Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Restgarner  (läst 3221 gånger)

svindelspindel

• Gäst
Restgarner
« skrivet: 13 okt-05 kl 19:44 »
Jag vet inte hur era garnförråd ser ut, men jag har otroliga mängder. Otroliga mängder restgarn, alltså. Ärvt och fått, och länge visste jag inte vad jag skulle göra av det. En slatt fulturkos, tjugo gram knallrosa... Mohair, plast, ull, trä, bomull och massor med skumma blandningar. En del effekter av åttiotal, bland annat något luddigt rött med stora silverpluppar i. Knappast möjligt att anpassa masktätheten till något större projekt, alltså. Och jag hatar när garn tar slut innan den pågående skapelsen är färdig.

Så vad göra?
Jag gör små små små väskor och påsar. Funkar till sudd, tamponger och lappar. Just tampongområdet är vädligt poppis bland mina skolkamrater, kan jag avslöja.
Och ett tredjedels nystan hyfsat tjockt garn räcker till ett par armmuddgrejer.

Jag antar att ni vet det här, men ändå. Jag känner mig stolt som faktiskt gör något med alla småbitar.
Vad gör ni med ert restgarn, ni som har?

//L

manna

• -
Re:Restgarner
« Svar #1 skrivet: 14 okt-05 kl 08:27 »
Om jag hade kunnat sticka, vilket jag SKA lära mig innan året är slut, så hade jag använt restgarnerna till gladfärgade, långskaftade raggsockor!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #2 skrivet: 14 okt-05 kl 11:06 »
Svindelspindel, jag har ett garnförråd som ser ut ungefär som ditt, förutom att jag inte har några syntetgarner. Tjugo miljoner olika små nystan och spolar som "kan vara bra att ha". Har väldigt svårt att slänga just material av god kvalitet. Tänker att "sen, när jag har tid" ska jag sticka och väva en massa kul! Sen tycks inte finnas... :-\

Manna, kanske bäst du börjar redan nu. Raggsockor är inte det lättaste precis men behöver du ett bra mönster så hojta till!  :D
Monika
« Senast ändrad: 14 okt-05 kl 11:06 av kobbe »
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #3 skrivet: 14 okt-05 kl 16:20 »

Jag virkar små rutor ca 10*10 cm, sen syr jag ihop allt till ett stort lapptäcke.
Vet inte riktigt vad jag ska ha det till, man kan ju ha det i bilen på vintern, antingen att sitta på eller varma sig i om bilen stannar  ;)  men om inte annat så kan ju hunden behöva nått att ligga på.

Jättekul är det iallafall, och det gör inget om garnet tar slut mitt i, jag tycker bara det blir snyggare med lite färgvariation.  :D

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 14 okt-05 kl 17:41 »
DE som väver bildväv blir jätte glada för rest garner...
Gick en cirkel i bilvväv och vi kombinerade olika garner för att få fran de rätta nyanserna.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

svindelspindel

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 okt-05 kl 21:44 »
Hej
det är bra ideér, men jag behärskar inte konsten att göra sockhälar. Har lärt mig att virka strumpor dock, så det fungerar. Virka filtar är inget för mig, har jag märkt. En har jag gjort, en har jag gjort rutorna till men inte sytt ihop. Jag gillar inte det där med montering,  när sista maskan är virkad ska grejen vara klar. Och syntetgarnerna är arv, som sagt. Om alla vore i naturmaterial inbllar jag mig att det skulle vara lite lättare, men å andra sidan så är det ju svårare som det är nu. och roligare. Och ger större utlopp för kreativiteten. Och utan alla syntetgarner jag ärvt hade jag inte kunnat göra en väldigt, väldigt multifärgad vante häromveckan.

Vänskap o garnstumpar
Lovisa
« Senast ändrad: 14 okt-05 kl 21:44 av svindelspindel »

Korova Moloko

• Närke
    • Mitt bageri
« Svar #6 skrivet: 02 nov-05 kl 09:27 »
Att virka filtar i bitar är inte heller min grej. Men om man börjar med ena sidan och virkar hela bredden på en gång så är man ju klar när garnet tar slut, och behöver bara fästa sista trådstumpen!

Prova med något intressant mönster för att inte bli galen av enformigheten.

Annars kan du sticka tubsockar i roterande resår, ingen häl behövs:
Lägg upp lagom många maskor för benet, delbart med 4.
1-12:e varvet: 2rm 2am
13-16:e varvet: 1am 2rm 1am
17-20:e varvet: 2am 2rm
21-24:e varvet: 1rm 2am 1rm
25-28:e varvet: 2rm 2am
upprepa från varv 13 tills sockan är lagom lång.
Du kan fortsätta med mönstret om du vill över tån, eller sticka rätstickning.
Minska så här:
på 1:a och 3:e stickan: sticka till tre maskor återstår, 2tills, 1rm
2:a och 4:e stickan: 1rm, lyft över en m, sticka 1rm och dra den lyfta maskan över den nyss stickade. Sticka resterande maskor på stickan.
Minska på det här viset varannat varv tre gånger och sedan varje varv tills du har mellan 8 och 4 maskor kvar, kapa garnet och dra tråden genom maskorna, fäst på insidan.

Jag stickade sådan här till svärmor när hon skulle in på sjukhuset, hon tyckte dom var perfekta att ha i sängen.
Går utmärkt att randa i olika garner och färger.
« Senast ändrad: 02 nov-05 kl 09:29 av Korova Moloko »

Myggan

• Why Be Normal When You Can Be Yourself?
« Svar #7 skrivet: 02 nov-05 kl 10:21 »
Kanske ett par benvärmare, eller pulsvärmare? Det skulle nog i alla fall jag göra om jag kunde sticka.  :) Då kan det ju vara snyggt att blanda olika färger...

Restgarner kan ju också vara bra att brodera med!

svindelspindel

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 nov-05 kl 22:20 »

(Nu kan jag stolt skryta med att faktiskt ha klurat ut ur man ska göra en hälusling...)

Mönstret på strumprona utan hälusling lät intressant o kul, det ska jagtesta så snart strumpstickorna är lediga (sitter benvärmare på ena uppsättningen, hälstrumpans kompis på den andra)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1181 gäster, 4 användare (1 dolda)
beekeepern, Erik Forsman, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser