Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavelsolycka  (läst 14860 gånger)

Mysse

Inavelsolycka
« skrivet: 24 jan-09 kl 13:30 »
Vår katt har parat sig med sin son! Jag vill inte ha kattungar med så hög inavel, det kommer antagligen inte gå att bli av med dem (fast fadern är vacker som en dag och modern är helt underbar).

Finns det något vi kan göra?

Hon går fortfarande och "råmar", men visst fortsätter katter att löpa ett tag trots att de har blivit befruktade.

/ Emma
Välkommen hem till oss på en kopp te!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Inavelsolycka
« Svar #1 skrivet: 24 jan-09 kl 15:22 »
men, har du raskatter eller hur ser det ut? om det "bara" är inavel i ett led, så "gör det" inte så mycket. det finns många rashundar som har flera led med inavel på båda sidor på sin stammtavla utan att visa upp defekter. huvudsaken är att båda föräldrar är friska.

du behöver ju inte tala om för köparna att det var ett inavelsolycka, det kommer inte bli några problem. har du inte planerat att ha kattuppfödning skulle jag dock rekommendera att du kastrerar båda katterna.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 24 jan-09 kl 15:30 »
Vår katt har parat sig med sin son! Jag vill inte ha kattungar med så hög inavel, det kommer antagligen inte gå att bli av med dem (fast fadern är vacker som en dag och modern är helt underbar).

Finns det något vi kan göra?

Hon går fortfarande och "råmar", men visst fortsätter katter att löpa ett tag trots att de har blivit befruktade.

/ Emma

Fråga din veterinär om man kan ge en abortspruta.
Det finns ju både till hund och katt i alla fall.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 24 jan-09 kl 15:35 »
så vid jag vet, så måste den ges ganska omgående efter olyckan. jag vet inte hur lång tid man har på sig, men vad jag har förstått, så handlar det om timmar. sedan finns det alltid risk för en livmodersinflamation vid aborter med abortspruta, har jag hört.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #4 skrivet: 24 jan-09 kl 15:36 »
du behöver ju inte tala om för köparna att det var ett inavelsolycka, det kommer inte bli några problem.

Menar du att hon ska lura sina ev. köpare.  ???
Hur oseriöst är inte det??
Nä...ärlighet varar längst.  ;)

Men jag håller med om att kastrering av båda katterna är den bästa lösningen.
Det går att göra även om honkatten är dräktig om det är i ett tidigt stadium.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 24 jan-09 kl 15:56 »
nej, hon behöver ju inte ljuga och säger att det är någon annan hane. det jag vill säga är att de flesta som köper kattungar i gula sidorna inte ens är intresserade av vem som är föräldrarna till den lilla kattungen de ska köpa för 100 kr. är det någon som frågar får man göra som man vill, men ingen kommer till skada om man inte säger för mycket.

Taggis

• vänner
« Svar #6 skrivet: 24 jan-09 kl 16:12 »
Man kan para en mor med sin son el. far med sin dotter om man vill fick jag lära mej på en kattuppfödar utbildning för några år sen.
Hm vet inte var jag gjort av papprena .....ska kolla senare.
OM hon börjar löpa igen efter denna löpning (när sonen var på henne) så är hon nog ganska säkert inte dräktig .Har hört att man kan ge honkatten katt p-pilla med engång hon blivit parad för att det då fungerar som en abort pilla ,men på vår Mysan fungerade det inte + att det då finns en risk för att ungarna har nån missbildning .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Vurre

« Svar #7 skrivet: 24 jan-09 kl 16:30 »
Risken att det skulle bli nåt fel på ungarna är minimal, så oroa dig inte. Det är först när det blir inavel i flera led som det kan bli problem. Vi människor tycker att det är incest när en katta parar sig med en nära släkting, vilket det skulle vara om det var människor, men om katterna i övrigt inte är för nära släkt bör det inte vara nåt problem.

Du kan ju låta kastrera kattan om du är nervös.
snus? vad är priset på en pris?

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #8 skrivet: 24 jan-09 kl 17:26 »
Var inte orolig, blir det kattungar kommer dom säkert vara helt normala. Folk är så rädda för inavel, men det brukar aldrig vara nåt problem i första ledet. Vet att inom djuruppfödning förekommer planerad linjeavel som det kallas. Du kan lugnt sälja ungarna!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Weasel

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 24 jan-09 kl 17:53 »
Sterilisera katten, gör ofta inget om den är dräktig. Så slipper ni kattungar i framtiden också. Vill ni ha ungarna så gör det inget om det bara är i ett led. Blir ungarna fina så kan det ju kvitta, är de missbildade så ta bort dem direkt.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Vurre

« Svar #10 skrivet: 24 jan-09 kl 18:27 »
Sterilisera katten, gör ofta inget om den är dräktig. Så slipper ni kattungar i framtiden också. Vill ni ha ungarna så gör det inget om det bara är i ett led. Blir ungarna fina så kan det ju kvitta, är de missbildade så ta bort dem direkt.

Att sterilisera är en dum idé.

Det är bättre att kastrera kattan.
snus? vad är priset på en pris?

ameli_h

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 24 jan-09 kl 19:23 »
Precis. Kastrera båda katterna. Då slipper dessutom hanen dra iväg och para sig med andras katter...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 24 jan-09 kl 20:34 »
Jag hade för många år sen mor och son som parade sig av misstag. Det slutade med 4 missfoster. Sk "kängurukatter" de saknade helt eller delvis framtassar och 3 utav 4 hade inga ögonhålor, ögonen satt under huden och hade trillat ut den dagen de öppnat ögonen. Öronen satt på sidan av skallen och skallen var missformad på 2 av dem. När jag lämnade dem hos veterinären ville hon att jag skulle behålla dem och sälja dem dyrt som sk "kängurukatter". Jag blev så rasande att jag hotade slå dem i bordskanten om hon inte avlivade dem medans jag stod kvar  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #13 skrivet: 24 jan-09 kl 20:44 »
När jag lämnade dem hos veterinären ville hon att jag skulle behålla dem och sälja dem dyrt som sk "kängurukatter".

:o :o :o

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 24 jan-09 kl 20:59 »
vilken veterinär ... helt otroligt ...  :o

Dandelia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 jan-09 kl 21:16 »
Om ungarna blir skadade eller ej går inte att veta förrän honan fött. En del genetiska defekter kan ta åratal att visa sej. Du ska absolut informera ev köpare om inaveln, så dom är förberedda på framtida komplikationer OM dom uppstår.

En bekant till mej råkade ut för tjuvparning mellan syskon och där blev utfallet inte lyckat. En katthane såg helt normal ut men utvecklade senare allergi mot det mesta. En hona föddes med missbildade tassar och käke samt ett uselt immunförsvar med ständiga sår som följd. Hon fick även allergi. Inavel är kanske ok om man vet vad man gör, inte annars.

Hur föräldradjuren ser ut har inte mycket med saken att göra, det är deras gener som avgör hur resultatet blir!

Lycka till!

ekoStina

« Svar #16 skrivet: 24 jan-09 kl 22:07 »
inavel är aldrig bra! att avla med nära släktingar kan ge arvsanlag i dubbel uppsättning och ger ökad risk för sjukdomar och missbildningar. det spelar ingen om man "vet vad man gör". man kan inte styra vilka gener ungarna får! nu är ju olyckan redan skedd. men att ni verkar ha lärt er på kurser att man kan avla med nära släktingar tycker jag är vansinne.  :o själv gick jag treårig djurssjukvårdutbildning på gymnasiet och fick lära mig grunderna i avel och genetik. där var det aldrig tal om inavel förutom i rena skräckexempel!... ni borde ge era kursledare en känga där bak!!  8)

Mysse

« Svar #17 skrivet: 25 jan-09 kl 00:55 »
Tack för svaren.
Nu tar jag hela historien.
Katten Klara är 13 år och en helt makalöst underbar katt. Trots sin ålder är hon i prima skick, hon har aldrig varit skadad eller "visat" sjukdom, hon är en enastående mor, och hennes ungar har blivit väldigt trevliga de med. Men vi börjar förstå att hon inte kommer att finnas hos oss för alltid. Vi vill därför ha en unge av henne, så där nostalgiskt ni vet.
Vi har dessutom fått en "beställning" på en unge från just Klara av en god vän, och henne lurar vi inte om inaveln.

Av dessa anledningar är vi alltså inte så jättepigga på att bli av med ungarna genom att kastrera henne.
Efter inavelshistorierna vi nu fått, så kommer jag att höra av mig till veterinär på måndag och se om man kan göra abort, jag vet att det går på hund. Jag är även rädd för de dålda inavelsdefekterna.
Vi hoppas dock ändå att de första tecknen på dräktighet INTE ska visa sig, och att vi ska kunna skicka henne till svärmor vid nästa löp.

Sönerna,Sibelius och Bethoven, är inte våra utan bor hos grannar. Vi sa att de måste kastrera dem när de tog dem, just av inavelsrisken. Det har inte blivit av- trots ett par påminnelser, tex när veterinärstationen hade gratis kastrering av katter för ett år sedan.

Vi känner Klara rätt bra efter alla år, och vi vet att det MÄRKS när hon börjar löpa, inga olyckor har skett trots att hon inte äter P-piller hela året om. I januari varje år börjar hon visa tecken och får då P-piller till mitt i sommaren nån gång. När löpningen nu satte igång fick hon utegångsförbud. Tanken var att hon skulle få åka på kärlekssemester hos svärmor där inga kattsläktingar bor nu till helgen. Tyvärr glömde vår son bort sig i fredags och olyckan var framme - Klara stack. När jag hittade henne befann hon sig under Bethoven mitt i själva parningsakten.

Efter denna kull skall Klara inte få fler ungar och jag kommer att kontakta veterinär för att få råd om kastrering eller P-piller i fortsättningen, med tanke på hennes ålder.
Jag vill också tillägga att vi har en till honkatt som ÄR kastrerad. Jag skäms lite för att vi sätter fler katter till världen medvetet, men vi har också tagit hand om några omplaceringsdjur och det kommer vi göra fler gånger.

/Emma

Välkommen hem till oss på en kopp te!

ekoStina

« Svar #18 skrivet: 25 jan-09 kl 12:16 »
oj, då det var ju inte bra att de inte lyssnade på er angående kastreringen. med tanke på att du sa åt dem att kastrera för att få köpa borde du kunna tvinga dem att göra det eller ta tillbaka katterna o placera om dem. de har ju inte följt sin del av avtalet! men jag kan ju förstå om du inte vill ha grannfejd, vad ska man göra?  :-\ mycket fult måste jag säga.

mitt förra inlägg var förresten inte riktat till dig om det jag skrev om kursledare osv. det var en reaktion på svaren du fått! bara så att du inte tar åt dig, du verkar ha vettiga tankar om avel.  :)

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 25 jan-09 kl 12:55 »
Ta inte detta så allvarligt, och framförall inte moraliskt. De flesta kattpopoulationer har en del inslag av inavel.  En "bondkatt" är normalt en sund katt, och eventuella defekter slås ut, då de vanligen inte har tillgång till livsuppehållande sjukvård.

I en by på landet är de flesta katter åtminstone kusiner.

En katthona kan kanske under femton år få avkomma, och hur många halvsyskon kommer det då inte att finnas i grannskapet, dessa halvsyskon är vanliga kattföräldrar.

Raskatter är inte alls fria från inavel, de har ofta en mycket smal genetisk bas, och det är oftast problemfritt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 4 användare
Pamp, eriksjos, gotthard, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser