Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En affärsidé ni kan såga eller ta till er  (läst 2976 gånger)

Vargerik

• Gäst
En affärsidé ni kan såga eller ta till er
« skrivet: 22 jan-09 kl 22:59 »
Jag har själv fått fåröverdos en gång för alla, men:

Jag tänker på alla inhägnade industritomter som antingen klipps till förbannelse eller ser ut som kriget.
Tänk att spela på företagens miljöhyckleri och hyra ut lämpligt antal får som betar tomten?
Det man själv behöver göra är att se till att stängslet är säkert och det finns en vattenstation som lämpligen ansluts till en vattenkran.... osv. Det finns säkert en massa problem och frågetecken, men som sagt ville jag bara så ett frö.

Izmiljotina

• Gäst
SV: En affärsidé ni kan såga eller ta till er
« Svar #1 skrivet: 26 jan-09 kl 22:13 »
I den bästa av världar vore det den bästa av lösningar. Om jag flyttar till den tidigare nämnda någon gång så skall jag ta och peta igång det här. =)

blowmeakiss

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 jan-09 kl 19:37 »
Låter ju bra, men jag tror det finns en hel del bestämmelser som sätter stopp för att ha boskap på industriområden  :-\

pappi747

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 19:40 »
Det finns bestämmelser som sätter stopp för det mesta..

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 jan-09 kl 20:05 »
Du får nog tillstånd om du använder fåren till att sanera industritomten, via fångväxtlighet. ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 02 feb-09 kl 20:27 »
Prova vettja!!!   

Hadde jag ägt industritomter och ville hålla efter växtligheten på ett billigt sätt så är fåren en kanonlösning...
Dessutom så har jag svårt att tro att myndigheterna har något imot det...
Det är ju ett industriområde...  Och du producerar ett vackert utseende.. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #6 skrivet: 02 feb-09 kl 21:11 »
Beror på vad tomten använts till ? Jag skulle knappast personligen släppa djur till att beta på tex gammal sågverksmark inte heller på någon mark där det kan finnas oljespill
Som sagt skulle jag vara tveksam till all industrimark utan att den besiktats och gåtts igenom
En god vän men en usel kärlek

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #7 skrivet: 02 mar-09 kl 11:45 »
Beror på vad tomten använts till ? Jag skulle knappast personligen släppa djur till att beta på tex gammal sågverksmark inte heller på någon mark där det kan finnas oljespill
Som sagt skulle jag vara tveksam till all industrimark utan att den besiktats och gåtts igenom

Ja tänk på fåren
en industritomt har ju historik ofta med olika verksamheter.  Olja, kreosot, tungmetaller mm.
Jobben viktigast så tuta och kör sedan kommer erfarenheterna och lagstiftning och då ligger
skiten akumulerad och ingen har råd med sanering om det inte skall byggas.

Snälla tänk på fåren !
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Pastorn

• -
« Svar #8 skrivet: 03 mar-09 kl 12:11 »
sen får det ju inte vara farligt i en beteshage vad gäller vassa saker, saker som kan trilla omkull eller ner och skada djuren... men tanken är genial.

Skogshuggarn

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 mar-09 kl 09:38 »
Ännu en idé att såga eller ta till er: ambulerande get- fårbete i kraftledningsgator.  :D Det finns tusentals hektar outnyttjad mark i våra skogar under kraftledningarna som måste hållas öppna men som av någon anledning inte utnyttjas, inte ens för flis (tror jag). Känns inte det som ett intressant nomadliv?  8)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 mar-09 kl 10:07 »
Kan man anmäla en hel ledningsgata som produktionsplats? Den skulle ju bli väldigt långsmal. Jag vet inte vad reglerna säger om det.

Skogshuggarn

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 mar-09 kl 10:09 »
Citera
Blir nog inge vidare pröjs, går för sakta jämfört med maskiner.
Ledningsgator röjs oftast manuellt och ersättning från E-on skulle inte vara den huvudsakliga inkommsten utan fåren/getterna i sig. Fick man tillgång till ett par mil ledningsgata i relativ hyffsad terräng borde man väl kunna flytta stängslen efterhand som det behövs. Mjölkning, klippning eller vad man nu väljer att livnära sig på skulle kunna skötas i fält och slaktbil skulle kunna möta upp där bilväg korsar elledning. Efter sig lämnar man gödsel, bättre bete, stängselhål och lägerplatser till nästa säsong. Kanske inget liv för mig, men ändå lite intressant att spåna på. :)

Maxx

« Svar #12 skrivet: 27 mar-09 kl 01:26 »
Det är inte elbolagen som äger ledningsgatorna! Det är upptill markägaren om han vill ha bete där! ;) :) /M

Vilse

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 mar-09 kl 06:43 »
Farmers long acre som det heter här nere :)

dom flesta har ett par meter till vägen,, jag har typ 5 meter från asfaltskant till mit staket,,jag får inhägna med typ staketpinner som går av om bil skulle köra av,,inte skada bilisten,,men ska se till att kor och får inte kan smita och dom får bara vara där dagtid.
det är också bara ok om det är lite trafik på vägen. många bönder sätter upp tillfälliga staket längs vägen och öppnar grinden så korna kan beta av dagtid och sen tillbaka in i hagen.

sub rosa

« Svar #14 skrivet: 03 apr-09 kl 13:46 »
Så slipper du ogräs i grönsakslandet, organiskt, vält och gödslat, färdigt för sådd! Affärside!

Har sett ett inslag på "Landet runt"-tror jag! -om lokala yt-jordrensning inför sådd med hjälp av svin i el-hägn. De åt upp allt från rot till frö på en vecka 5-6st på 100m2. Desutom gav de tillbaka till jorden i form av gödsel och luftning. En alternativ till jordfräs. Svinen kunde sen slaktas och säljas som frigående och "lyckliga" svin och inbringar på det viset mer intäckter. Mer så, eftersom de inte behövde utfodras på samma vis och ej heller hade de behov av någon lokal/stia. Bonden forslade runt dem sommartid i grupper av 5-6st i hästtransport-släp. Ett portabelt vindskygg följde oxo med.

Nåå! i jordbruksbyggd kan väl detta vara ett alternativ till instängda stackars svin ;D!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 3 användare (1 dolda)
PlayamoTreBy, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser