Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redovisa fåruppfödning  (läst 3900 gånger)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
Redovisa fåruppfödning
« skrivet: 22 jan-09 kl 10:22 »
Hur redovisar ni era inkomster/utgifter i de mindre fårbesättningarna? Är ni momsregistrerade? Redovisar ni som hobbyverksamhet?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Redovisa fåruppfödning
« Svar #1 skrivet: 22 jan-09 kl 14:24 »
Fåren är med i bokföringen eftersom fastigheten jag bor på är taxerad som lantbruk. Är momsregistrerad.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Norna

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 22 jan-09 kl 14:51 »
Samma sak för mig. Fåren igår i lantbruket.
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 22 jan-09 kl 19:17 »
Samma här!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Fordson

« Svar #4 skrivet: 22 jan-09 kl 19:28 »
Dito.

Deepen

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 jan-09 kl 06:49 »
Hej!
Jag gjorde ett försök att registrera en firma. Vi har en avstyckad gård, hus + ladugård + ca 1ha mark.
Skatteförvaltningen godkände inte min budget, de tyckte att jag var tvungen att presentera en trolig vinst av verksamheten - det hade inte jag räknat med. Jag tyckte det räckte med att fåren skulle betala sig själva.
Fick det alltså inte godkänt, kunde ha överklagat men gjorde inte det.
Fåren är en väldigt dyr hobby :-\
Har en hund jag skulle ha vallat med, men han dög inte till det...
Men fåren hänger kvar, de är svåra att skiljas från! Sen får vi ju lite lammkött och päls tillbaka - inte helt fel!

/Martina
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 23 jan-09 kl 08:15 »
Jag har lite samma problem. Registrerade en firma, och var "tvungen" att uppge en trolig vinst. Vilket ledde till en trist preliminärskatt att betala per månad..........

Vi har lyft ur fåren ur föräldrarnas lantbruksverksamhet eftersom det är jag som sköter dem, och inte vill riskera problem med tvärvillkoren för pappa på något misstag jag ev begår.........

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 jan-09 kl 12:02 »
ja skillnaden mellan hobby och företag är att ett företag driver man med målet att gå med vinst. Gränsen går vid 30.000 i omsättning per år.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 23 jan-09 kl 12:22 »
Vi har lyft ur fåren ur föräldrarnas lantbruksverksamhet eftersom det är jag som sköter dem, och inte vill riskera problem med tvärvillkoren för pappa på något misstag jag ev begår.....

Men...

det är ju den som söker stöden som är ansvarig för att tvärvilkoren följs,
så har du dina djur på din pappas mark så spelar det ju ingen roll att du "lyft ur" fåren...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #9 skrivet: 23 jan-09 kl 13:33 »
i de tvärvillkor som omfattar fåren så kan inte min far ställas till ansvar för ev tappade märken osv, då jag står som ägare på fåren och djurhållare på marken. hans ansvar är att det blir betat.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 23 jan-09 kl 14:34 »
Jag har lite samma problem. Registrerade en firma, och var "tvungen" att uppge en trolig vinst. Vilket ledde till en trist preliminärskatt att betala per månad..........

Vi har lyft ur fåren ur föräldrarnas lantbruksverksamhet eftersom det är jag som sköter dem, och inte vill riskera problem med tvärvillkoren för pappa på något misstag jag ev begår.........

Du kan revidera din troliga vinst. Bara att skicka in nya uppgifter.  Att man går back första året/åren, tror jag inte skattemyndigheten ser som något konstigt. Målet är ju fortfarande att gå med vinst.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 23 jan-09 kl 22:27 »
Jag gick igenom denna procedur för några år sedan.
Jag köpte 8 hektar mark ca 2,5 hektar åker-bete.
Ägde ett vanligt hus på landet.
Ville ha får ,tog dit momsdamen från skattemyndigheten.Jag visade marken ,var fårhuset i trä skulle stå-visade brädhögen.Visade var får plåthuset skulle stå -visade alla rör som låg på åkern.Hon var nog ganska skeptisk när hon åkte hem .Skickade in momspapper skrev på den fåruppfödning plus lite vedförsäljning.År 1  0kr,år 2 5000 kr,år 3 10000kr,år 4 20000 kr år 5 30000 kr .Räknar med överskott år 5.
De hade möte och jag fick ett possitivt besked.
Vad jag lärde mig av momsdamen var att omsättning 30000 kr är inte viktigt ,vad som är viktigt är att man kan visa ett litet överskott efter några år.Det är ju naturligtvis nästan omöjligt om fåren skulle betala alla kostnader i början ,men eftersom man de första 5 åren kan dra av underskottet på sin vanliga lön ,så går det.För de stora inköpen maskiner,byggnader,nät och djur gör man ju inom 5 år.Men naturligtvis även om man minskar sin skatt något så har man ju lagt ut mycket pengar,men ex hus har ju sitt värde och traktor och andra roliga saker som jag använder inom fårprojektet hade jag säkert köpt även om jag inte blivit momsregistread så där "tjänar "man ju en del.

Senare skickade jag även in en ansökan om att bilda en jordbruksfastighet,det gick igenom .Men det har inget med moms att göra .Det var mest för att få en del mindre svartbygge på tomten godkända.

Moms handlar om att man skall ha ett vinstsyfte"på sikt".Bara för att man har en jordbruksfastighet så blir man inte automatiskt momsskyldig,det var den gamla tiden.Det är verksamheten och vinstsyfte som styr.Det lärde jag mig av damen som hälsade på.

Nu har det gått några år och nu har vi 40 tackor men någon större vinst lär vi inte visa.Underskottet har de senaste åren legat runt 80-90000.Max är 100000 kr som du kan dra av.
Skattemyndigheten kan dra in ditt tillstånd men jag tror det är väldigt ovanligt,vad tjänar de på det.Efter 5 år tar ju "förmånen"slut.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 23 jan-09 kl 22:29 »
En annan sak jag tänkte på var att om man blir momsgodkänd ,så kan man dra av saker som man har köpt inom ett år tidigare.Jag hade ex sågkostnader på uppsågat virke ,en stålstomme ,ett elverk och div annat som jag kunde dra av.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Gute

« Svar #13 skrivet: 24 jan-09 kl 00:35 »
Starta en enskilld firma som jag har gjort.
Jag har 35 tackor som inte går med någon större vinst,men redovisa de få kronor du känar och dra sedan av för alla utgifter såsom
foder,nät,maskiner,mm
Alla är glada och nöjda.
Alla inkomster och utgifter räknas in i din personliga ekonomi,skjut till eller draifrån pengar som du vill(mest skjuta till) bara du sparar dina kvitton + och -

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser