Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!!! Ögonskada!  (läst 4085 gånger)

_olfi_

• Medelpad
Hjälp!!! Ögonskada!
« skrivet: 17 jan-09 kl 23:11 »
Jag upptäckte just att en av mina tyska dvärghönor har ett jättesvullet öga. När jag undersökte närmare, drog ner ögonlocket på henne så såg jag som vitt tjofs som kommer vid nedre delen av ögat  :o  Såg väldigt otäckt ut, ögat var väldigt vått och det måste göra hemskt ont för henne. Nån som vet vad det är? Eller hur man kan behandla??  :'( Är det nånting som antibiotika kan råda bot på?

I övrigt verkar hon pigg, och matglad. Det som jag misstänker är luftvägsinfektion... Då är det ju kanske lustigt om ögonen skulle drabbas, men det stod nåstans att de kunde få varfyllda bihålor (svullen under ögat) men jag är ändå tveksam... Kan nån dela med sig av kunskap eller erfarenheter?
« Senast ändrad: 18 jan-09 kl 16:47 av _olfi_ »
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Torry

SV: Hjälp!!! Ögonskada!
« Svar #1 skrivet: 18 jan-09 kl 17:25 »
Kan du försöka få bort det vita "tjofset" och spola rent med ögonskölj, kan ju vara så att hon har fått  nåt främmande föremål under ögonlocket som har skavt och orsakat en infektion. Annars kan du ju kontakta en veterinär så dom kan titta på ögat och ev skriva ut antibiotika.
//Torry

_olfi_

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 18 jan-09 kl 19:39 »
Nu ser jag att det andra ögat också är "angripet" så det rör sig inte om nåt främmande föremål. Jag ska kontakta distriktsveterinären imorn bitti, får se vad dom säger.  Den här hinnan de har vid ögat, ungefär som ett litet extra ögonlock, är också svullet och täcker nu ögonen en liten bit in. Men hon äter fortfarande...

Vad förbannad jag blir, det är dessutom en av de två riktigt fina utställningshönor jag har!!! >:(

Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Gräbban

• -
« Svar #3 skrivet: 19 jan-09 kl 08:12 »
Förlåt mig, jag antar att jag verkar jävligt nojjig.... ::)
Men det låter som iLT. Har haft det, känner igen symptomen.
Jag kommer att upprepa detta till alla som frågar för att få upp ögonen på folk, så förlåt om jag verkar tjatig.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

S.Svensson

• Pain Is Temporary - Glory Is Forever
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 19 jan-09 kl 12:07 »
Det kan också röra sig om vanlig snuva..för att citera hönsboken:

Snuva är inte ovanligt hos höns. Precis som hos människor kan drag och fukt göra
dem extra känsliga. Tårkanalerna kan svälla, ögonen rinna och andningen bli tung.
Själva snuvan kan inte behandlas annat än med en varm och torr miljö och lite
extra vitaminer. Däremot kan eventuella bakteriella följdinfektioner behandlas med
antibiotika, som terracyklin.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 19 jan-09 kl 18:20 »

Du nämner något vitt i ökat. När höns får varbildning  brukar det inte vara rinnande var som  lätt kan klämmas ut,
utan mer fasta klumpar. Det måste förstås irritera ögat mycket. Det kan gå att pilla ut det, man kanske får vara två som hjälps åt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 20 jan-09 kl 23:09 »
Varet ser ut att sitta lite för hårt för att kunna "pilla bort"... Men till saken hör att hon inte visat några tecken på förkylning, inga väsande ljud, fnysningar. Bara svullna, variga ögon. Det måste ju nästan vara ögoninfektion, men nu är det andra dagen som vi kör med salvan Noviform, förhoppningsvis blir det bättre. Än har det inte hänt nåt, men jag håller tummarna.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: jättesvullna ögon
« Svar #7 skrivet: 23 jan-09 kl 13:24 »
Om man väntar några veckor så går de flesta sjukdomsymptom vid luftvägsinfektioner över.  ;)

Även om det är någon av de smittsamma kroniska=obotliga luftvägssjukdommarna.
och kvar har man en till syns frisk höna som är kronisk smittspridare.

Som Gräbban redan skrivit så är ostigt exsudat i ögonvinkeln något som ses vid ILT.
Men samma sak ses när det t.ex är Mykoplasmos.

Är din höna svullen under ögat eller runt ögat?

Bild på ILT öga.

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

_olfi_

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 27 jan-09 kl 18:36 »
Om hon är svullen runt ögat eller under, ja det är inte lätt att svara på...  Mest under tycker jag. Det är ju inte så att det är värsta knölen direkt, men det är klart att lite är det ju. Det är väl ganska likt som på bilden, men så lär ju de flesta ögoninfektioner se ut.

Jag tycker att varbildningen har gått ner nu, det finns fortfarande kvar dock. Men fortfarande så är det bara ögoninfektionen jag lagt märke till, ingen hosta/rossel i halsen eller snuva. Ingen av de andra hönsen visar tecken på sjukdom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 2 användare
kretslopp, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser