Hej!
Tyvärr har jag sett alltför många getter som ser precis ut som du beksriver. Stora bukiga magar, och bara knotor längs ryggen som sticker ut. Ofta väldigt raggig päls...
Det är precis som bondmoran skriver av vikt att avmaska geten, och se till att hennes behov av salt, vitaminer och mineraler är täckt. Först då kan hon börja lägga på sig. Fri tillgång på hö för att få upp hullet på henne skulle jag rekommendera, och kraftfoder i förnuftiga givor. Men tvivlar på att kraftfoder är nödvändigt sen när hon har fått upp hullet igen. Min get får mineraler(fårmineraler med koppar), extra kalk, extra tillskott av B-vitamin(under vår och höst för att ge pälssättning och fällning en skjuts), och så strör jag över en liten liten nypa havre för att allt det nyttiga ska slinka ner! Som "Kraftfoder" får hon istället massa rotfrukter som morötter, kokta potatisar, riven kålrot och ibland också äpplen och skorpor.
Har varit rädd att min get ska bli precis som sin mamma så där knotig och ful, men hon är rund hela vägen runt om nu och har en jämntjock fin vinterpäls. Motion är ju också viktigt såklart.
Under sommaren och hösten tog jag med mig min get på kortare cykelturer så hon fick springa loss ordentligt och jäklar vad bred över ryggen hon blev!
Lycka till!