Ok. Då är det i alla fall ingen risk att den skadas av att batteriet har råkat vara felvänt.
Börja med att kolla alla elanslutningar mellan generator, laddningsregulator och hela vägen från laddningsregulatorn till batteriet.
Kolla också att både generator och laddningsregulator är ordentligt jordade. Lucas-regulatorer är ibland monterade med gummibussningar som vibrationsskydd, och då måste ju en jordledning finnas eftersom den inte kan jordas via fästskruvarna. Likaså om regulatorns stomme är av bakelit.
Följande gäller system med anslutningar märkta enligt Lucas' standard, men det förekommer också andra märkningar på en del engelska fordon:
Anslutningarna F (field) och D (dynamo) på laddningsregulatorn ska kopplas till motsvarande anslutningar på generatorn.
Om laddningsregulatorn har en anslutning märkt E (earth) så ska den jordas.
A (accumulator) ska kopplas till batteriet, via amperemätare om traktorn har sådan.
Om det finns en anslutning A1 så ska större strömförbrukare som t ex strålkastare matas via den.
Om traktorn har laddningskontrollampa så ska dess ena pol kopplas till D och den andra till ström efter tändningslåset.
Om det är lätt att ta av kåpan på laddningsregulatorn, så gör det och kolla att allt ser bra ut därinne. Rent och fint, inga sönderbrända spolar, inga vattenskador eller rostskador, reläkontakterna någotsånär rena och icke hopsvetsade. Kolla att alla reläankaren rör sig som de ska, att motsvarande kontakt slår om när de trycks in och att de fjädrar tillbaks ordentligt.