Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flott?  (läst 3016 gånger)

Gryning

• Mirandas have
Flott?
« skrivet: 17 jan-09 kl 07:05 »
När vi slaktade gris i höst kom jag på precis för sent att jag ju skulle tagit vara på späcket och gjort flott ... fettet skars ju bort av slaktaren av gammal vana, det hade jag glömt och blev lite lång i ansiktet när jag fick se köttet.
Jamie Oliver har flott i stället för smör  i vissa recept, tror i pajskal eller liknande.
Är det någon som kokar flott?
Används till vad?
Hälsoaspekter?

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
SV: Flott?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-09 kl 07:44 »
Det är gott att göra "smör" av flott. Jag har inte gjort det själv utan bara ätit det. Det var kryddat med salt och svartpeppar bl.a.
Hälsoaspekter? Tja, det är ju rent "fitt" som det heter på skånska ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Tummelisa

« Svar #2 skrivet: 17 jan-09 kl 12:29 »
Fåglarna blir ju också glada om de får en del flott från slakten. Men jag håller med dig, förr så tog de vara på saker på ett bättre sätt o att smälta flott som man sen har till bakning o stekning är väl en mycket bra ide :).
Kände förr en jugoslavisa som alltid smälte flott, mycket svag värme o länge sade hon. Viktigt med svag värme tror jag så fetterna inte "härsknar eller vad man ska säga/omvandlas" alltså blir till mer farliga fetter. Men urkokning i vatten är det nog ingen fara med.

Lycka till o en bra idé!
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jan-09 kl 12:33 »
Ulvas tyska mor äter Schmaltz. Enligt uppgift skall gåsflott vara det allra förnämligaste.

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 jan-09 kl 12:57 »
Schmalz ska det vara, utan t.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 jan-09 kl 16:08 »
Schmalz ska det vara, utan t.

Det tyckte jag med, men Wikipedia tycktes vara av annan uppfattning.

Googlefight har dock 835000 schmalz mot 556000 schmaltz. Pöbeln har talat.

jenses

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 jan-09 kl 17:12 »
Det tyckte jag med, men Wikipedia tycktes vara av annan uppfattning.

Jo, på den engelska varianten av Wikipedian.
Där finns förmodligen också sourcrowd  ;D

Men försök att söka efter "Schmaltz" på de.wikipedia.org  ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 21 jan-09 kl 01:49 »
Jag kokar ister om jag kommer åt. Steker i det och vissa bakverk blir inte detsamma med smör. Som fd. engelsman, skiter jag högaktningsfullt i alla ev. hälsoaspekter  :-[

Lars Pers Maria

• -
« Svar #8 skrivet: 21 jan-09 kl 23:29 »
Gruff - Vadå "fd engelsman"?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Luffsen

• -
« Svar #9 skrivet: 30 jan-09 kl 20:00 »
Kände förr en jugoslavisa som alltid smälte flott, mycket svag värme o länge sade hon. Viktigt med svag värme tror jag så fetterna inte "härsknar eller vad man ska säga/omvandlas" alltså blir till mer farliga fetter.

Hörde på radio för ett tag sedan att man värmer/smälter istret för att få bort "grissmaken" ur det...

Industribagerier gör så, eftersom dom använder fettet från värmebehandlade grissvålar istället för smör i sina degar.
Vill inte ha grissmak på limpan liksom...  :)

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 02 feb-09 kl 15:02 »
Lars Pers Maria; Jag är halvamerikan och delsvis uppvuxen i London. Med allt vad det innebär med engelsk skolmatsbespisning  ;D

Hur man kokar ister, står i gamla kokböcker. Smakar inte det minsta lilla kulting om det. Varför skulle hemkokt smaka gris och inte den i affären, om man gör rätt? Jag tycker vi ska skilja på ister och stekflott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser