Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höst sådd/sättning  (läst 4379 gånger)

poze

• Östergötland
höst sådd/sättning
« skrivet: 16 okt-05 kl 18:02 »
halloj..

har just vart ute och lekt lite med traktorn.. ett tunnland uppfräst och plöjt..

undrar vad för slags växter man kan tryckar ner fröer/lökar till nu på hösten.. bor i halland.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Alba

• Södermanland
Re:höst sådd/sättning
« Svar #1 skrivet: 16 okt-05 kl 19:06 »
Vitlök för skörd nästa sommar.
Persilja t ex går bra att så nu.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 16 okt-05 kl 19:59 »
Potatis kanske? 1:e maj är annars det datum man planterar potatis här, men... Jag har fått lära mig att potatis inte tål frost, men de delar av trädgårdslandet där jag haft potatis tidigare kommer det ofta upp potatisplantor här och var. Så nog kan de klara sig, men jag vet inte om alla gör det. Provar kanske själv en rad i höst.

caprice

• -
« Svar #3 skrivet: 17 okt-05 kl 09:51 »
Hej!

Rotfrukter, persilja, dill och sallat brukar funka att så sent på hösten (november, december) när frosten är på väg. De ska alltså inte gro utan bara ligga och vänta på våren. Lite tidigare kan man så sallat och asiatiska bladgrönsaker och låta dem komma upp en bit. De fortsätter sedan och ger mycket tidig skörd (april).
Att sätta potatis på hösten har jag aldrig hört någon som gjort men i södra Sverige där frosten inte går djupt så stämmer det ju att knölar överlever och börjar växa nästa säsong. Jag tror dock inte de ger tidigare skörd än om man planterar ut förgrodda potatisar tidigt. Maj tycker jag låter onödigt sent att sätta potatis i Hässleholm. Här i Lund sätter jag i allmänhet ut potatis i slutet av mars. Den får växa under duk och blir klar i början av juni. Sedan kan man plantera ut något annat och få ytterligare en skörd på samma jordbit.

caprice

Dela detta:

* Inloggade just nu

1233 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser