Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bil i företaget (gården)  (läst 9504 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Bil i företaget (gården)
« skrivet: 18 jan-09 kl 16:23 »
Den gamla trotjänaren (läs "pundarbilen") ska skrotas och jag funderar på att införskaffa någon gammal pickup/flak-/skåp-bil att ha istället. Det jag funderar på är hur det funkar om jag köper in den i företaget, det är ju i företaget(gården) som jag har behovet av ett flak, men mestadels kommer den ju att rulla privata mil eftersom att jag kommer att åka till lönejobbet med den..

Någon som har koll på hur detta funkar? Räcker det med att jag tankar "privat" för att skatteverket ska hålla sig lugna eller måste jag på något sätt hyra ut bilen till mig själv?  :) Det hela känns ju en smula märkligt eftersom att det är en privat firma där jag är firman..  ;D

Någon som har koll på hur det fungerar? Och kanske en ganska stol skillnad, hur BRUKAR "man" göra?

Fordson

SV: Bil i företaget (gården)
« Svar #1 skrivet: 18 jan-09 kl 17:30 »
Jag gjorde precis som du tänker. Köpte en pickup på gården.
Alltså om du köper bilen för "gårdens pengar". D.v.s drar av moms etc. så får du köra 10 mil privat per år MAX.
Helst ska du föra körjournal för att kunna bevisa detta i en eventuell revision. Detta är ett känsligt kapitel när det gäller skattemyndigheten. Om du ska "klara dig" bör du ha minst 1 privat bil också, annars blir det nog svårt.
Sen kan man ju alltid chansa...men det kan bli himla dyrt om dom kommer på dig.

Ulricaa

• -
« Svar #2 skrivet: 18 jan-09 kl 17:40 »
Det är ju som dom säger, det är svårt att få till det med privat bil och sånt där, men en pickup brukar skatteverket aldrig ha några som helst problem med, den är ju dessutom oftast lastbilsregad. Kruxet med den privata körningen är ju om man kan tänkas använda bilen privat, men en gammal trotjänare som inte är nåt förmånsvärde på osv är oftast faktiskt inga problem. Man åker ju knappast på semester i en pickup...det är ju så att kör du bilen privat en massa så är det ju förmånsvärdet dom vill åt och ja som sagt en pick up åker man knappast mer än möjligen till affren och handlar med...jag har aldrig nånsin varit med om att dom hackat på en pickup. Aldrig.

Mvh Ulrica, redovisningskonsult
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Fordson

« Svar #3 skrivet: 18 jan-09 kl 17:56 »
Det låter ju kalas bra. Men, Ulricaa menar du att om man har en pickup på gården och inte har nån annan bil reggad på sig så bryr sig inte skatteverket?

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 18 jan-09 kl 18:03 »
Bryr sig kan dom göra om i princip allting....och just lantbrukare som har en pickup brukar inte ligga i farozonen nej. Det är ju skillnad om du kör en ny ML som går flera tusen mil om året...men fram och tillbaka till affären brukar dom inte hosta nåt om. Det är en samvetsfråga, vad ska jag ha bilen till? Kör jag till Göteborg ena helgen och shoppar eller till Väla nästa helg eller hur kör jag? Samvetet får tala där...hur många privata mil kör du alltså...

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 jan-09 kl 18:08 »
Men alltså, jag har en pickup å nog kör jag mest privat med den. Jag pendlar till jobbet upp mot 7-8 mil enkel riktning. Vågar därför inte låta den vara företagsbil. Särskilt ninte när jordbruket är bisyssla, skatteverket har ett specialprojekt att klämma åt biysslor. Hur sjutton menar du att man skulle komma undan?? För jag vill ju gärna...

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 18 jan-09 kl 18:26 »
 Vår revisor rekommenderade min pappa att INTE ha bil på företaget.
 Det skulle tydligen vara ett avdrag som var svårt att få igenom, då jordbruket var en bisyssla.
 I vårt alternativ skulle det bli bäst att föra en enkel körjournal där man skriver upp vad man använder "privatbilarna" till i jordbruket.
                                              Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 jan-09 kl 18:27 »
Jag tror inte man får skriva en bil som huvudsakligen används privat på firman. Sedan om man kommer undan med det eller inte vet jag inte. Det rätta tror jag är att köpa bilen privat och dra milkostnad när den används i företaget, 18 kronor eller vad det är.

Edit: titta, Charlotte skrev samma sak.

Ulricaa

• -
« Svar #8 skrivet: 18 jan-09 kl 18:28 »
Det är det jag menar med samvetsfråga. Kör man bilen så mycket som du gör, då är den ju helt klart privat....jag har nån kund som jag gör så med att jag drar kostnaden för den där pickupen i företaget och sen dom privata milen *vänder jag* vid årets slut. Och kör man mest till jobbet, ja då är det ju en privat bil. Det man då får göra är att man får betala sin bensin osv och så får man dra dom där 18 kronorna milen varje månad i företaget för antalet mil man kör med sin bil...så sett är dr inte så mycket att göra.

Det jag menade var att om man har en pickup och lever på sitt jordbruk och även kör till affren och handlar osv då används den ju MEST i företaget och då är det inga problem..det är en övervgningsfråga. Så tyvärr Lollo, i ditt fall är det inte mycket att be för utan man får dra dom kostnaderna man anser att bilen bär i företaget som en privat utlagd kostnad...

Nej helt riktigt, jag läste inte dom där raderna om att han skulle köra till jobbet med bilen, används bilen MEST privat är den privat, används den huvudsakligen i företaget är det inte några problem att ha den i företaget. Det jag syftade på var om man levde på sitt företag och körde småsträckor privat med den.
« Senast ändrad: 18 jan-09 kl 18:30 av Ulricaa »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 18 jan-09 kl 18:55 »
Jag förstår era resonemang.. Men det är ju ändå lite knepigt det här med eget företag. Jeg menar att en pickup köper jag ju för att jag behöver den i företaget men jag behöver ju även en bil som jag kan ta mig till jobbet i, men då är ju en pickup inte det bästa alternativet utan en så liten och bensinsnål bil som möjligt. D.v.s. att jag egentligen behöver köpa 2 bilar, en ilten som jag kan åka till jobbet i dagligen och en pickup som jag kör till stan och köper foder o.s.v. med någon gång i månaden..  ???

Det hela känns ju onekligen lite märkligt.. Skatteverket kan alltså tänkas att kinka över att jag lånar bilen av mig själv, även fast jag betalar bensinen privat?

Ulricaa

• -
« Svar #10 skrivet: 18 jan-09 kl 18:58 »
Kör du bilen privat så ska bensinen betalas privat och så får man lägga på en förmånsbeskattning i deklaraitonen, dvs förmån för att du får lov att använda bilen privat från ditt företag. DÅ är du på den säkra sidan...det blir som en inkomst som du inte får i handen utan som du istället använder...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 18 jan-09 kl 19:03 »
Jag förstår era resonemang.. Men det är ju ändå lite knepigt det här med eget företag. Jeg menar att en pickup köper jag ju för att jag behöver den i företaget men jag behöver ju även en bil som jag kan ta mig till jobbet i, men då är ju en pickup inte det bästa alternativet utan en så liten och bensinsnål bil som möjligt. D.v.s. att jag egentligen behöver köpa 2 bilar, en ilten som jag kan åka till jobbet i dagligen och en pickup som jag kör till stan och köper foder o.s.v. med någon gång i månaden..  ???

Det hela känns ju onekligen lite märkligt.. Skatteverket kan alltså tänkas att kinka över att jag lånar bilen av mig själv, även fast jag betalar bensinen privat?

Som Ulricaa skriver, du lägger på både förmånsbeskattning och privat soppa. Oftast är det mindre strul att ha bilar privat och sedan lägga företagskörda mil i företaget.

Om man har en liten verksamhet samt företagsregistrerad bil så är det som en stor invitation till skatteverket, kom o granska mig.

Jag har en lite större firma än du har och jag har skaffat pickup men jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska ta den i företaget eller inte.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 jan-09 kl 19:05 »
ja. nä, det går inte. Men Gångis, köp en caddy, den är både bensinsnål och pickup. Men du får inte dra särskilt tungt med den, häst går troligen inte.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 jan-09 kl 19:23 »
Morsning
Privat får det bli då. Skatteverkets ögon behöver jag inte ha på mig mer än nödvändigt, de rackarna har varit på mig alldeles för mycket redan.

Men en Caddy funkar inte.. Det måste vara en dubbelhytt, knoddarna måste ju till dagis.
Blir nog en gammal King Cab, billiga i inköp i.a.f.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 18 jan-09 kl 19:55 »
Kolla rosten, framförallt på fästet mellan balker och hytten.

ingvar2

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 jan-09 kl 06:31 »
Jag tycker det verkar vara väldigt stor skillnad på vad det är för bil du handlar, köper du en ny för 200 000 och lämnar in ett momsavdrag på 50 000, så kan du ju räkna med att dom frågar lite mer. Köper du en KingCab för 20 000 och vill ha tillbaka moms på 5000 så lär dom inte ifrågasätta. Sen är det ju upp till samvetet hur mycket av bensinen som du vill dra av. Alltsomoftast går man kanske in på Granngården när man ändå är i stan, och köper nån liten pryl till gården, och då är det ju en arbetsresa.
Det viktigaste när du köper en bil till firman är ju att du ser till att få en med flak, ( och kåpa om du vill ) är det inbyggt skåp så får du ju inte dra momsen överhuvudtaget.
Jag hade en lång skriftväxling med myndigheten en gång när jag köpt en Peugeot skåpbil som bara användes i firman, jag visste ju innan att jag skulle förlora , men tyckte ändå det skulle vara roligt att testa deras argument, det var ju en rätt ny bil så momsen var ju 35 000.. Denna bil har en fast vägg mellan hytt och skåp, och det var när jag skulle ha dom till att förklara vad det var för skillnad på att ha en vägg, eller två, som dom kräver, mellan hytt och skåp, som det började bli festligt och dom plötsligt hänvisade till vägverkets definitioner. Det godtog jag inte, för jag anser att skattemyndigheten allt får försöka stå på sina egna ben och inte ta hjälp av andra myndigheter när argumenten tryter... men till slut fick man ju ändå ge sig, fast skillnaden blir ju bara att momsen ligger på priset och dras i avskrivningarna sen istället, men köper man en ny bil så är det ju skönt att få tillbaka den och göra en avbetalning direkt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 jan-09 kl 08:35 »
Hejsan.
Priset på fordonet lär inte överstiga 20 000:- det lär nog landa på någonstans runt 15 000:-, så då kanske det fortfarande är en möjlighet att ta den på firman. Om jag nu tar bilen på firman, hur är det OM de skulle få för sig att kolla? Jag menar att det enda som de möjligtvis skulle kunna ha åsikter om är väl att den rullar lite väl många mil, för tankar gör man ju privat i 90% utav fallen. Kollar de milställningen på bilen och sedan gör avdrag för någonting om de skulle få för sig att granska?

För övrigt, är det någon av er som vet om någon av de mindre pickup:erna (typ Skoda, VW m.fl.) som har tar 3 passagerare?

ingvar2

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 jan-09 kl 09:14 »
Om jag hade varit du så hade jag utan att tveka tagit den som gårdsbil. Jag har en vanlig kombi nu, och dom ifrågasätter inte däck och reparationer eller bensin alls. Nån moms på själva bilen får jag ju inte dra eftersom det räknas som vanlig personbil.  Härförleden så gjorde dom en momsrevision, då vill dom ha in de 5 största kvittona för en månad. Ett av dom var ett kuvert där jag sparar alla bensinkvitton, det brukar ligga på en 3-4000 i månaden och jag tankar alltid kontant. Kuvertet kom tillbaka oöppnat...Dom undrade varför jag kör så mycket, och då sa jag att vi hyr ut grisar som vi måste åka med foder till, så var det inget mer med det.. En gång frågade dom lite extra skarpt, för då hade dom kollat upp bilen och såg att den var avställd sen några månader.. Ja, sa jag, den är på reparation, och under tiden får vi köra med vår privata bil, resorna måste ju ändå göras.. Då var det lugnt.

Det underlättar ju alltid om det finns en bil till i familjen, det ska erkännas..

Och sen, som jag brukar poängtera, det är inte dödsstraff på att göra fel, det du har gjort är att du har yrkat ett avdrag som du anser riktigt, om dom sen inte håller med så är det ju inte mer sen, du blir ju inte straffad med mer än möjligen skattetillägg om det är stora belopp och du fått ut pengar felaktigt. Vid en momskoll så betalar dom ju inte ut pengarna förrän efter kontrollen är klar.

Det är nog svårt att hitta en mindre pickis med 3 säten, tänk också på att nyare skoda och caddysar har ibland ett inbyggt skåp som alltså inte är momsgodkännt. Men en så ny lär du nog inte få för dom pengarna, det bästa vore en Caddy med gamla karossen, alltså fram till början av 90-talet, dom är i stort sett outslitliga, och hittar du en diesel så åker du nästan gratis. Jag har haft 3 sådana och dom har gått 55000, 47000 och 60000 mil, utan större bekymmer... Dock 2-sits..

Ulricaa

• -
« Svar #18 skrivet: 19 jan-09 kl 09:15 »
Det dom gör är att dom lägger ett förmånsvärdepå dig om du kan visa att du tankar privat. Är det så små pengar och du kör den mestadels privat så hade jag inte lagt in den i företaget, det är för små belopp att sitta i risträsket för...det är det inte värt. Det är ju ändå samma pengar som köper bilen, inte sant?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 19 jan-09 kl 09:44 »
Om de kollar, kommer de att granska hela verksamheten, så då blir det vid varje verktyg du har köpt frågan om den används privat eller ej.

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 3 användare
NESSEN, skogaliten, Dajnah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser