Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bedömma om hö är mögligt?  (läst 10749 gånger)

donnabellan

Hur bedömma om hö är mögligt?
« skrivet: 23 jan-09 kl 18:27 »
Ja, som rubriken lyder, hur luktar(/ser) man att höet möglat. Går och luktar och oroar mig, så nu har jag snart glömt hur friskt hö luktar.... Vad ska man känna/lukta/titta efter?
Tacksam för hjälp.

dalslandsmamman

• Gäst
SV: Hur bedömma om hö är mögligt?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-09 kl 21:14 »
vårat hö va mögligt på två olika sätt förra året den ena gången va det vita partier i början av en storbal. Det vita lukade inte så mycket . Vi rullade av det vita och anväde det som va under det luktade friskt och gott. Den andra gånen vi öppnade en storbal som va möglig så stank det och den balen va grön. Den kaserade vi.

Frisk hö luktar friskt. Mögligt hö luktar surt tycker jag.  Vi ringde en vet som sa att vitt mögel inte va lika farligt som grönt mögel. Nu gillar inte jag mögel alls och sorterade bort det dåliga men du kan ju ringa en vet och fråga mer. Hur ser ditt mögel ut?

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jan-09 kl 21:16 »
Jag kanske missförsod dig? Har du löshö och kanske inte ser möglet så tydligt?

Jag tror man kan lukta sig till det.....  Och mögligt hö dammar mycket det är min uppfattning

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 jan-09 kl 21:23 »
jag tycker att friskt hö kan lukta syrligt. Mögligt luktar.. mögel.. liksom, ja herregud, hur beskriver man. men jag har lärt mig hur mina olika friska hösorter luktar. Det jag bärgat själv luktar hasselnöt, och det jag köpt en blandning av smultron och nåt lite syrligt.

pelargonia

« Svar #4 skrivet: 24 jan-09 kl 00:56 »
Friskt hö ska lukta som när man klippt gräsmatan eller som en nyslagen vall. Allt annat ska man kassera, definitivt om man kan se mögel! Ett annat tecken är när djuren äter dåligt eller ratar till synes helt ok grovfoder, djur är kloka. Alla mögelsporer syns inte, men ger dålig juverhälsa på mjölkande djur, men även hosta hos hästar. Om grovfodergivan består av ensilage som är dåligt pga jordinblandning eller så kan det kommit in smågnagare vid skörd, i balarna så ska man inte fodra alls med det. Djuren kan bli sjuka och till och med avlida. Du bör även tänka på din egen hälsa, man rör upp mycket sporer i luften när man står och rotar i dåliga balar. är du tveksam så släng det i stället tycker jag.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 24 jan-09 kl 12:32 »
Jag håller inte med om att friskt hö alltid luktar som nyslaget. En del hö luktar mer sommar, medan andra nästan inte har nån lukt. Som Lollo skriver så får man lära sig "sin" hölukt.

Dåligt hö luktar illa, unket. Det kan damma mycket och på balat hö kan man se ett litet mögel-lock på den avslagna änden av strået.

Misstänker du att höet möglat under lagringen, dvs att du fått ett ytmögel på dina balar eller ditt löshö? Nu vet jag ju inte hur du har ditt hö eller hur det är lagrat, men om man får en lagringsskada så är höet ofta bara dåligt på ytan och inte t.ex. inne i balen. Det är ofta inte värt slitet (eller hälsan) att dela upp balar men du kan jämföra lukten på ytan av balen med den inne i balen för att på så sätt känna skillnaden.

Om din bal har möglat på några änd-kakor så kan man lätt ta bort dem och ge resten av balen, men om du har fått mögel på ovansidan eller en långsida så är det bara att kasta.

När det gäller rator som pelargonia skriver om så beror det ju på vilken sorts djur du har. Får kan rata helt ok hö för att de tycker att det är för grovt, så rator är inte alltid lika med dåligt foder. Däremot kanske det då inte är ett bra fårfoder.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

donnabellan

« Svar #6 skrivet: 24 jan-09 kl 22:31 »
Hej igen och tack för era svar. Höet är på småbal. Det syns absolut ingenting. Det luktar iaf  inte mögel, om man menar "vanlig" mögellukt. En del säger att det luktar lite som öl, och det tycker jag nog inte heller att det gör. Kanske bara jag som är nojig. Är ju rädd att djuren ska bli sjuka. (Djuren är getter)
MVH

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser