Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad klarar MF135?  (läst 26753 gånger)

Lasso

  • Inlägg: 54
    • Skåne
Vad klarar MF135?
« skrivet: 16 jan-09 kl 08:55 »
Hej! som ny och glad ägare till en gamal traktor (MF135)som jag fått finns många frågor.
Vi bor på en gård i skåne och har ca:1.5ha att ta hö på.
Det hade ju varit praktiskt om traktorn kunat bidra.
Men vad "orkar" den?
Orkar den en löss press ?
storlek på hö-vändare?
storlek på slotter?
Vill inte läga mer än 10 000kr på redskap.

Mvh //Lasso
« Senast ändrad: 17 jan-09 kl 00:13 av Lasso »
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #1 skrivet: 17 jan-09 kl 01:19 »
Den ska nog fungera för både slåtter, vändning, strängning och pressning utan större problem. Vi körde löspress med MF 135 för länge sedan. Det fungerade bra så länge åkrarna inte lutade förmycket och balvagnen var allt för full, alternativt höet var dåligt förtorkat. Eftersom traktorn är ganska lätt får strängare/vändare inte vara allt för tung oom den ska hålla framhjulen på marken. JF320 kombinerad vändare/strängare finns förmodligen i massor till lågt pris. Nackdelen med den vid strängning är att det inte går att flytta höet särskillt mycket i sidled. Det går däremot med gaffelsidräfsor, och sådana brukar heller inte kosta många kronor. Jag har ingen erfarenhet av annat än konventionell knivslåttermaskin på en MF 135 och det är naturligtvis inga problem. Rotorslåtteraggregat går säkert också bra, bara de inte är för tunga. Fördelen med dessa är att det är väsentligt lättare att slå med dem. Knivbyten är också mycket lättare och de hanterar även gräs som lagt sig ganska bra.

MF 135 är en trevlig traktor!

Lasso

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #2 skrivet: 18 jan-09 kl 06:02 »
Tack,tack för svaret det käns som att jag kan få fatt i vad jag behöver till rätt pris. ;)
Har lite problem med tändningen...När jag ska starta så klickar inte tendningen till, den e tyst och traktorn startar ej...Jag måste tjuv kopla fram samtidigt som jag vrider på nyckelen någon ide?

Mvh //Lasso
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #3 skrivet: 18 jan-09 kl 10:03 »
Glapp eller sönderbrända kontakter i tändningslåset?

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #4 skrivet: 18 jan-09 kl 19:36 »
Dito. Lilla växelspaken skall vara i neutralläge vid start. Om det inte fungerar ändå så är någonting elektriskt söndrigt.

Jag håller med om att den borde orka med den sortens arbete du beskriver förutsatt att redskapen inte är för stora. En tvåskärig plog går också bra. Därimot är den i mindre laget att montera frontlastare på. Den går att bygga om för servostyrning, men jag har inte själv varit med och sett hur man gör. Om du skall köra med tunga redskap på lyften skall du skaffa hakar som låser tryckstångsfästet så att det inte kan fjädra. Tyvärr minns jag inte just nu hur hakarna ser ut på en 135.

Har den "multipower" snabbväxel? I så fall kan man koppla ihop pumparna och få ut cirka 30 l/min olja för yttre hudraulik. Annars ger den bara 14 l/min. Oljevolymen är ganska liten så det gäller att inte köra för stora grejor.

Jag har själv en  MF 165, det vill säga en litet större traktor av samma serie. Jag köpte en verkstadshandbok av Peter Pedersen www.traktorbogen.dk Det lönade sig då hydrauliken läckte!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Lasso

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #5 skrivet: 24 jan-09 kl 08:31 »
Tack för era svar...Jag har provat i neutral men han vill inte :-\
Så jag får gå över elen i den.
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

Ingvar.L

  • Inlägg: 7
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #6 skrivet: 31 jan-09 kl 20:06 »
Det är nog kontakten som sitter ovanpå växellådan som är trasig.
Man kan koppla ihop trådarna vid kontakten, men det är inget att rekomendera.
Då kan motorn startas med växel i, med tråkiga följder om man står bredvid och
vrider om nyckeln. Den finns säkert att köpa ny.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #7 skrivet: 09 mar-09 kl 04:46 »
http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/7/4/743-massey-ferguson-135.html
Som du ser är det nästan 1300 kg på trepunktslyften, får anses vara riktigt mycket för en sådan här liten traktor (likadant på MF 35).
Så bara du kan belasta fronten på traktorn så kan du lyfta rätt stora redskap. Uppenbarligen finns det med frontviktsramp (eller går ivf att montera), http://en.wikipedia.org/wiki/File:Massey-Ferguson-MF135-Field.jpg

Hårdpress och löspress funkar, men hårdpress spränger budgeten.
Nya trumslåttermaskiner jag sett är angivet till 40-50 hästkrafter så det är ju på håret att en sådan fungerar (35 hk på kraftuttaget vid rätt varvtal på de tidigare modellerna). Kör man bara inte för fort...

Om den är lik MF 35 i växelregistret kan den köra riktigt sakta vilket kan vara nödvändigt vid pressning. Så traktorn är på det hela taget perfekt för sådant här.

Per L

  • Inlägg: 148
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #8 skrivet: 28 apr-09 kl 08:57 »
På en del traktorer har folk monterat dit billiga 'huvudströmbrytare' direkt på pluspolen.
En sån där skruvmojäng. Det blir gärna glapp i dom så att det är dålig kontakt även om man skruvat fast hårt.
Det sitter en platta på undersidan av skruven som måste ligga dikt.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #9 skrivet: 29 jul-09 kl 23:15 »
Intressant tråd! :)

Jag har fått nys om en MF135a, från 1975.

Tänkta ändamål är att flytta rundbalar med spjut bakom, köra gödsel på hydraultippkärra, och i sällsynta fall skotta och lägga ut grus med bakmonterad skopa.
Fungerar den bra för detta? Några vanliga fel som man ska passa sig för eller kolla upp innan köp?
Hur mycket är rimligt pris om själva maskineriet är i bra skick?

/P

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #10 skrivet: 30 jul-09 kl 00:57 »
Det borde funka. Beroende på hur tunga balar du ska hantera kanske du behöver hänga på något slags vikt fram så du inte tappar styrförmågan. Den gama luringen vi har har det inte varit några speciella haverier eller fel på. De behöver naturligtvis servas och repareras emellanåt, men jag tycker det finns gott om relativt billiga reservdelar och de är ganska lättskruvade. Det mesta är också ganska smått och lätt så det går att klara en hel del utan några märkvärdigare lyftredskap.

En detalj som kan vara värd att kolla är lagringen av framaxelpendlingen. Om den inte smörjs ordentligt kan det bli ganska glappt. Vet inte hur det är på nyare (din -75a) men jag tror inte det är utbytbara bussningar, alt var även bussningarna genomslitna så det var därför hålen fick borras om och nya bussningar svarvas. Inte jättedyrt, men en ganska stor utgift i förhållande till traktorpriset, som jag f ö inte vågar sia om.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #11 skrivet: 30 jul-09 kl 20:18 »
Balarnas vikt är 300-400 kg beroende på hur hårt de är packade.

Jag noterade att traktorn hade en snabbkoppling för vikter framtill, så det verkar ju som att han redan har tänkt på det. :)

/P

Lasso

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #12 skrivet: 24 aug-09 kl 05:38 »
Så nu har jag äntligen tagit mig tid att titta på tracktorn som ju är en 130 och inte en 135 som jag skrev, är det någon sture skilnad?

Jag kan nu starta den (ibland får jag ge den en smäll i sidan av tändnyckelen) men det värkar vara problem med ladningen (har mätt och batteriet ladas ej) är det möjligen så att batteriet sitter "fel" med + & -   ???

Tacksam för svar.
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #13 skrivet: 24 aug-09 kl 08:35 »
När det gäller problem med laddningen, några frågor till att börja med:

1) Har den likströms- eller växelströmsgenerator?
2) Lyser laddningskontrollampan?

Om den har växelströmsgenerator kan du vara säker på att systemet är minusjordat, och i så fall skulle ett felvänt batteri leda till bl a att pluskabeln mellan generatorn och batteriet bränns sönder.

Vid likströmsgenerator blir det däremot inga otrevliga kortslutningsströmmar för att batteriet vänds fel, och på engelska fordon förekommer både plus- och minusjord i samband med likströmsgeneratorer.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #14 skrivet: 24 aug-09 kl 12:39 »
Hmmm, jag är definitivt ingen hejare på fordonsteknik, men rent spontant - vore det inte idé att sätta en diod i serie med batteripolerna, om en felvändning av polerna kan orsaka sönderbränning av komponenter?


F.ö. så har vi sagt ja till att köpa MF 135an.
Ska köra hem den ca 7 mil - nån som vet hur fort den går, eller rättare sagt hur fort vågar man köra med tanke på hur gammal den är? :)

/P

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #15 skrivet: 24 aug-09 kl 17:15 »
Så nu har jag äntligen tagit mig tid att titta på tracktorn som ju är en 130 och inte en 135 som jag skrev, är det någon sture skilnad?

Jag kan nu starta den (ibland får jag ge den en smäll i sidan av tändnyckelen) men det värkar vara problem med ladningen (har mätt och batteriet ladas ej) är det möjligen så att batteriet sitter "fel" med + & -   ???

Tacksam för svar.


Ja det finns en del skillnader, tyvärr. 130 är en snikvariant. http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/7/4/742-massey-ferguson-130.html
Motoreffekten är lägre, bara 30 hk. Så trumslåtter är nog för mycket om man ska köra i tillräckligt hög hastighet. Lutar åt slåtterbalk istället, de kan ju en t.o.m. en häst driva (utvecklades för hästdragning från början).
Pressarna ska inte vara något problem i sig, men som alltid - är det en full balvagn efter och uppförsbacke blir jobbigare. Å andra sidan så har ju löspressat lägre densitet än hårdpressat. Jag vet inte vad en balvagn full med löspressat kan väga. Men bara du inte har åkern i en riktig backe så går det bra. Ett annat bekymmer är att vad jag kan se har 130:n inte dubbelkoppling. Så trycker du på kopplingspedalen så stannar kraftöverföringen, det är jobbigt om man pressar eftersom man ofta vill stanna till och låta pressen beta undan om man kommer till ett parti med riktigt mycket hö i strängen. Men å andra sidan har den 2x4 växlar framåt enligt tractordata.com (första 135:orna hade bara 2x3), så i slutändan finns det nog någon tillräckligt låg växel att köra på.

3-punktslyften är inte lika stark som på 135:an men båda räcker till mer än väl.




Hmmm, jag är definitivt ingen hejare på fordonsteknik, men rent spontant - vore det inte idé att sätta en diod i serie med batteripolerna, om en felvändning av polerna kan orsaka sönderbränning av komponenter?


F.ö. så har vi sagt ja till att köpa MF 135an.
Ska köra hem den ca 7 mil - nån som vet hur fort den går, eller rättare sagt hur fort vågar man köra med tanke på hur gammal den är? :)

/P


http://www.tractordata.com/farm-tractors/000/7/4/743-massey-ferguson-135-transmission.html
Beroende på vilken växellåda den har så är det endera 31,9 km/h (2x2x3 multi-power) eller okänt för 2x4 växellådan. edit: Nebraska tractor test har ett test på MF 130 där hastigheterna är angivna, den har alltid 2x4 växellåda och man kan förmoda att det är samma växellåda som i 135 och dieselmotororerna i 135 och 130 har samma maxvarvtal. Så då borde 2x4 lådan har 25,7 km/h maxhastighet (16 mph).
« Senast ändrad: 24 aug-09 kl 17:24 av Aqualize »

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #16 skrivet: 24 aug-09 kl 21:19 »
Hmmm, jag är definitivt ingen hejare på fordonsteknik, men rent spontant - vore det inte idé att sätta en diod i serie med batteripolerna, om en felvändning av polerna kan orsaka sönderbränning av komponenter?


Nej. Strömmen måste ju kunna passera i båda riktningarna (till batteriet när generatorn laddar, från batteriet när generatorn inte laddar men det behövs ström till t ex startmotorn. Dessutom skulle en diod som tål startmotorströmmen bli orimligt stor och dyr, och spänningsfallet i en diod skulle orsaka driftstörningar.

Normalt är det ändå ingen risk att man kopplar batteriet fel eftersom pluspolen är grövre än minuspolen, och dessutom både polerna och kablar/kabelskor brukar vara märkta med + och - tecken eller röd och blå färg. I allmänhet ser man också till att batterikablarna är så korta att de inte når fram till polerna om man ställer dit batteriet felvänt. Tyvärr finns det batterier med olika polplacering - batterier enligt gammal amerikansk standard, som i många år har använts av t ex Saab och Volvo, är tvärt emot den internationella standard som t ex övriga europeiska biltillverkare har använt sedan 40 år.

Lasso

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #17 skrivet: 30 aug-09 kl 05:55 »
Nu har jag vänt på batteriet, så nu är den +jordad (båda kabelskorna har +tecken ???, sladen som går till jord har två röda märken borde då vara +)
Jag har ladat batteriet och körde endel igår stanade och startade ca:10 gånger MEN den elfte gången så tände inte motorn ??? Jag hör hur startmotorn låter som en fläkt men inget mer händer....Några ideer ?

Tack för tidigare svar!
Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #18 skrivet: 30 aug-09 kl 09:39 »
Då går alltså startmotorn men startmotordrevet slår inte fram så det kan gripa in i svänghjulets kuggkrans.

Om det är en gammaldags engelsk startmotor med slungdrev (bendixdrev) så kan det bero på helt enkelt att det är dåligt med ström i batteriet så att startmotorn inte accelererar tillräckligt snabbt vid tillslag.
Och vad det än är för typ av startmotor så kan sånt där orsakas av att drevet inte rör sig så lätt som det ska på axeln, det kan ofta bli sega avlagringar av gammal olja, fett, damm från kopplingslamellen osv.

Lasso

  • Inlägg: 54
    • Skåne
SV: Vad klarar MF135?
« Svar #19 skrivet: 01 sep-09 kl 06:30 »
Tack Torbjörn!

Du hade helt rätt! Batteriet var inte laddat nog eller rätare sagt det kunde inte ladda, så nu krävs ett nytt.
Sen är det fortfarande problem med laddningen troligen kålen, vet du om det går att få tag på?

Bor med bästa familjen på Sätaröds gård vid foten av Linderödsåsen där vi har hund, katt, Gotlandsfår,höns och Linderödsgrisar, Gotlandskaniner och odlingar som blir större och större för vart år.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser