Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölk? kan man må bra utan det?  (läst 5919 gånger)

torpargubbe

• Gäst
mjölk? kan man må bra utan det?
« skrivet: 24 jan-09 kl 18:13 »
jag funderar på att bojkotta arla och alla andra som producerar aldeles för storskaligt enligt mig..  eller finns det bättre alternativmjölk?  jag är i 40års åldern,, kan jag må bra utan detta vita blask? får jag kalk brist eller andra brist sjukdommar? jag är less att se gårdarna bara blir färre och större snart så fodras det väll 5oo kor för att det ska vara lönsamt. nej fram för det småskaliga,,

Weasel

• Skåne
SV: mjölk? kan man må bra utan det?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-09 kl 18:19 »
Man kan ofta köpa direkt från bonden. Ta med dig lämplig hink eller flaska, och bara fråga.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jan-09 kl 18:20 »
Man kan ofta köpa direkt från bonden. Ta med dig lämplig hink eller flaska, och bara fråga.

vad är lagom pris per liter om man köper opastoriserad direkt från bonden då?

Vurre

« Svar #3 skrivet: 25 jan-09 kl 11:40 »
Det brukar ligga kring 3,5-4 kr litern.
snus? vad är priset på en pris?

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 jan-09 kl 11:54 »
Det går utmärkt att leva utan mjölk i dieten, och hellre det än homonigiserad mjölk. Jag kan ännu få tag på bra mjölk.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mistel

• -
« Svar #5 skrivet: 25 jan-09 kl 12:33 »
Jag försöker gynna den icke homogeniserade mjölken (gammeldags mjölk)  i butiken så inte den försvinner också, så det blir ännu mera magert på mjölkfronten, om de märker att fler och fler väljer andra alternativ än den mjölken som både är pastöriserad och homogeniserad borde de ju ge ett bättre utbud av annan mjölk. (fast opastöriserad mjölk tror jag inte är tillåtet att sälja i butik)

torpargubbe

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jan-09 kl 15:11 »
homogeniserad ?  pastoriserad?  kan nån reda ut begreppen? ja vet att pastoriserad så hettas mjölken upp va?? rätta mig om jag har fel.  red ut begreppen nån?

mistel

• -
« Svar #7 skrivet: 25 jan-09 kl 16:31 »
Pastöriserad = mjölken är upphettad och sedan kyls den ner snabbt för att ta död på ev. bakterier.

Homogeniserad = man slår sönder fettmolekylerna så mjölken får jämn fetthalt och grädden flyter inte upp til ytan, enligt vissa undersökningar ska sån här mjölk vara mindre bra för blodkärlen, fettet proppar visst igen lite bättre. Så har man hjärt kärlsjukdomar i släkten kanske det är bättre at dricka den gammeldags mjölken som inte är homogeniserad.

Har man icke homogeniserad mjölk så flyter grädden upp till ytan så ibland när man slår på mjölken på gröten är det fullt med gräddklumpar, jag tycker dock den ickehomogeniserade mjölken smakar bättre och har mjölken stått några dagar så brukar jag skaka om den så fettet jämnar ut sig något.

DrJacob.se

• Rå-lågfett-högkolhydrat-vegan
    • Blekinge
    • DrJacobs Raw Food
« Svar #8 skrivet: 25 jan-09 kl 20:01 »
Det verkar vara väldigt farligt ATT dricka komjölk. Speciellt om du har problem med benskörhet. Fakta om det finns här: http://www.notmilk.com

Certifierad Lärare i Raw & Living Food och Levande Föda -
http://www.dracob.se/
http://www.30bananeromdagen.ning.com/

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 25 jan-09 kl 22:07 »
Det verkar vara väldigt farligt ATT dricka komjölk. Speciellt om du har problem med benskörhet. Fakta om det finns här: http://www.notmilk.com

FAKTA :o   Apologeterna är verksamma!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vildrosen.

« Svar #10 skrivet: 26 jan-09 kl 04:58 »
Var på ett besök på Wapnö gård i Halmstad. De är ett litet mejeri som bara sälger mjölk här omkring, gården är "öppen" för turiser och andra nyfikna + att (enl dom själva) är en av de få som säljer homogeniserad mjölk.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 jan-09 kl 09:51 »
Var på ett besök på Wapnö gård i Halmstad. De är ett litet mejeri som bara sälger mjölk här omkring, gården är "öppen" för turiser och andra nyfikna + att (enl dom själva) är en av de få som säljer homogeniserad mjölk.

en av dom FÅ som säljer homgeniserad ??? ??? ???  jag trodde arla med fleras mjölk var det ??? ???

torpargubbe

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 jan-09 kl 09:53 »
Pastöriserad = mjölken är upphettad och sedan kyls den ner snabbt för att ta död på ev. bakterier.

Homogeniserad = man slår sönder fettmolekylerna så mjölken får jämn fetthalt och grädden flyter inte upp til ytan, enligt vissa undersökningar ska sån här mjölk vara mindre bra för blodkärlen, fettet proppar visst igen lite bättre. Så har man hjärt kärlsjukdomar i släkten kanske det är bättre at dricka den gammeldags mjölken som inte är homogeniserad.

Har man icke homogeniserad mjölk så flyter grädden upp till ytan så ibland när man slår på mjölken på gröten är det fullt med gräddklumpar, jag tycker dock den ickehomogeniserade mjölken smakar bättre och har mjölken stått några dagar så brukar jag skaka om den så fettet jämnar ut sig något.

det där lät ju inge kul >:(  om homogeniserad,det var en spik till i mjölk kistan för min del >:(

torpargubbe

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 jan-09 kl 09:57 »

det där med mjölk direkt från kon,, min svärfar brukar berätta att de köpte sådan mjölk direkt från en gård, och dom skummade av grädden från mjölken som dom sen använde just till grädde,, smart  ;) två produkter från en,,  själv har jag alltid trott att man måste ha en separator för att skilja ut grädden men det kanske funkar ändå?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 26 jan-09 kl 10:39 »
Det behövs ingen separator, man låter som sagt bara mjölken stå över natten så kan man lyfta ut grädden på morgonen med en slev.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 26 jan-09 kl 10:50 »
Mja farligt att drick mjölk ja för allergiker givetvis,
men för oss andra tror jag inte på att det är farligt inte.
ÅÅh hemmjölk som är så gott saknar de sen mjölkkorna skickades.
Gillar inte köpmjölken den smakar inget.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Vurre

« Svar #16 skrivet: 26 jan-09 kl 11:30 »

Det där var ju en riktigt rolig sida. Tack för flera goda skratt!
snus? vad är priset på en pris?

Vildrosen.

« Svar #17 skrivet: 30 jan-09 kl 04:54 »

en av dom FÅ som säljer homgeniserad ??? ??? ???  jag trodde arla med fleras mjölk var det ??? ???

Vad jag förstår så pastöriserar Arla sin mjölk - vilket inte är samma sak. Har för mig att man kan söka på Wapnö och läsa på deras hemsida.

Mycket spännande studiebesök förövrigt där man fick se deras mjölk-karusell som korna gå in i. Rekomenderas!
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 jan-09 kl 07:46 »
Homogenisering går till så att man först separerar bort fettet från mjölken och sedan sprutar in fett genom ett fint munstycke, olika mycket beroende på vilken sorts mjölk det skall bli. Då blir fettet finfördelat och hålls svävande som en emulsion. Fetthalten 3% i standardmjölk kommer sig av hur mycket naturliga emulgeringsmedel det finns i mjölk. En högre fetthalt skulle leda till att de små fettkulorna börjar klumpa ihop sig igen.

Pastörisering innebär att mjölken värms upp för att ta död på mikroorganismer. All mjölk som säljs i affären är pastöriserad.

Egentligen fyller homogenisering inget vettigt syfte utöver kanske att få en snyggare produkt. Produkten "gammaldags mjölk" är inte homogeniserad.

Helt Normal

« Svar #19 skrivet: 30 jan-09 kl 09:58 »
Jag använder sojamjölk och mår minst lika bra som när jag använde komjölk.  :)
T. ex. till kaffe är sojamjölk med chokladsmak särskilt gott!

Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser