris. Min brandvägg krånglar så jag kommer inte till den sidan just nu ::)
Eu bestämde att häst som fått detta skulle ha livstids karens - men om man kollar vad dom forskningen visar så skulle hästköttet ändå kunna ätas då doserna av fenylbutazon är låga om än dock spårbara. Vi ska komma ihåg att vi ätit diverse kött i många år innan vi gick med i EU som var behandlat med denna medecin :-\ ingen har foskat vilken skada det har ställt till med ??? Om nån hittar sidan före mig så länka gärna,mkt intressant
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #35 skrivet: 17 apr-12 kl 12:10 »
Tror att det är så att"livs karensmedel"kan ha karenstider på andra djurslag .Då kan man kolla där och använda dom .sen kan man låta bli levern för där finns det kvar längre om jag inte missminner mig.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #36 skrivet: 17 apr-12 kl 12:39 »
PGA att vi äter mer gris än häst, blir av allt att döma, enligt störst går först, kraven på hästkött hårdare. Vanliga risker kan vi ju lätt leva med.  Hästar är idag mindre "bruksdjur" än förr, de liknar "HUND KATT MARSVIN" " De arbeta föga, de tillfredsställer deras ägare andra värden än för tiden av min barndom.

En häst ska må bra ha sin (sjukvård), men aldrig ska man med hästhobby, utan kunskap om hästar, skaffa en plätt, med hästar, utan att ha en aaaning om vad som krävs. TYVÄRRRRR! är det så att små hästägare med små resurser, desperat, utan att ha resurser, försöker leva på (dessa hästar), och låter de slita sina tänder, i marken. skaffar balen med jäst gräs,  hästen ett djur som betar om det finns gräs eller ej, då djuret inte kan migrera.  HÄSTKÖRKORT!! Inte statligt, utan en erfaren hästägare ska ha utbildat. (Rörigheten i inläggetr visar vad jag känner!)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Jenova

  • Inlägg: 52
    • Halland
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #37 skrivet: 11 maj-12 kl 13:03 »
Tidigare i tråden här togs frågan upp om man kan använda köttet på gamla hästar.
För många år sedan hade jag en häst som blev 31 år. Han var i full kondition och reds 5 dag/vecka och var därför också välmusklad. När det blev dags att ta bort honom tog jag nödslakt. Det var på den tiden man fortfarande kunde få nödslakt. Jag tänkte först att de kanske inte kunde använda köttet på en så gammal häst men slaktkillen sade att det gick bra. Betala behövde jag inte för det skulle först tas prov på kvalitén innan de visste om jag eller de skulle ha pengar. När pappret kom visade det sig att det var bästa kvalité på köttet och jag fick en bra slant trotts att de dragit av kostnaden för nödslakt.
Det är slöseri att slänga bra kött. Hästen är ju död. Har man bara sett till att hästen inte lider före dödsögonblicket så kan man inte dö på ett bättre sätt. Sedan om man inte vill äta sin egen häst så behöver man inte göra det. Jag har alltid varit med när mina djur behövt avlivas så jag VET hur det utfördes.
Vad jag vet har jag inte ätit hästkött men det beror på att det aldrig funnits att köpa i affären. En bekant till mig sade att hästkött är godare än både gris och nötkött. Han sade också att om du någon gång ätit en extra god köttbit på restaurang så är det troligen hästkött.

En väldigt nyttig tråd det här.
Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet utan
De goda människornas tystnad. Martin Luther King

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #38 skrivet: 11 maj-12 kl 13:27 »
Vad jag vet har jag inte ätit hästkött men det beror på att det aldrig funnits att köpa i affären. En bekant till mig sade att hästkött är godare än både gris och nötkött. Han sade också att om du någon gång ätit en extra god köttbit på restaurang så är det troligen hästkött.

En väldigt nyttig tråd det här.
Bara en liten passus...
Det finns en hästkorv som heter Gustafskorv, den kan man köpa på Ica Maxi. Dyr men fruktansvärt köttig och god.
Den tillverkas i Gusafs i dalarna. Tidigare kunde man bara få tag på den på mässor, då såldes den i hela ringar av försäljare som ofta hade sina stånd utanför mässlokalerna. Som sagt nu kan man hitta den även i Malmö.
Jag rekommenderar att ni provar den, den är verkligen en superb korv.

trassla

  • Gäst
SV: Hästslakt & hästkött.
« Svar #39 skrivet: 14 maj-12 kl 08:56 »
Jag äter inte hästkött, av den anledningen att jag inte tycker om smaken. Annars hade det inte varit något hinder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser