Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika sorts animaliskt fett  (läst 3103 gånger)

sonja på slätten

• Halland
Olika sorts animaliskt fett
« skrivet: 17 jan-09 kl 21:26 »

Apropå föregående tråd om flott: hur är det med fettets sammansättning hos olika djur?
T.ex fett från får är riktigt hårt i rumstemperatur, griskött och kyckling mjukare och kalkon nästan rinnande.
Säger detta något om deras nyttighet eller skadlighet?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

PellePutt

SV: Olika sorts animaliskt fett
« Svar #1 skrivet: 17 jan-09 kl 21:44 »
Omättade fetter har lägre smältpunkt än mättade. Men även fettsyrans längd spelar roll för smältpunkten, ju längre fettsyra ju högre smältpunkt.

Omättade fetter anses ju  i dagsläget  vara nyttigare än mättade, hur det är med fettsyrans längd vet jag dock inget om.
Bli vägitarian - ät bara roadkill

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 25 jan-09 kl 15:49 »
Intressant läsning.

Griskött

Kolesterolhalten i griskött är mer än tio gånger högre än i nötkött och när detta ämne överstiger normalkvantiteten samlas det i blodådrorna, särskilt i pulsådrorna, och orsakar en höjning av blodtrycket och åderför-kalkning. Av denna anledning är antalet fall av angina pectoris och åderförkalkning fem gånger större i Europa än i den muslimska världen.

Något som nyligen blivit känt, är att influensavirus kan överföras från gris direkt och indirekt genom konsumtion av korv gjord på bl.a. grisens lungor.

En svensk hudläkare berättar att han sedan många år har sett hur patienter med akne, astma, allergisk snuva, munsår och vissa former av håravfall, uppnått en betydande förbättring efter att de, i samband med annan behandling, slutat konsumera fläskkött. Fläsk-kött innehåller svavelhaltiga ämnen och histamin, vilka kan ge hudirritationer.

Det finns en reaktion som kallas autoimmunitet, som innebär att kroppens celler börjar aktiveras mot både främmande och egna vävnader. Enligt en teori kan fläskköttet vara kemiskt släkt med människans vävnader, vilket skulle leda till en sådan reaktion, dvs. att vissa personer vill "stöta bort" det främmande ämnet. Som exempel på autoimmuna sjukdomar kan nämnas sköldkörtelinflam-mation, ledgångsreumatism och ungdomsdiabetes.

Kanadensiska läkare har i den engelska tidningen "The Lancet" publicerat en artikel som visar på ett tydligt samband mellan hög fläskköttskonsumtion och skrumplever.

Grisfettet försvårar matsmältningen och ökar risken för angina pectoris och åderförkalkning. Det innehåller en stor andel kompli-cerade fettsyror och man har lagt märke till att grisfettet, når det intas, ombildas till ett egendomligt ämne som inte korresponderar i sin uppbyggnad med människans fetter, vilket leder till en störning i kroppens ämnesomsättning, och likaså kolesterolcirkulationen, vars förändring orsakar uppkomsten av många allvarliga sjukdomar i människans kropp. Nobelpristagaren professor Damm vid Köpenhamns universitet har fastslagit att just grisfettet är en avgörande orsak till uppkomsten av gallsten och forskningen lyckas fortgående fastslå nya bevis for farorna med grisfett och griskött.

Pong

« Svar #3 skrivet: 25 jan-09 kl 16:23 »
En sak är säker när det gäller kost och fett. Alla har en åsikt och tror sig veta hur det ligger till. Att själv läsa peer-viewade artiklar själv det enda vettiga.

getalina

• Halland
« Svar #4 skrivet: 25 jan-09 kl 16:40 »
Jag läste inne på Capybarer tråden om att man inte skulle mata hundar med griskött å tydligen inte människor heller?

Nu ville jag inte lägga denna diskution inne på den tråden utan på en tråd som åtminstonde handlade om grisar.

Är det någon som vet något mer om det här med griskött? Själv äter jag griskött och har aldrig tidigare hört om detta.

peer-viewade vet jag inte vad det är.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 25 jan-09 kl 16:46 »
 Jag har slutat lyssna på alla fettråd...
Läste just i Land att det "Livsfarliga" kolesterolet som en stor del av diabetikerna fått medicin för är nödvändigt att ha, t o m en liten sänkning medför sämre insulinproduktion. Tänk så praktiskt för Läkemedelstillverkarna, ge patienterna en medicin som gör att dom måste ha en annan också...
 Just kolesterolens farlighet kom man tydligen fram till med ett försök som används som exempel på dålig forskning... Man tvingade i KANINER animaliskt fett och såg att det inte var bra för dom och drog slutsatsen att då var det inte bra för människor heller ::)
                                            Mvh
                                          Charlotte
« Senast ändrad: 25 jan-09 kl 16:48 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

getalina

• Halland
« Svar #6 skrivet: 25 jan-09 kl 16:49 »
Läste just i Land att det "Livsfarliga" kolesterolet som en stor del av diabetikerna fått medicin för är nödvändigt att ha, t o m en liten sänkning medför sämre insulinproduktion. Tänk så praktiskt för Läkemedelstillverkarna, ge patienterna en medicin som gör att dom måste ha en annan också...
 Just kolesterolens farlighet kom man tydligen fram till med ett försök som används som exempel på dålig forskning... Man tvingade i KANINER animaliskt fett och såg att det inte var bra för dom och drog slutsatsen att då var det inte bra för människor heller ::)
                                            Mvh
                                          Charlotte

68 brödskivor om dagen eller hur var det nu?

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 25 jan-09 kl 16:51 »

68 brödskivor om dagen eller hur var det nu?
Ja, det borde man ju åtminstone bli mätt på ;D
                  Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 25 jan-09 kl 17:43 »
Välfärdssjukdomarna skapas ej av grisfett!  Att välfärdssjukidomar är mindre i länder där  man äter mindre och traditionell mat, är det konstigt?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pong

« Svar #9 skrivet: 26 jan-09 kl 01:54 »
                                            Mvh
                                          Charlotte

Läser Land i bland och förundrar hur mycket ovetenskaplig skit som de trycker under flagg som det vore något vetenskapligt belagt. Jag säger inte att de har alltid fel, men att deras trovärdigt när det lutar åt de naturvetenskapliga hållet är så låg så då bläddrar jag blad.

Jag läste inne på Capybarer tråden om att man inte skulle mata hundar med griskött å tydligen inte människor heller?

Nu ville jag inte lägga denna diskution inne på den tråden utan på en tråd som åtminstonde handlade om grisar.

Är det någon som vet något mer om det här med griskött? Själv äter jag griskött och har aldrig tidigare hört om detta.

peer-viewade vet jag inte vad det är.

Peer reviewade är artiklar som genomgått granskning av den vetenskapliga metodiken eller resonemangen av gelikar.

getalina

• Halland
« Svar #10 skrivet: 26 jan-09 kl 11:55 »
Peer reviewade är artiklar som genomgått granskning av den vetenskapliga metodiken eller resonemangen av gelikar.

Jaha. Hade ingen aning.  ::)

Ja vetenskapen ska man lyssna på men det är ju inte säkert de har rätt heller för han som sa att doktorerna skulle tvätta sina tassar innan de gick till nästa patient blev ju idiotförklarad.

Sedan blev det accepterat. Så det finns nog mycket som är sant nu men inte om ett årtionde.

Luffsen

• -
« Svar #11 skrivet: 30 jan-09 kl 19:50 »
Jaa... jag är mest glad åt att min gamle morfar inte visste det här... han som bredde fläskflott på brödet fram till sin död...

Han skulle kanske blitt lite äldre än 86 år om han vetat om det här?

Vad jag själv anser om larmrapporter om farlig mat kan vi lämna därhän...

Chips var ju livsfarligt under två eller tre veckors tid, men sen blev dom ätliga igen va?  ::)
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

saint206

• Småland
« Svar #12 skrivet: 01 feb-09 kl 21:44 »
den dan fläsk blir farligt kommer jag att dö. funnes inte grisen kunde ja lika gärna bli vegetarian.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 3 användare (1 dolda)
alternaiv, Smålandstokarna

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser