Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ligger mycket på golvet dagtid = sjuk?  (läst 1950 gånger)

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
Ligger mycket på golvet dagtid = sjuk?
« skrivet: 25 jan-09 kl 18:52 »
Rudolf (tuppen alltså  ;) ) ligger gärna mitt på golvet i hönsgården på dagarna. Han ser så nöjd och glad ut så. Idag låg han bredvid en höna som låg och värpte (ja, det var ju ägguperat i värpredena... jag trodde att 3 skulle räcka till 5 hönor men tji fick jag.. så vi ska snickra fler).

Är det normalt att tuppen bara ligger ned på golvet så där? Borde jag bli orolig? kan jag göra nåt?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

LEK

SV: Ligger mycket på golvet dagtid = sjuk?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-09 kl 22:28 »
Hej!
Jag vill bara berätta att min första tupp jag hade la sig ner tittan som tettan och jag kunde inte begripa varför. Nybörjare som jag var, hade bara haft höns och tupp i några månader, började jag söka här på forumet. Efter att ha läst inlägg om kalkben gick det upp ett ljus... Inte viste jag hur ett par tuppben skulle se ut, han såg ju likadan ut som han gjort ända sedan jag köpt honom. Men, iaf så började jag behandla med såpvatten, nagelborste och Tenutex (tror jag det hette). Det var riktigt äckligt för jag kunde byta loss stora klumpar av avlagringar från hans ben... Efter ett par veckor var han iaf bra, benen blev aldrig riktigt fina igen men han slutade att lägga sig ner vilket han antagligen gjorde för att han hade ont... Nu menar jag inte att din tupp behöver lida av kalkben men har du kollat???
Det var bara en liten tanke när jag läste ditt inlägg.
Hoppas du kommer på vad det är för helt normalt är det nog inte trots allt.
Kram/Linda

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 25 jan-09 kl 22:31 »
Vad är det för ras på honom? En del tunga tuppar, som brahma etc, kan göra så har jag hört/läst, de har växt för fort för sina ben eller hur det var. Jag vet jag läste något om det här, testa och sök.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Torry

« Svar #3 skrivet: 25 jan-09 kl 22:49 »
Du tror inte att han bara vilar sig då? Min tupp ligger och vilar ett par timmar mitt på dagen tillsammans med hönorna. Men på morgonen är det först sex, sen mat som gäller och innan det är dags att natta först mat sen sex  ;)
//Torry

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 26 jan-09 kl 08:04 »
Vad är det för ras på honom? En del tunga tuppar, som brahma etc, kan göra så har jag hört/läst, de har växt för fort för sina ben eller hur det var. Jag vet jag läste något om det här, testa och sök.
Det där lät lite tröstande för jag har märkt att en av mina Brahma ungtuppar gärna ligger ner och äter/dricker... Men tanken slog mig ang växtvärk eller så.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 26 jan-09 kl 09:12 »
Om han låg bredvid hönan när hon värpte var det kanske för att hålla sim favortihöna sällskap medans hon värpte? Klev han upp när hon var klar?

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #6 skrivet: 26 jan-09 kl 16:34 »
han hade lite kalkben så jag har behandlat honom (och hönorna), syns nästan ingenting nu.
tung är han ju.. vet inte hur tung men han är ganska stor.
eller också ligger han bara och vilar. han reser ju glatt på sig och skuttar runt när jag kommer....?

Ja, jag avvaktar. Idag har jag inte sett att han har legat alls. och det är klart att han kan ha hållit Krösa-Maja sällskap på golvet. han är ju så förtjust i sina fina hönor!  :-*

Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Dela detta:

* Inloggade just nu

902 gäster, 2 användare
servisnyy_psMn, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser