Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavelsolycka  (läst 14838 gånger)

Mysse

SV: Inavelsolycka
« Svar #20 skrivet: 25 jan-09 kl 14:02 »
oj, då det var ju inte bra att de inte lyssnade på er angående kastreringen. med tanke på att du sa åt dem att kastrera för att få köpa borde du kunna tvinga dem att göra det eller ta tillbaka katterna o placera om dem. de har ju inte följt sin del av avtalet! men jag kan ju förstå om du inte vill ha grannfejd, vad ska man göra?  :-\ mycket fult måste jag säga.

mitt förra inlägg var förresten inte riktat till dig om det jag skrev om kursledare osv. det var en reaktion på svaren du fått! bara så att du inte tar åt dig, du verkar ha vettiga tankar om avel.  :)

Jag tog det inte som kritik mot mig, jag är emot planerad inavel. Det är därför det här är ett så stort problem för mig. Vi är inte sugna på att spara en så pass inavlad kattunge, det tar emot helt enkelt.

Jag har tidigare alltid velat placera alla kattungar på andra orter, och som sagt till och med skickat iväg Klara på kärlekssemester.
Vi bodde tidigare flera mil härifrån, då tog våra nuvarande grannar två kattungar från oss, båda dessa katter blev dödade. Sedan flyttade vi till samma by, och de frågade om klara skulle få ungar igen någon gång för då skulle de vilja ha två nya. Vem kan motstå det? Det är klart att det blev nya kattungar - tyvärr  tre hanar. Den sista bor 45 mil härifrån - och är kastrerad.

Vi är som ni kanske förstår GODA GRANNAR, men visst är det lite nonchalant. De verkar faktiskt i första hand se kastreringen som något som gagnar dem och deras katter, att katterna inte ska slåss och pinka. Hon har med en suck nämt flera gånger att de inte har kommit till skott ännu. "- men det går ju så bra, de är superkompisar med varandra".
Det kan jag intyga, Sibelius satt en meter ifrån och tittade på när de parade sig.
De vet så klart om vad som nu har hänt, och det kommer inte vara några problem att få dem att se det lite större problemet med okastrerade hankatter.

Jag kommer ringa och rådfråga veterinär imorgon om vad vi ska göra, och olika risker med abort. Vad har ni för åsikter och kanske erfarenheter? (Vissa veterinärer har ju lite konstiga åsikter i olika frågor, sälja kängurukattungar dyrt tex).

Klara går fortfarande runt och jamar och "råmar" efter någon som kan ge henne ett skjut. Trots att jag vet att de kan para sig flera gånger under samma löpperiod, så finns en gnutta hopp om att det inte blev något.

/ Emma

Välkommen hem till oss på en kopp te!

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 26 jan-09 kl 14:56 »
Katter är ju lite speciella, i o m att de måste para sig flera gånger för att det ska bli ungar. Honan får inte ägglossning förrän under första parningen. Så det har kanske inte blivit något.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Mysse

« Svar #22 skrivet: 26 jan-09 kl 16:20 »
Katter är ju lite speciella, i o m att de måste para sig flera gånger för att det ska bli ungar. Honan får inte ägglossning förrän under första parningen. Så det har kanske inte blivit något.

Aha, vad intressant, det var ett sånt här svar jag hoppades på. Då finns det ju hopp. Det är kul när man får lära sej något nytt.  :)

Jag har pratat med veterinären idag. Hon sa att det finns en abortspruta som inte är godkänd och lite kontroversiell. Den används till hundar men även uppfödare av raskatter använder den vid olyckor. Den måste tas två gånger med 24 timmars mellanrum. Ju tidigare man tar den desto lättare för kattan, eftersom de döda fostren måste ut.
I övrigt sa hon ungefär det jag redan visste, precis som alla ni har skrivit om man lägger ihop det. Det kan gå hur bra eller hur illa som helst. Blir ungarna inte missbildade så kan de få nedsatt immunförsvar eller nåt annat eller så blir det inget som helst fel på dem.

sofiaho

« Svar #23 skrivet: 31 jan-09 kl 14:11 »

Raskatter är inte alls fria från inavel, de har ofta en mycket smal genetisk bas, och det är oftast problemfritt.

Nja det är väl långt ifrån sanningen. Även om de inte blir synligt missbildade så vet ju de flesta om att det finns stora problem med sjukdomar inom rasaveln hos både hundar och katter. Många av dessa problem kan spåras tillbaks till just en eller få individer som använts hysteriskt i stamtavlorna. Med inavel ökar risken att resesiva gener kommer till uttryck och blir omöjliga att bli av med och det är ju mkt det vi ser som stora problem bland många raser idag. :(

Sen så kan ju alltid en olycka ske, men de som medvetet avlar på inavel är inga jag skulle välja att köpa djur ifrån!
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 15 feb-09 kl 16:44 »
Jag hade för många år sen mor och son som parade sig av misstag. Det slutade med 4 missfoster. Sk "kängurukatter" de saknade helt eller delvis framtassar och 3 utav 4 hade inga ögonhålor, ögonen satt under huden och hade trillat ut den dagen de öppnat ögonen. Öronen satt på sidan av skallen och skallen var missformad på 2 av dem. När jag lämnade dem hos veterinären ville hon att jag skulle behålla dem och sälja dem dyrt som sk "kängurukatter". Jag blev så rasande att jag hotade slå dem i bordskanten om hon inte avlivade dem medans jag stod kvar  >:(

Här hittade jag något kallat "twisty cats".
Kan det vara sådana hon menade? (kängurukatter)

http://video.google.co.uk/videosearch?um=1&hl=en&q=twisty+cats&ndsp=21&ie=UTF-8&ei=XzeYSf3aCYKm0AXUjcW8Ag&sa=X&oi=video_result_group&resnum=8&ct=title#
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #25 skrivet: 15 feb-09 kl 17:21 »
 :-X
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 15 feb-09 kl 17:25 »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 feb-09 kl 19:05 »
Det var det vidrigaste. Avliva de stackars katterna och kärringj-v-ln med.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #28 skrivet: 15 feb-09 kl 20:42 »
Nej fy fan!!!!!  >:(
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 15 feb-09 kl 20:54 »
Urk  >:(
Landsflykting i storstan...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 15 feb-09 kl 21:24 »
Nu kanske ni förstår min ilska gentemot veterinären...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #31 skrivet: 15 feb-09 kl 21:58 »
Nu kanske ni förstår min ilska gentemot veterinären...

Jo :-X
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Dandelia

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 16 feb-09 kl 09:03 »
Fy f-n

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #33 skrivet: 16 feb-09 kl 10:18 »
Veterinären borde få gå på armbågarna och prova hur det känns...  :'(
elliha.blogspot.com

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #34 skrivet: 16 feb-09 kl 13:12 »
Twisty cats blir det när man parar två sk skeppskatter, de som har fler tår än normalt. I Europa är det förbjudet att avla på mutationer men inte i USA, tyvärr...  >:( :'(
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #35 skrivet: 16 feb-09 kl 15:23 »
Det är fruktansvärt..katterna på filmen har åtminstone stumpar att gå på, jag har sett katter med enbart knutor på bröstet, inväxta tassar som precis bara sticker ut, de får hoppa fram på bakbenen. Det är så avskyvärt att man inte finner orden för det  :'(  >:(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #37 skrivet: 16 feb-09 kl 16:45 »
Precis det jag menar  :'(

Silverwolf

« Svar #38 skrivet: 18 feb-09 kl 09:06 »
http://video.google.co.uk/videosearch?um=1&hl=en&q=twisty+cats&ndsp=21&ie=UTF-8&ei=XzeYSf3aCYKm0AXUjcW8Ag&sa=X&oi=video_result_group&resnum=8&ct=title#

Herregud!!!! Idioten till människa avlar ju medvetet på dem! *gråter nästan av ilska*

Jag tror iförsig att om jag av misstag fick en kattunge med en mildare missbildning (som vissa i de bilderna, inte så illa därran som Kimmas stackars småttingar) så skulle jag antagligen inte avliva den så länge den inte hade ont.

Handikapp kan de ju leva med ifall man sköter om dem och de inte har ont eller mår illa av det.

Men det är skillnad på att göra det bästa av en kass situation och att medvetet avla på sjuka djur!
*jag är glad att jag inte KAN nå den där uppfödaren...*
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Mysse

« Svar #39 skrivet: 16 mar-09 kl 12:19 »
Jag ska bara tala om att Klara inte blev på smällen med sin son ... pjuuuh.

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 2 användare (1 dolda)
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser