Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaffesump i landen - kan det bli för mycket?  (läst 5441 gånger)

karsan

• Södermanland
kaffesump i landen - kan det bli för mycket?
« skrivet: 22 jan-09 kl 00:57 »
Hushållets egen kaffesump hamnar ju i komposten. Ibland lägger jag direkt i odlingslanden och  det försvinner snabbt.   Nu har jag fått upp ögonen för produktionen av kaffesump på jobbet - det blir en hel del.  Kan det bli för mycket kaffesump?   Helst vill jag ju lägga direkt i landen för att spara ett moment.
Vad händer t ex om man bygger upp ett tjockt lager under vintern?

karsan

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: kaffesump i landen - kan det bli för mycket?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-09 kl 02:55 »
Hushållets egen kaffesump hamnar ju i komposten. Ibland lägger jag direkt i odlingslanden och  det försvinner snabbt.   Nu har jag fått upp ögonen för produktionen av kaffesump på jobbet - det blir en hel del.  Kan det bli för mycket kaffesump?   Helst vill jag ju lägga direkt i landen för att spara ett moment.
Vad händer t ex om man bygger upp ett tjockt lager under vintern?

karsan

Kompostera, anser jag. Det är lugnast så, och blir troligen bäst. Kaffesump är inte helt naturligt för våra breddgrader. Kan inte jämställas med t ex trädgårdsavfall, som man kan strö på landen okomposterat om man föredrar det. Men visst finns det dom som gärna ytkomposterar/mulchar med köksavfall. Just med kaffesump slipper du nog ohyra om du gör det (i alla fall större ohyra), men min allmänna inställning är att det bör gå genom komposten.

morris matte

« Svar #2 skrivet: 24 jan-09 kl 15:34 »
Kaffesump är bra för morötter. Den håller morotsflugan borta (det är lukten som inte morotsflugan gillar). Men kaffesumpen sänler jordens ph-värde. Därför är kompodtering bättre att ta had omm kaffesump. Förutsatt att man inte behöver den för surjordsväxter.

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #3 skrivet: 01 feb-09 kl 20:56 »
Annars är ju kaffesump mycket bra mot sniglar, inte för att det finns så många sådana på vintern... Rosor älskar kaffesump, jag brukar hälla ut högvis på mina rosor, dom verkar inte ha tagit skada. Men för kompostmaskarna är det ju verkligen kalas.

karsan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 03 feb-09 kl 00:29 »
OK, tack för tipsen.  Måste verkligen prova mot sniglar i vår.

Karsan

andtol

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 feb-09 kl 19:08 »
Man kanske skulle samla kaffesumpen från kyrkan och lägga på landen som skydd mot sniglarna då...

vicky-g

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 22 apr-11 kl 12:25 »
Puffar upp den här tråden och undrar om det är fler som har erfarenhet av kaffesump i landen.

Om det nu är surgörande så kan det inte funka att blanda i finkrossat äggskal som ska vara pH höjande?

Maken har varit snäll och släpat hem kassvis och frågan är hur jag bäst använder det utan att skada. Har ingen lust att slänga allt på komposten eftersom vi ska byta odlingsplats.

Pigeon

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 24 apr-11 kl 21:42 »
Haha, vad roligt att jag såg detta
För jag hade en diskussion om detta för några få dagar sedan, om kaffesump är bra för odling etc
Kul att man har fått svar på det nu iaf =) bra att veta!
Då ska jag ta och hälla över min kaffesump över komposten framöver =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 3 användare (1 dolda)
MuirHill, Daniel-S

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser